Page 28 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 28
ANTROPOZÓFIA 2014. HÚSVÉT tak útnak a valóságban, az is valóságot teremtett vol- Elõször azoknak, akik a vezetõ körökben voltak, na, ami a valóságból szólt volna hozzánk, ha a meg- 1919 tavaszán reménytelen félelemmel kellett szem- felelõ helyrõl közvetítették volna. benézniük, és kapva kaptak minden után, ami bár- milyen módon is foglalkozott a szociális kérdéssel. De azok, akiknek akkoriban beleszólásuk volt a dol- Ezáltal néhányan elsõ megközelítésben úgy ahogy gokba, nem akartak hallani errõl. Távol állt tõlük a eljutottak a hármas tagozódáshoz, de nem volt meg szociális gyakorlat. Beleszoktak abba, ami az újkor- bennük az erõ és a bátorság ahhoz, hogy tovább ki- ban alakult ki: a géphez vezetõ úton jártak, a szociális tartsanak mellette. Egy közép-európai ország pol- rend gépezetéhez vezetõ úton, és nem a gép mellett gárságának egyik ünnepelt vezetõje azt mondta ne- álló emberhez, a szociális rend gépezetén belül em- kem, amikor éppen a tanácskozás sûrûjében voltunk berként élõ és emberként cselekvõ emberhez vezetõ arról, hogy minek is kellene történnie: igen, ahogyan úton. Önt megértik, és ahogyan beszél a széles néptö- Mivel akkoriban nem értették, hogy mit követelt az megekhez, attól lehetne várni valamit, de egy ilyen élet szükségszerûsége, az lett a törvényszerû követ- ügyet, ugye megengedi a régi pártok egyik pártveze- kezménye, hogy rögtön azután, hogy véget ért a há- tõjének, hogy így fogalmazzon, nem lehet egy em- ború véres katasztrófája, stuttgarti barátaink kezde- berre bízni; egyelõre nem látni másokat – csak idé- ményezésére az történt, amit „A német néphez és a zem az illetõt –, akik ténylegesen ebbe az irányba kultúrvilághoz!” címû kiáltványban „A szociális kérdés mennének, ezért nem bízzuk magunkat erre a széles lényegé”-nek függelékében leírtam. És akkor, amikor mozgalomra, hanem a régi rendet akarjuk, még ak- a modern civilizáció bizonyos területeirõl a régi erõk kor is, ha csak legfeljebb tizenöt vagy húsz évre és eltûntek, megpróbáltam a széles néprétegekhez csak ágyúval és puskával tartható fenn. szólni, azokhoz, akik a legtöbbet szenvedtek az álta- Ilyen visszhang érkezett az egyik oldalról. De hadd lam most említett és egyébként is lépten-nyomon mondjam el azt is, milyen visszhang jött a másik ol- jellemzett viszonyoktól. A kezdet alapjában véve jó dalról, mert a gyakorlat szintjén kell jellemeznem, volt. El lehetett érni a széles néprétegeket. Egyre hogy mirõl van szó. A dolgozó lakosság, amikor hoz- jobban megértették a szociális élet hármas tagozó- zá beszéltem, viszonylagos könnyedséggel és belsõ dásában lévõ impulzust. Az ugyanis humbug, ha azt megértéssel próbálta meg beleélni magát a hármas állítják, hogy nehéz megérteni a hármas tagozódást. tagozódás mozgalmába. Aztán jöttek a munkás- A megértés nehézségét az okozza, hogy az ember vezetõk, akik elsápadtak az irigységtõl, amikor lát- nem tud kitörni a régi gondolkodási szokásokból, ták, hogy más módon is lehet beszélni a munkásság- hogy nem tud lemondani arról, hogy azt, amit meg- hoz, mint az õbeléjük csepegtetett marxizmus nyel- szokott, azt a merev gondolkodási formát ráhúzza vén. És akárcsak a többiek, õk is kitaláltak minden- arra, ami valami másként megjelenik elõtte. Ez az féle rágalmat és gonoszságot, hogy az ebben a kap- oka, nem magának a dolognak a nehézsége. Ezért csolatban vezetõikre tekintélyhívõen felnézõ mun- meg is volt a lehetõség arra, hogy éppen azok köré- kásokban eltorlaszolják a megértéshez vezetõ utat. ben találjon megértésre, akik saját igényeikbõl kiin- A munkások azonban ma még nem tartanak ott, dulva a szociális kérdés relatív megoldását keresték, hogy megfelelõ módon eligazodjanak az elmúlt év- és akik addigra már látták, hogy a régi, dogmatikus tizedekbõl átvett tekintélytisztelet útvesztõiben. marxizmusból kiindulva az újkorban nem juthatnak el a szociális élet megfelelõ kialakításához. Abban a pillanatban, amikor a munkásság belátja, hogy az alacsonyabb és magasabb rangú munkás- Számításukat keresztülhúzta, hogy egyfelõl nem is a vezetõk számára mirõl is van szó, néhány dolog el fog munkások, hanem a munkások vezetõi, másfelõl a párologni abból, ami ma még jó szándékú hitként él régi polgárság vezetõ személyiségei elutasítóan vi- ezen a területen; ha belátják, hogy azok a Lenin-, selkedtek. A hármas tagozódás impulzusát minden Trockij- és Lunacsarszkij-féle személyek, akik a csú- oldalról cserben hagyták. cson vannak, valódi akaratukkal nem a tömegek 26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33