Page 30 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 30
ANTROPOZÓFIA 2014. HÚSVÉT Amíg ez a vélekedés ilyen vértelen, amíg puszta nem kell prédikálni. Nem kell elméletben az etikáról absztrakció, addig semmi hatása nem lesz. Mert vagy az esztétikáról papolni. Ha a szociális gyakorlat- absztrakcióként ugyanannyira igaz, mint amennyire ról van szó, az ideákkal áthatott szociális erõk fel- hamis. Azt, hogy hamis, megmutattam „A szabadság élénkítéséhez nemcsak „gyakorlatias” ideákra van filozófiájá”-ban. Van egy másik, elgondolkodtatóan szükség, hanem valódi impulzusokra. És amikor ezt igaz oldala, amely szerint az ember saját szabadsá- megértjük, csak akkor fogunk tudni elkezdeni helye- gával együtt egyre inkább átadja magát az objektív sen gondolkodni arról, hogy tulajdonképpen mit is gazdasági folyamatoknak és hasonlóknak, ahogyan akar a hármas tagozódás. azt elméletben a marxizmus ki is fejti. És azáltal, Mivel azonban ez leér a kedélyig és az akaratig, a hogy az ember egyre inkább átadja magát a gazdasági hármas tagozódás megértésének nemcsak a valóság folyamatnak, az állami folyamatnak vagy a többi szo- iránti elméleti érdeklõdés és a valóságról folytatott ciális intézménynek, amelyekkel most rendelke- elméleti vita a feltétele, hanem valóságért való lel- zünk, tettének motivációja természetszerûleg egyre kesedés és hogy hitet tegyünk a valóság mellett. inkább szociális motivációvá válik. Ezt beláthatjuk és Amíg nem vagyunk képesek arra, hogy a valóságot szabad is belátnunk. A modern civilizáció célja befogadjuk akaratunkba, kihozzuk az elméletbõl és ugyanis az, hogy az emberek megtanuljanak munka- áthassuk vele teljes emberi valónkat, a szociális kér- megosztásban élni a többi emberrel. Ha azonban a dés és a szociális gyakorlat termékenyítõ kezelése szociális rendnek tárgyszerû, szociális cselekedetet még csak el sem kezdõdhet. kell motiválnia az emberben, akkor olyan szociális organizmusnak kell lennie, amely saját belsõ tör- Errõl van szó: azok, akik meg akarják érteni, mit akar vényszerûségeibõl kiindulva képes motiválni az aka- a hármas tagozódás, teljes emberi valójukkal kell ratot, és akkor az életképes szociális organizmussal hogy keressék ezt a megértést. A lelkesedést ekkor nemcsak prédikálni kell az erkölcsöt, hanem létre is nem a vak ösztön táplálja, hanem a fénnyel teli meg- kell hozni a szociális erkölcsöt. Ezen a területen nem ismerés. Ekkor az ember nem marad vak, hanem õ szavakkal és ideákkal kell létrehozni az erkölcsöt, ha- maga fog ragyogni. Ha az akarati impulzusok nem az nem a dologgal, a valósággal. A valóságot a szociális ösztönbõl és hajlamokból erednek, hanem a szociális organizmus hármas tagozódásának impulzusával élet átlátásából, akkor az ember nem marad vakság- kell felélénkíteni. ban és sötétségben, hanem látó lesz és ragyogni fog. A valóság iránti lelkesedésnek és az ehhez kötõdõ Annyira kevéssé értették meg a dolgot, hogy az elvo- akaratnak ebben az értelemben egyre fényesebbé natkoztató-bajnokok még nevettek is azon, hogy kell válnia; ettõl függ a szociális élet hármas tagozó- mindig az „impulzus” szót használtam az „idea” he- dása impulzusának útja. E szemlélõdés végén azt a lyett, hogy kifejezzem, hogy a hármas tagozódású reményemet szeretném kifejezni, hogy mindaz, amit szociális élet tendenciájában erõnek kell lennie, nem errõl itt el lehetett mondani, valamivel hozzájárul csak beszédnek. Ez már a hármas tagozódáson vég- ahhoz, hogy ebben az értelemben ne vak és sötét lel- zett munkálkodást is át kell hogy hassa: valóság van kesedést és akaratot gerjesszen, hanem az élet fény- benne, nem csupán szavak. Vagy azt is lehet, hogy az nyel teli, akarattal áthatott alakítását bátorítsa. ember etikáról papoló vándorszónokként járja a világot és így szól az emberekhez: legyetek etikusak, legyetek jók, és akkor eljön a szociális harmónia! Fordította: Nagy Tibor Azoknak, akik meg akartak hallgatni, mindig azt mondtam, hogy ez olyan, mintha azt mondanánk a szobában álló kályhának: „Te, kályha, a lényed szerint a te kategorikus imperatívuszod az, hogy csinálj meleget a szobában” a kályha ettõl nem fog meleget csinálni a szobában. De ha fát teszünk bele és meggyújtjuk, 28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35