Page 29 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
        P. 29
     
       	            ANTROPOZÓFIA                                                        RUDOLF STEINERTÕL            boldogságát és jólétét tartják szem elõtt, hanem És aki meg akarja érteni a Szerbiához intézett ulti-            egymás között valahogy így beszélnek: a széles nép-  mátumot, annak tanulmányoznia kell mindent, ami            tömeg buta, és mindig is szenvedélyei irányítják; 1867 óta Ausztriában történt, egészen az ultimátu-            nem lehet velük máshogyan bánni, mint zsarnok- mot megelõzõ idõkig. Akkor látni fogja, hogyan is            ként; ezért nem is lesz feltûnõ, hogy ugyanúgy zsar- történt a kenyérhiány, hogyan történt – és a háború            nokoskodunk fölöttük, mindegy, hogy Miklós cár- kitörését megelõzõ hónapokban pont az ausztriai            nak vagy Leninnek hívnak bennünket; számunkra területeken milyen konfliktusokra vezetett – a drá-            nem arról van szó, hogy azok, akik korábban az gulás, és lesz alkalma tanulmányozni az ottani szoci-            elefántcsont-széken ültek, leestek onnan, és most mi  ális tényezõket, amelyek mélyén ott hevernek a lé-            ülünk ott; számunkra a kormányzati pozíciók meg- nyegi okok. És ez elvezetne egy újfajta szemlélet-            hódításáról van szó! Abban a pillanatban, hogy ezt  módhoz.            széles körben felismerik, megváltozik majd néhány                                                               Azonban aminek minden ilyen szemlélõdésbõl ki kell            dolog. De akkorra annak is eljön majd az ideje, hogy a                                                               növekednie, az az, hogy olyan szociális impulzusokat            valóban szociális gyakorlat bevonulhasson a szociá-                                                               találjunk a gyakorlati szociális élet számára, amelyek            lis életbe. Akkor gyakorlati értelemmel fogják majd                                                               magukból az életbõl erednek és abból szólnak hoz-            szemlélni azt, amit „A szociális kérdés lényege” máso-                                                               zánk. Akkor talán eljutunk egy olyan korba, amely-            dik és harmadik fejezetében elmondtam, mintegy                                                               ben lesz elegendõ számú ember, aki – magát a régi            példálózva arról, hogy az ilyen szellemi háttérbõl                                                               irány-megnevezéstõl: „jobb” és „bal” nem zavartat-            kiindulva minek kell történnie. Akkor majd látni                                                               va – a tárgyszerû és gyakorlatias dolgokkal foglalko-            fogják, hogy mindez nem kitalált elmélet, hanem                                                               zik, amelyek éppen amiatt, hogy a valóságból ered-            hogy mindezt olyan életgyakorlatból lehetett ki-                                                               nek, beleszólhatnak az élet legfõbb ügyeibe. És ezek a            nyerni, amelyhez nagy küzdelmek árán lehetett el-                                                               legfõbb ügyek a szociális ügyek.            jutni, ugyanúgy, mint akkor, amikor Woodrow Wil-            son tizennégy pontjának ismertté válása után a szo-  Ma sokan helyezkednek arra az álláspontra, hogy a            ciális élet hármas tagozódásának ideája elõször fel- világ rendje helyreállna, ha sikerülne folytatni a régi            merült.                                            impulzusokat, és egy jó ideje újra azt próbálgatják,                                                               hogyan lehetne a régit folytatni. De elfordítják a            Olyan emberként mondom ezt, aki fél életét, har-                                                               tekintetüket arról, hogy eközben a tárgyszerûtlen,            minc évet Ausztriában töltött, a szociális lehetetlen-                                                               valóságidegen tevékenységben hogyan van inkább            ségek kísérleteinek országában. Olyan emberként                                                               feljövõben az, ami ugyanakkor felõrli az egész mo-            mondom, aki jól tudja, milyen beszéd járta ebben a                                                               dern civilizációt.            kísérletezõ országban egy minisztériumban, egy li-            berális minisztériumban. Amikor az osztrák libera- A továbblépésre nem lesz addig lehetõség, míg az            lizmus fénykorát élte és a háttérben már felsejlett a  ember be nem látja, hogy jobbra vagy balra tekinge-            szociális kérdés, az egyik liberális politikus, Giskra tés nélkül a közvetlen élet tárgyszerû szemlélésébõl            azt mondta: Ausztriában semmi dolgunk a szociális  kell kiindulni. Ugyanis egyedül így fogja tudni meg-            kérdéssel, a szociális kérdés ugyanis Bodenbachnál érteni az olyan gyakorlatiszociális ideákat, amelyek            megszûnik! Így beszélt az osztrák liberalizmus parla- nemcsak prédikálják az etikusszociális életet, hanem            mentjében a felelõs belügyminiszter a XIX. század létre is tudják hozni. Mert a szociális élet hármas            utolsó harmadában.                                 tagozódásával kell rámutatni ennek az életnek a            Aki azt akarja tanulmányozni, hogyan hatott a szoci-  létrehozására. Az elméleti szakemberek elméleti            ális organizmus három világának lehetetlen keveré-  vizsgálódásaik alapján elég hosszasan ismételték,            ke ebben az osztrák parlamentben, hadd mondjam     hogy ma „szociálisan” kell tekinteni arra, ami az            így, e monokultúrában – amit „A szociális kérdés lé-  etikában is benne van. A munkamegosztással az em-            nyegé”-ben már kifejtettem, amikor leírtam a négy  ber bekerült a szociális területre, és „a szociális világ-            gazdasági kúriából álló parlament összetételét –,  ból kiindulva” kell felfogni, hogy mi motiválja az            az láthatja, hogyan alakultak fokozatosan a dolgok.   ember cselekedeteit.                                                            27
       
       
     
