Page 32 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
        P. 32
     
       	          ANTROPOZÓFIA                                                                   2014.  HÚSVÉT          évre megtervezték a képzési programot, összeállítot- A Waldorf-tanárrá válás individuális tanulási és ön-          ták az aktuális órarendet, kapcsolatot tartottak a ismereti út. A jól felépített képzési folyamat segít a          witteni intézettel, és oktatóként behívták a tapasz- hallgatóknak egy újfajta észlelési-érzékelési képes-          talt magyarországi Waldorf-tanárokat. Vekerdy Ta- ség kialakításában. Ezt – Coenraad van Houten nyo-          más, Darvas János és Sam Betts szakmai irányítása  mán – hét fázisban határozhatjuk meg:          mellett kiépült egy állandó oktatói kör is, akik a                                                               1. Észlelés – Ide tartoznak a különbözõ megfigye-          képzés Tanári Kollégiumát alkották.                                                                 lési gyakorlatok: természet-megfigyelés, gyer-          A négyéves nappali képzés kiépülését követõen pe-      mekmegfigyelés, mûvészeti megfigyelés, ön-          dagógus-továbbképzésként akkreditált, kétéves          megfigyelés. Ez az új ismeretek befogadásának          nappali képzés indult 1998-ban a Waldorf Pedagó-       szakasza.          giai Intézetben, fõiskolát, illetve egyetemet végzett                                                               2. Összekapcsolás – Ez belsõ aktivitás jelent, hogy          tanítók, tanárok számára. 2003-ban újabb, három-                                                                 az észlelt dolgokat össze tudjuk magunkkal          éves, levelezõ pedagógus-továbbképzést akkredi-                                                                 kötni.          táltatott a Török Sándor Waldorf-pedagógiai Alapít-          vány, amely az elsõ, alapozó év után további két éven   3. Feldolgozás – Ez az ismeretek, a tényanyag el-          át specializációra is lehetõséget ad. Ezt követte a    mélyítése és kiegészítése.          2010-ben akkreditáltatott Esti képzés, amely fõleg   4. Individualizálás – A felesleges dolgok elhagyása,          budapesti vagy fõváros környéki résztvevõk számára     a lényeg megragadása. A megkövült fogalmak          kínált elérhetõ képzési formát.                        életre keltése, az új létrehozása, amely a tanítás                                                                 alkotó folyamata.            TANULNI, FEJLÕDNI, VÁLTOZNI                                                               5. Megtartás – Ez a gyakorlás és ismétlés fázisa,          A nappali rendszerû alapképzést az állami támogatás    mint akarati tevékenység. Az ötleteink, sejtése-         megszûnésével 2011-ben kénytelenek voltunk fel-         ink tovaröppennek, ha meg akarjuk tartani         függeszteni. Ezt követõen komoly erõfeszítéseket        õket, ismételnünk, gyakorolnunk kell.         tettünk a nappali képzési program akkreditálása ér-                                                               6. Növekvõ képességek – A tanulási folyamat során         dekében, mivel meggyõzõdésünk, hogy a magyaror-                                                                 a képességek elmélyülnek, „begyökerezõdnek”,         szági Waldorf-iskolák jó szakmai minõségének meg-                                                                 a gyakorlatban is használható kompetenciává         õrzése, szakszerû mûködésük és a szükséges tanár-                                                                 válnak. Ilyen például: a kreativitás, az empátia         utánpótlásuk biztosítása érdekében elengedhetetlen                                                                 és a kollegialitás.         a képesség és készségfejlesztést elõtérbe helyezõ         Waldorf-alapképzés léte. A felnõttképzésben – fenti   7. Új teremtése – Ez egy újfajta észlelést jelent:         alcímben szereplõ – meghatározott célok eléréséhez      a gyerekek érzékelését: Az újfajta észlelés segít         a hallgatók önképzésére és önfejlõdésre is idõt és te-  az osztály egészének érzékelésében is, amely az         ret kell biztosítani. A Waldorf-tanárképzés nem csu-    intuitív tanítás alapja.         pán a Waldorf-pedagógia módszertani sajátosságai-                                                            A tanárképzés, mint az akarat felébresztõje a tanu-         nak és a Waldorf-iskolai tantervnek a megismerésére                                                            lási út során motivációt ad a hallgatóknak, hogy a         szolgál, hanem elsõdleges célja a tanári hivatásra va-                                                            pedagógiai munkájuk kezdetétõl ápolják a tanári         ló felkészítés, amelynek két alapeleme: az ember-                                                            hivatáshoz szükséges képességeket, erényeket:         ismeret és az önismeret. Ennek érdekében az elmé-         leti tudás átadása mellett – metodika-didaktika,      – az állandó önképzést, továbbképzést         antropológia, általános ember- és világszemlélet –     A tanulás tanítói alapmagatartássá válik, örö-         nagy hangsúlyt fektettünk a mûvészeti képzésre és a    mét leli benne.         nagy óraszámú iskolai hospitálásra és gyakorlatra is.   – az önértékelést, önreflexiót         Alapvetõ feladatunknak azt tekintettük, hogy a fia-    A szakmai munka jobbítása érdekében elenged-         talokban az önálló akaratot felkeltsük.                hetetlen, hogy a pedagógusok értékeljék saját                                                                munkájukat.                                                         30
       
       
     
