Page 31 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 31
ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN WALDORF PEDAGÓGIAI INTÉZET Kulcsár Gábor RÖVID KRONOLÓGIA A solymári nappali képzés indulásakor – az 1991/92- es tanévben – az elsõ, úgynevezett alapozó év után a Egy Waldorf-iskola létrejöttéhez – az azt életre hívó hallgatók Witten-Annenbe mentek tanulni, és csak a szülõi igényen kívül – képzett Waldorf-pedagógu- negyedik évre tértek vissza Magyarországra. A wit- sokra is szükség van. Egy növekvõ Waldorf-iskolai ten-anneni intézet a folyamatos adminisztratív mozgalom kiépítésének elengedhetetlen feltétele együttmûködésen túl intenzív szakmai segítséget is pedig a szakszerû pedagógusképzés. 1989-tõl prog- nyújtott a kezdeti években: rendszeresen küldött resszív iramban növekvõ magyarországi iskolaháló- vendégtanárokat, és fogadott magyarországi zat szakképzett tanárutánpótlásának biztosítása diákokat, akiket ösztöndíjjal is megtámogatott wit- érdekében jött létre Közép-Kelet Európa egyetlen ten-anneni tanulmányaik idején. E mellett jelentõs nappali Waldorf-osztálytanító képzése. mértékben hozzájárultak a vendégtanárok fizetésé- Az intézmény létrehozója és fenntartója, a Török hez és utazási költségeihez is Sándor Waldorf-pedagógiai Alapítvány, amely 1988 A képzés további évfolyamai fokozatosan épültek ki, óta mûködik Solymáron és Budapesten. Az Alapít- míg az 1998/99-es tanévtõl már mind a négy évfo- vány 1991 szeptemberében a witten-anneni Waldorf lyam Magyarországon mûködött. Pedagógiai Intézettel (Németország, Észak-Rajna- Vesztfália) együttmûködésben alapította meg a Wal- A képzés hazai kiépülése a szakmai munkát vezetõ dorf Pedagógiai Intézetet. tanároknak volt elsõsorban köszönhetõ, akik évrõl- A solymári Waldorf Pedagógiai Intézet bejárata 29