Page 18 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 18
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP MZs: Milyen iskolákból érkeznek a diákok a Pesti Regio- képesebb, másoknak nehézségeik vannak. Sokszor nális Waldorf Középiskolába? látszik kívülrõl, hogy együttmûködéssel erõsebb JR: Szándéknyilatkozatot a pilisszentlászlói, a váci, a tudna lenni mindegyik. Ennek ellenére eddig nem gödöllõi és a rákosmenti Waldorf-iskolák írtak alá. volt összefogás, bár a szükségességét érezzük mind- Ebben a nyilatkozatban az szerepel, hogy vagy be- annyian. Az iskolák gyûlésén is megerõsítést kap- fejezik az ottani felsõ tagozatos munkát, vagy nem is tunk, ahol elhangzott, hogy ha ez az iskola el tud in- kívánnak a késõbbiekben ilyet kiépíteni. Ezenkívül dulni, akkor esetleg mások is könnyebben megteszik más intézmény nem csatlakozott, de ettõl függetle- a kezdõ lépést. nül, a felvett 100 diákból van olyan, aki más Waldorf MZs: Mit terveztek, hogyan tudjátok majd támogatni a intézménybõl érkezik, és van olyan is, aki nem tanárokat abban, hogy a magukkal hozott jó szakmai Waldorf-iskolából jön. Van lehetõség a vidékrõl való alapokat, Waldorf-pedagógiai ismereteket erre a kor- jelentkezésre is, mert sikerült megállapodást köt- osztályra alkalmazzák? nünk Budapest egyik neves kollégiumával, ahol in- gyenesen lakhatnak a diákok. JR: Elindítottunk egy mûhelymunkát, ahol szeretet- tel látunk felsõ tagozatos tanárokat az egész ország- MZs: Milyen kapcsolatot terveztek azokkal az iskolák- ból. Már volt négy alkalom, ahová olyan elõadókat kal, amelyek nem adtak szándéknyilatkozatot? hívtunk meg, akik az akár tíz éve tanítóknak is tud- BK: Megállapodtunk abban, hogy az anyaiskolákból tak újat mondani, mert nem bevezetõ kurzusok érkezõ diákokat vesszük fel elõször, de nem zárjuk ki, voltak. E folyamatot tervezzük tovább vinni a követ- hogy a más iskolákból érkezõ diákok is jöhessenek a kezõ tanévben is. Nagy kérdés, hogy a tanári kollé- regionális iskolába. gium hogyan tudja a múltjából hozott szokásokat feldolgozni, esetleg félretenni, és újként rátekinteni VD: Cél lenne valamilyen kiegyensúlyozott együtt- az egészre. mûködés ezekkel az iskolákkal. Például rendezvé- nyekre lehetõséget tudnánk adni, hiszen az épület BK: Tavaly nyáron egy kutatótábort is létrehoztunk adottságai ezt lehetõvé teszik majd. Waldorf-tanároknak. Van tehát arra is impulzus, hogy a tanárok a saját munkájukban tudjanak kuta- JR: Újpesten van egy Waldorf-óvoda. Ez a közösség tást végezni. tavaly is akart már általános iskolát indítani, meg is kerestek minket, hogy kezdeményezésüknek tud- MZs: A magyar gimnáziumok egykori magas szín- nánk-e helyet biztosítani. Most eljutottak addig a vonalát a kutatótanároknak köszönhette, akik szak- pontig, hogy találtak egy osztálytanítót, van elég tudományuk terén kimagaslóak voltak. Ti mit gondol- család, elindultak az iskolaalapítás rögös útján. Meg- tok errõl? állapodtunk, hogy 3 évig helyet adunk nekik, majd VD: Ha nagyobb lesz az iskola, akkor lesznek olyan ennyi idõ alatt megerõsödve már könnyebben tud- tanári csoportok, akik ugyanabban a témában mé- nak önálló iskolaépületet találni. A két intézmény lyednek el, és ezt a munkát be is számítjuk az óra- egymástól függetlenül fog mûködni, de mégis erõsít- keretükbe. ve a másikat. Reméljük, hogy a hivatalok nem görget- nek legyõzhetetlen akadályt eléjük. BK: Ezek a mûhelymunkák nyitottak, és a késõbbiek- ben is szándékunk bevonni másokat. MZs: Mi a Waldorf Szövetség álláspontja a Regionális Középiskolával kapcsolatban? MZs: Van-e valami fontos, amit szeretnétek még elmon- dani? BK: A Szövetség nagyon támogatóan fordul a kezde- ményezés felé. Már a kerettantervbe is bekerült, JR: Hogy szeptember elsején elinduljon az iskola, hogy lehet önállóan is gimnáziumot alapítani. Na- ahhoz sok segítõ kézre van szükség. Vannak ugyan gyon fontos látni azt, hogy Magyarországon ugyan jelentkezõk, de igazából több olyan emberre lenne létrejöttek a Waldorf-iskolák, de míg valamelyik élet- szükség, aki a feladatokat végig tudja vinni. Jelenleg 16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23