Page 22 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 22
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP Hanslick kijelentette, hogy Richard Wagner valójá- RUDOLF STEINER A WAGNERI MUZSIKA ban nem is muzsikus, és hogy egyáltalán nem érti a HATÁSÁRÓL zene lényegét, a zeneiség mibenlétét. Mit mondha- (A Grál-misztérium Wagner mûveiben) tunk egy ilyen jelenségrõl? Semmi mást, mint hogy Wolfram von Eschenbach annak idején írt egy egy- Hanslick a szó legszorosabb értelmében visszama- szerû eposzt, a Parzivalt. Ez a mû megfelelt a maga radt a negyedik kultúrkorszakban [6], hogy annak korának. Akkoriban ugyanis még voltak olyan embe- kései gyermeke, és azt kívánja visszaállítani. Annak a rek, akik egy bizonyos adottságuk révén a tisztán- korszaknak a vonatkozásában igaza volt, de ami az látás képességével rendelkeztek, s így képesek voltak egyik korszakban helyes, az a következõben már megérteni Wolfram von Eschenbachot. A 19. század- nem az. Hanslick szempontjából lehet azt mondani, ban azonban már nem volt lehetõség arra, hogy a hogy Richard Wagner nem zenész. Ám ezután úgy mûben ábrázolt események és folyamatok mély ér- kellene folytatnunk, hogy annak a korszaknak már telmû jelentését és jelentõségét érthetõvé tegyék az vége, hogy elégedettnek kell lennünk azzal, ami a je- emberek számára. Létezik azonban egy eszköz, hogy lenlegi korszakból származik, s meg kell békélnünk a mû jelentése akár szavak, fogalmak és eszmék nél- vele, hogy a hanslicki értelemben vett zeneiség ki- kül is világossá váljon. Ez az eszköz a zene. Wagner egészül az Újjal. (Uo.) zenéjében benne vannak mindazok az igazságok, Korunk bizonyos szempontból megérett arra, hogy amiket Wolfram Parzivaljában megtalálhatunk. azok, akik passzivitásuk révén egyfajta odaadó han- (GA 97, 1906. július 29.) gulatot fejlesztettek ki magukban (más hangulattal A jellegzetes wagneri muzsika révén a hallgatók sajá- nem is lehet eljutni a szellemi világba), azok meg- tos rezgéseket fogadnak magukba, egészen különle- értsék, amit mai fejtegetéseink középpontjába állí- ges rezgéseket vesznek fel az étertestükbe. Ez a titka tottunk, nevezetesen hogy a golgotai tettbõl valami- Wagner zenéjének. Nem kell, hogy az ember igazán féle cseppszerû tulajdonsággal rendelkezõ szellemi értse a dolgokat, de az étertestén keresztül mégis ré- szubsztancia áradt ki, melynek befogadására ko- szesül azok jótékony hatásából. Az étertest kapcso- runkban éretté váltak a lelkek. Sok mindent nélkü- latban van a vér áramlásával. Richard Wagner tisztá- löznünk kellene az újabb idõkben, ha a lelkek ily ban volt a megtisztított vér titkával. Ha az ember módon nem váltak volna éretté. Csak egyvalamire kellõképpen megtisztul, akkor Wagner zenéjében hívom fel itt a figyelmüket. Ha Richard Wagner lelke megvannak azok a rezgések, amelyeknek az ember nem vált volna éretté egyfajta passzivitás révén, ha étertestében jelen kell lenniük ahhoz, hogy részesül- nem sejtette volna meg a Golgotai Misztériumot, an- hessen a szent Grál misztériumából, hogy az ember nak a szubsztanciának a kiáradását, amely mintegy magába fogadhassa azt. […] Richard Wagner mun- beleáradt a Föld és a földi emberiség szellemi atmosz- kássága a mûvészet vallásos elmélyítésérõl szól, ám férájába, akkor nem adományozhatta volna nekünk a végsõ soron a kereszténység mély megértésérõl ta- Parsifalt. Ezt maga Wagner írja le ott, ahol Krisztus núskodik. Wagner tudta, hogy a kereszténység zenei vérének jelentõségérõl beszél. Sok ilyen szellem él formába öntve tud a leginkább megnyilatkozni. korunkban, akiknél azt látjuk, hogy mintegy (Uo.) befogadják azt, ami feléjük árad a Föld atmosz- férájából. Maga a szellemtudomány is azért van itt, Az ember hajlamai csak akkor változnak meg, ha mert sok léleknek – sokkal többnek, mint ahánynak éterteste is átalakul, s ehhez erõteljesebb impulzu- tudomása van errõl – lehetõsége nyílik arra, hogy ilyen sokra van szükség, mint az asztráltest átalakítá- híradásokat kapjon a szellemi világból. De ehhez sához. Az az ember rendelkezik ilyen erõteljes impul- segítségre van szükségük, amit a szellemi világ meg- zusokkal, aki a szellemtudomány talaján áll, s így értése adhat meg nekik. (GA 131, 1911. október 8.) már azáltal szert tehet az éterteste átalakításához szükséges impulzusokra, ha szembesül egy olyan 20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27