Page 37 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 37
ANTROPOZÓFIA A MÛVÉSZETTERÁPIÁBAN Bizonyos, hogy általános fogalmakkal nem könnyû ezt a tényt megközelíteni. A szellemi kutatás segít- ségével azonban mindez igazolható. A hanglény, melyet mint õs-hangot lehet jellemezni, az érzék- feletti kutatás és érzékelés révén lényszerû hatás- ként lehet megragadni. A hang lénye, mint az érzék- feletti szférában aktívan létezõ entitás, hasonlóan Goethe õs-növényéhez, intuícióval észlelhetõ és ragadható meg a maga archetipikus alakjában. A hang egy valóságosan létezõ lény, melyet az áram- ló levegõ hordoz és tesz hallhatóvá. A hangsúly az „áramláson” van, mert a levegõ mozgása a lényeg! Azáltal tudunk énekelni sõt élni is egyáltalán , hogy képesek vagyunk a levegõt magunkban mozgatni. Amire a légzésbõl valójában szükségünk van, az nem a levegõ, hanem a levegõ mozgása. Az éneklés során is a levegõ mozgása a lényeg, nem a ki és belélegzett levegõ mennyisége – ahogy azt a mai énektanítás gondolja. Rudolf Steiner a következõ képet használta egyszer a jelenség ábrázolására: „Ahogy az ember a Földön áll, úgy áll a hang is az áramló levegõn. Ha- sonlóan ahhoz, ahogy az ember sem állhatna a lábán, Deborah Ryan: Teremtés »le kellene esnie«, ha a Föld nem nyújtana számára támasztékot, ellenállást, a hang is »leesne«, vagy job- A régi görögök számára teljesen mást jelentett a ban mondva »átesne«, ha a levegõáramlat nem állná zene, mint nekünk. Az õ zenéjük még teljes mérték- útját. Tehát továbbra is a nem-hallható birodalom- ben kapcsolódott a szellemi világhoz. Egy ókori gö- ban mozogna. Ahhoz, hogy a földön állhassunk, nem rög még hallhatta a Kozmosz zengését, meghallotta szükséges magunkat minden alkalommal a Földbõl a Szférák Harmóniáját, a zene örök törvényeinek ér- létrehoznunk, éppilyen értelmetlen az az elképzelés zékfeletti valóságát, ahogyan azt Püthagorasz ránk is, mely szerint a hangot minden alkalommal meg hagyta. Ehhez az átéléshez egy görög ember szá- kell formálnunk a levegõbõl.” mára, magától értetõdõen hozzá tartozott a legko- Az emberi lényt anatómiai és fiziológiai szempont- molyabb felelõsségérzet is! A zene, miként a hallás is, ból önálló, önmagában harmonikusan tagolt szerves nagy változásokon ment azóta keresztül. A késõi egységnek kell tekintenünk, melyben mindig egy- görögökön, a középkoron, majd több kisebb-na- egy szerv szolgál mûködésének központjául, vagyis gyobb köztes korszakon át – amikor Beethoven, J. S. mindig valamelyikük dominál. Nincs tehát olyan Bach, vagy Bruckner még meg tudott nyitni egy-egy szerv, illetve szervi mûködés, amely önmagába zár- kaput a zenei inspiráció számára – végül elérkezett tan elkülönülne a többitõl. Ez alapján joggal mond- napjainkig, amikor elsõ lépésként a filmzene és a hatjuk, hogy az ember nem csupán a gégefõjével jazz, majd ezt követõen az elektronikus illetve vir- énekel, hanem a teljes emberi szervezetre kiterjedõ, tuális „zene” kerül egyre inkább elõtérbe. A zene kibõvített gégefõ adja számára a valódi alapot – ami fokozatosan lesüllyedt úgymond a Földre, nehézkes- nem kevesebbet jelent, minthogy az egész emberi sé vált, és ma már teljesen kiszolgáltatott az ember lény énekel! akaratának, önkényének. 35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42