Page 50 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 50
ANTROPOZÓFIA 2014. HÚSVÉT Ezen túl végzetes különbség jelentkezett az állattar- A magyarországi biodinamikus gazdálkodás új tás, a takarmánytermesztés, az árunövény-termesz- lehetõség elõtt áll: az új helyzetben a kialakuló, átte- tés egyensúlyának meg(nem)létében is. A korai, ha- kinthetõ léptékû gazdaságok teremthetik meg azt a zai kezdeményezések a minimális állatlétszám meg- természettel gazdálkodó és szociális egyensúlyt, teremtése mellett a lehetõ legnagyobb mértékû ke- amirõl Rudolf Steiner – idehaza még bõven feldolgo- nyérgabona termesztésére voltak „rendelve”, hiszen zásra és megvalósításra váró – megközelítései szól- a külföldi piac, kereskedõiken keresztül ezt várta nak. A mezõgazdasági birtok, meghatározott kere- tõlük. Miért is? Mert a külföldön megismert gazda- tein belül kiteljesedve immáron mint lény szerepel, ságok az egyensúlyban lévõ mezõgazdasági üzem amelyben az ott élõ családok és dolgozók munka- elkötelezett megvalósítóiként stabil, kellõen magas közösséget alkotnak. állatlétszámmal dolgoznak, megteremtve a kellõ A gazdálkodás, az abból származó termékek és az mennyiségû trágyatermelés lehetõségét, és ezáltal ezáltal kapcsolódó fogyasztók egyensúlyba kerül- az évtizedeken keresztül is önfenntartó, a talaj ter- hetnek egymással. A kisebb üzem méretébõl faka- mõképességét megõrzõ gazdálkodást. A problémák a dóan tudja megtenni, hogy csak annyi terméket nemzetek közötti szociális élet területére vezethetõk bocsájt ki, amely az õ stabilitását nem veszélyezteti. vissza: a nyugat-európai fogyasztók a maguk környé- Nincs szüksége a mindenáron való kenyérgabona kén lévõ biodinamikus gazdálkodóktól (regiona- termesztés túlsúlyára, mert – a jelenlegi állami sza- litás!) kellõ mennyiségû tej- és hústerméket kaphat- bályozás szerint – így is piacra kerülhet a friss zöld- nak, de az egyensúlyban lévõ, stabil biodinamikus ségével és gyümölccsel. Megtörténhet az életfon- üzem konstrukciójából fakadóan arra már kevés jut, tosságú kenyér- és péksüteményfélék olyan mér- hogy az egyre igényesebb városi fogyasztók kenyér, tékû piacra kerülése, amely nem veszélyezteti a gaz- péksütemény és olajosmaggal történõ ellátását is daságban tartott állatok takarmányozását, jólétét. biztosítsa.És így kerültünk vissza a korábban felve- A cél az emberi mérték megtalálása a gazdálkodás- tett, a hazai biodinamikus fejlõdést és munkát meg- ban és a szociális érzékenység elérése a vásárlók köré- határozó külföldi kapcsolatokhoz, ahol is a hazai bio- ben. Ez az, ami a 30–40 évvel ezelõtti és a fenti kül- dinamikus (nagy)gazdaságok nem az oly kívánatos földi példákban leírt – biodinamikus – Demeter gaz- „teljes körû gazdálkodásra”, hanem leginkább egy dákat fenntartotta, és javarészt fenntartja ma is. redukáltabb állatlétszám melletti gabonatermesz- tésre voltak és vannak utalva. A jövõben ezen kell vál- A hazai biodinamikus munka 21 év elteltével vélhe- toztatni, hogy minden biodinamikus gazdaság ön- tõen eljutott az önállóvá válás kapujába. Azon átha- magát tartósan – úgy természetében, mint szo- ladva a biodinamikus zöldség- és gyümölcskertész, ciálisan– fenntartani képes szervezetté válhasson. aki egyúttal állattartó-növénytermesztõ gazdálko- dó is, sokszínû termékével a fogyasztók szélesebb Köszönhetõen a két évtizeden át folytatott önzetlen köréhez fog eljutni. Várható, hogy mind több gaz- ismeretterjesztésnek, de egyúttal a gazdálkodói, és a dálkodó tevékenysége antropozófiai iniciatívaként fogyasztói környezet megállíthatatlan fejlõdésének tud megjelenni. A mûvészet ennek a fogyasztóhoz és átalakulásának is, mára új helyzet jött létre. Rudolf történõ kapcsolása. Az így létrejövõ szociális pillér Steiner mezõgazdasági elõadásainak üzenete a Kár- lehet az, ami a hazai biodinamikus gazdálkodókat a pát-medencében eljutott egy szélesebb alapú megva- jövõben erõsíteni fogja. Úgy a maguk, mint a termé- lósíthatóság stádiumába. Segített ehhez az is, hogy keiket fogyasztók örömére! az elmúlt években több, önzetlen hazai támogató is megjelent, ami a korábbi idõszakban csak jóval ki- 2014 tavaszán sebb mértékben volt jelen. Az adományozás, mint szellemi történés, új erõket indukált. De a legfõbb tá- mogató: a tudatos vásárlói kör is sokat erõsödött. 48