Page 23 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
        P. 23
     
       	            ANTROPOZÓFIA                                                             AZ ÉLETUTAKBAN            zeneszerzés tanszakára jelentkeztem, és a felvételi- engedélyt. Ez óriási próbatétel volt nekem. Éppen ne-            hez szükséges munkaként egy ilyen dalt és a gimná- kem kellett ugyanis megmondanom ezt a hírt annak            ziumi indulót nyújtottam be. A Felvételi Bizottság az embernek, akinek annyi mindent köszönhettem,            ezek alapján döntött úgy, hogy felvesznek.         s akivel oly szoros kapcsolatba kerültem életem                                                               során. Még ma is kicsordul a könnyem, ha vissza-            Most még nagyobb ugrást kell tennem visszafelé.                                                               gondolok erre a pillanatra…            Volt ugyanis egy nagyszerû hegedûtanárom, Or-            szágh Tivadar, akinél 11 éves koromtól hat éven át  Itt kellett szembesülnöm azzal, hogy vannak olyan            magánórákat vettem. A Lövölde tér 3. szám alatt cselekvések – és nem általunk végrehajtott cselek-            tartotta óráit, ugyanabban az épületben, ahol Szent- vések –, amelyekért mégis felelõsséget kell vállal-            pál Mónika és nõvére nyitottak mozgásmûvészeti nunk. Tartás kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen hely-            iskolát. (Késõbb ebbõl az épületbõl lett a Zeneaka- zetben is helytálljon. Lelki gerincet csak az adhat,            démia Bartók Kollégiuma.) 18 éves korom után már  ami szilárdabb, mint a fizikai föld. De ezt hogyan            nem jártam hegedûórákra Országh Tivadarhoz, ké-    találhatja meg az ember? Az antropozófiai irodalom-            sõbb viszont többször is összetalálkoztunk külön- ban erre nem találtam konkrét választ. – Ekkoriban            bözõ zenekarokban és amatõr vonósnégyesekben.      ugyanis már régóta antropozófus voltam…            A Zeneakadémián az utolsó szemeszter és a diploma- Párizsban azután közremûködtünk Lajtha László            osztás is elmaradt, a 2. világháború eseményei miatt  egyik szimfóniájának õsbemutatóján, Brüsszelben            ugyanis fel kellett függeszteni a tanítást.        pedig Bartók Kékszakállúját játszottuk Palánkay Klá-                                                               rival és Székely Mihállyal, aki egyenesen erre az elõ-            1950-ben ütõs próbajátékot hirdettek a Magyar                                                               adásra repült oda New Yorkból. (Akkor épp a Metro-            Rádió Szimfonikus Zenekaránál. Tizenegy jelentke-                                                               politan Opera tagja volt.) Lajtha László igen nagy            zõ volt velem együtt. A felvételi bizottság tagjai                                                               elismertségnek örvendett Franciaországban, a fran-            Somogyi László, Ferencsik János, Mely Tibor – és                                                               cia Becsületrendnek is a tagja volt. 15 évvel késõbb,            Országh Tivadar voltak. Felvettek. Azután 31 évig                                                               egy franciaországi turné során történt, hogy egy            dolgoztam a Rádiózenekarban.                                                               koncert után bemutattak a De Gaulle-lal szoros            1956. április 3-án – éppen édesapám születésnap- kapcsolatban álló André Malraux francia írónak és            ján – kineveztek a Rádiózenekar ügyvezetõjének, így  kultuszminiszternek, és érdekes beszélgetés alakult            mindenféle „haknit” (külön honoráriumért végzett  ki köztünk. Malraux azt mondta: „Tudja, a franciák            munkát) is szervezhettem a zenekarnak. 1958-ban  szeretik a magyarokat: Lajthát, Vasarelyt és Cziffrát            volt a brüsszeli világkiállítás. Minden nemzetnek mi igen nagyra tartjuk.” A beszélgetés során Rudolf            felkínáltak egy-egy „nemzeti napot”. Felmerült Steiner és a Waldorf-iskolák is szóba kerültek. Mal-            bennünk, hogy mi lenne, ha mi is megpróbálnánk raux volt továbbá az a személy, aki mûvészileg is            kijutni Brüsszelbe, s egyúttal Párizsba is a zenekar- „továbbképezte” De Gaulle-t: a tábornok ugyanis            ral. A Rádiózenekar közvetlenül a Minisztertanács még Manet-t sem tudta megkülönböztetni Monet-            alá tartozott, és õk beleegyezett a tervbe, ám az tól, ezért Malraux hétfõnként elvitte õt a már bezárt            elõkészületek során egy nap a következõ jelenet Louvre-ba, s „tárlatvezetés” formájában próbálta            játszódott le az irodámban. Hirtelen megjelent egy  okítani az államfõt. Egy ilyen alkalommal történt            egyenruhás belügyi tiszt az íróasztalom elõtt, és ezt  – az eset szerepel Malraux Képzeletbeli múzeum címû            mondta: „Göröntsér Márton? Egész családjával könyvében –, hogy De Gaulle az egyik „kép” elõtt            együtt maga felel azért, hogy mindenki hazajöjjön állva megkérdezte: „Mi ez? Picasso?” – Mire a válasz:            Brüsszelbõl! Vállalja a felelõsséget?” – Nem vállal-  „Nem, tábornok úr, ez egy tükör…”            tam. Ezt követõen mindenki megkapta az útlevelet,            francia és belga vízummal – kivéve Országh Tiva-            dart, akinek elvált felesége Párizsban élt, errõl tud-            tak a Belügyben, és ezért nem adtak neki kiutazási                                                            21
       
       
     
