Page 15 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 15
ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN BK: Az elsõ összejöveteleken sajnos nem tudtam Mzs: Van már épület is? részt venni, de Vácon már régebben gondolkodtunk JR: Igen. Az indulást elhatározó döntésünk elõtt a azon, hogyha az iskolánk alapítana felsõ tagozatot, fõváros IV. kerületi önkormányzatával még január azt hogyan lehetne megújítani. Kicsit aggódva men- végén kötöttünk egy 15+5 éves bérleti szerzõdést tem a kezdeményezõ köri ülésekre, hogy e kész el- egy kiürült iskolaépületre. Itt megvalósítható felme- képzeléseimet ott hogyan fogják fogadni. Szeren- nõ rendszerben az évfolyamonkénti három párhuza- csére azt éreztem, hogy a bennem kialakult gondola- toknak itt tere van. mos osztály. Nagy tornacsarnokkal, zuhanyzós öltö- zõkkel, külsõ sportpályákkal, színházteremmel, GJ: Engem már régen foglalkoztatott, hogy hogyan könyvtárral, és a sok-sok teremnek köszönhetõen lehet nemcsak kulturális, hanem gazdasági oldalról nem leszünk helyszûkében; így meg tudjuk adni a is megközelíteni a felsõ tagozatot. Nagyon örültem, diákoknak a mozgás lehetõségét, ami az egyik leg- amikor Rudi felhívott, hogy mit szólnék a közös fontosabb igényük volt a már említett kérdõívek munkához. Én az elejétõl ott voltam, éreztem a sza- alapján. Az épület elég jó állapotban van, persze azért badságot, amiben együtt tudunk dolgozni, és azt, kell rá költeni, felújításokat végezni. Már érkezett hogy erõs alapokra tudunk valami újat építeni. egy 23 ezer eurós támogatás egy külföldi alapítvány- Ennek nagy ereje volt és van, hiszen – bár egyéni im- tól, egy másik pedig ígéretet tett az adományra. En- pulzusokkal, de – közösen raktunk össze valamit. nek az alapítványnak június elején lesz az a vezetõ- ségi ülése, ahol döntenek a támogatási összegrõl. Eh- MZs: Mi lesz a pedagógiai újdonsága ennek az iskolá- hez kapcsolódva pedig másik két alapítvány kivár, õk nak? a támogatásuk mértékét ez elõbbitõl teszik függõvé. JR: Már a kezdetekben megfogalmazódott, hogy több párhuzamos osztály sokkal több lehetõséget ad MZs: Hogyan alakul majd az iskola szociális élete és a tanároknak és diákoknak is. Sok gimnáziumi ta- gazdálkodása? nárt megkérdezve azt hallottam, hogy a Waldorf- GJ: A tanárok együttmûködésére, képzésére és a pedagógiában rejlõ sokféle lehetõséget nem lehet szervezetre térnék ki röviden. A tanárok együttmû- megvalósítani egyetlen évfolyam 20-25 fõs osztá- ködését szellemi kutatómûhelymunkávalindítottuk lyával. Reményeim szerint a Pesti Regionális Waldorf el, amibõl hosszú távon felnõttképzést és felsõ tago- Középiskola mindenekelõtt színvonalas, minõségi zatos gyakorlati képzést lehetne teremteni. Ez nem- oktatást tud majd nyújtani. csak az itt tanító tanároknak adhat lehetõséget, ha- nem minden hazai Waldorf-tanárnak. Ezzel pár- VD: Valóban fontos tényezõ, hogy több gyerek és ta- huzamosan gondolkodunk a szervezet belsõ szük- nár több lehetõséget ad az együttmûködés tekinteté- ségleteirõl is. A jogi struktúrát és a szervezetet úgy ben is. Emellett egy másik lényeges elem, hogy az éle- alakítjuk ki, hogy az iskolában mûködõ vállalkozások tet behozzuk az iskolába. Szeretnénk valahogy a mai egy része az intézmény saját tulajdona legyen, és ha világot és a Waldorf-pedagógiát jobban összehozni. szükség lesz külsõ vállalkozásra, az hasonló elveken MZs: Hol tart most a kezdeményezés? mûködjön. Vagyis nem megbízásokkal, kiszervezés- sel kívánunk mûködni, hanem közösségi vállalko- JR: 2013. április 17-én fontos találkozója volt a kez- zással. Plusz nyereség esetén közösen tudjuk eldön- deményezõ körnek. Még februárban kitûztük, hogy teni, hogy azt milyen fejlesztésre fordítsuk, vagy mi- majd megvizsgáljuk: lett-e elég tanár, diák, és finan- lyen kulturális eseményt támogassunk belõle. szírozható-e a mûködés. Márciusban a tanári kollé- gium nagy része összeállt, a felvételik 100 diák rész- MZs: Hogyan képzelitek el az iskola és a vállalkozások vételével lezajlottak. A konkrét adatok alapján a kez- közötti együttmûködést? deményezõ kör megállapította, hogy biztonsággal el lehet indítani az iskolát. GJ: E területen a szoros egymásra utaltság lenne az egészséges. Az iskolán belül létrejövõ gazdaságilag életképes szükségletet megvizsgáljuk, és belsõ vállal- 13