Page 32 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 32
ANTROPOZÓFIA 2014. HÚSVÉT évre megtervezték a képzési programot, összeállítot- A Waldorf-tanárrá válás individuális tanulási és ön- ták az aktuális órarendet, kapcsolatot tartottak a ismereti út. A jól felépített képzési folyamat segít a witteni intézettel, és oktatóként behívták a tapasz- hallgatóknak egy újfajta észlelési-érzékelési képes- talt magyarországi Waldorf-tanárokat. Vekerdy Ta- ség kialakításában. Ezt – Coenraad van Houten nyo- más, Darvas János és Sam Betts szakmai irányítása mán – hét fázisban határozhatjuk meg: mellett kiépült egy állandó oktatói kör is, akik a 1. Észlelés – Ide tartoznak a különbözõ megfigye- képzés Tanári Kollégiumát alkották. lési gyakorlatok: természet-megfigyelés, gyer- A négyéves nappali képzés kiépülését követõen pe- mekmegfigyelés, mûvészeti megfigyelés, ön- dagógus-továbbképzésként akkreditált, kétéves megfigyelés. Ez az új ismeretek befogadásának nappali képzés indult 1998-ban a Waldorf Pedagó- szakasza. giai Intézetben, fõiskolát, illetve egyetemet végzett 2. Összekapcsolás – Ez belsõ aktivitás jelent, hogy tanítók, tanárok számára. 2003-ban újabb, három- az észlelt dolgokat össze tudjuk magunkkal éves, levelezõ pedagógus-továbbképzést akkredi- kötni. táltatott a Török Sándor Waldorf-pedagógiai Alapít- vány, amely az elsõ, alapozó év után további két éven 3. Feldolgozás – Ez az ismeretek, a tényanyag el- át specializációra is lehetõséget ad. Ezt követte a mélyítése és kiegészítése. 2010-ben akkreditáltatott Esti képzés, amely fõleg 4. Individualizálás – A felesleges dolgok elhagyása, budapesti vagy fõváros környéki résztvevõk számára a lényeg megragadása. A megkövült fogalmak kínált elérhetõ képzési formát. életre keltése, az új létrehozása, amely a tanítás alkotó folyamata. TANULNI, FEJLÕDNI, VÁLTOZNI 5. Megtartás – Ez a gyakorlás és ismétlés fázisa, A nappali rendszerû alapképzést az állami támogatás mint akarati tevékenység. Az ötleteink, sejtése- megszûnésével 2011-ben kénytelenek voltunk fel- ink tovaröppennek, ha meg akarjuk tartani függeszteni. Ezt követõen komoly erõfeszítéseket õket, ismételnünk, gyakorolnunk kell. tettünk a nappali képzési program akkreditálása ér- 6. Növekvõ képességek – A tanulási folyamat során dekében, mivel meggyõzõdésünk, hogy a magyaror- a képességek elmélyülnek, „begyökerezõdnek”, szági Waldorf-iskolák jó szakmai minõségének meg- a gyakorlatban is használható kompetenciává õrzése, szakszerû mûködésük és a szükséges tanár- válnak. Ilyen például: a kreativitás, az empátia utánpótlásuk biztosítása érdekében elengedhetetlen és a kollegialitás. a képesség és készségfejlesztést elõtérbe helyezõ Waldorf-alapképzés léte. A felnõttképzésben – fenti 7. Új teremtése – Ez egy újfajta észlelést jelent: alcímben szereplõ – meghatározott célok eléréséhez a gyerekek érzékelését: Az újfajta észlelés segít a hallgatók önképzésére és önfejlõdésre is idõt és te- az osztály egészének érzékelésében is, amely az ret kell biztosítani. A Waldorf-tanárképzés nem csu- intuitív tanítás alapja. pán a Waldorf-pedagógia módszertani sajátosságai- A tanárképzés, mint az akarat felébresztõje a tanu- nak és a Waldorf-iskolai tantervnek a megismerésére lási út során motivációt ad a hallgatóknak, hogy a szolgál, hanem elsõdleges célja a tanári hivatásra va- pedagógiai munkájuk kezdetétõl ápolják a tanári ló felkészítés, amelynek két alapeleme: az ember- hivatáshoz szükséges képességeket, erényeket: ismeret és az önismeret. Ennek érdekében az elmé- leti tudás átadása mellett – metodika-didaktika, – az állandó önképzést, továbbképzést antropológia, általános ember- és világszemlélet – A tanulás tanítói alapmagatartássá válik, örö- nagy hangsúlyt fektettünk a mûvészeti képzésre és a mét leli benne. nagy óraszámú iskolai hospitálásra és gyakorlatra is. – az önértékelést, önreflexiót Alapvetõ feladatunknak azt tekintettük, hogy a fia- A szakmai munka jobbítása érdekében elenged- talokban az önálló akaratot felkeltsük. hetetlen, hogy a pedagógusok értékeljék saját munkájukat. 30