Page 17 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 17
ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN innovációra. A modern vezetéselmélet találkozik az- MZs: Hogyan tudja elérni az iskola, hogy a diákok egy- zal, amit Steiner a maga idejében mondott az iskola- szer majd megtalálják helyüket az életben? vezetésrõl. VD: Amikor az alakuló tanári kollégium elsõ ülése BK: Érdekes lesz, hogy a magunk között kimondott volt, erõsen elõjött az a szó, hogy tér. Az iskolában ideákat hogyan tudjuk az iskolában dolgozók között keretek is lesznek, de terek is arra, hogy a diákok valósággá alakítani, megvalósítani. Valószínûleg megtalálják érdeklõdésüket. Az épületben fizikai nem rögtön mindenki tud mindent magától hordoz- értelemben is adott mindez: a különbözõ foglalkozá- ni, nagy kihívás lesz, hogy mi hogyan tudunk majd soknak is van helye. Ha van valami, amit az ember húzóerõ lenni a segítésben. kipróbálhat, akkor képes lesz dönteni, hogy akarja-e, VD: A vezetés fontos feladata lesz, hogy az ideát késõbb ezzel kíván-e elhelyezkedni a világban. átadja. MZs: Ennek a szociális térnek milyen minõségeit tud- MZs: A vezetés feladata az is, hogy megtalálja a munka- játok elképzelni? társakat. Mit tettetek eddig ennek érdekében? GJ: A délutáni szakkörök lehetõségében például. Ha JR: A kezdeményezõ kör munkája számomra azért lesznek párhuzamos osztályok, akkor összejöhet egy inspiráló, mert akik csatlakoztak, azok mindig elvé- csoport, amelyik valamilyen körülhatárolt témával gezték, amit vállaltak. Nem volt cél, hogy mindig kíván foglalkozni. Minderre figyelnünk kell, érzé- konszenzussal döntsünk, de valahogy mégis mindig kenynek kell majd lennünk rá. Fontos, hogy ha valaki úgy alakult, hogy nem volt szükséges órákig vitat- azt kívánja kipróbálni, hogy milyen szakácsnak len- koznunk. Az alapító kör – a szellemi impulzus hordo- ni, ezt megtehesse. Erre ott van a hatalmas kony- zója és õrzõje – az alakuló iskolába megpróbált olyan hánk. De mondhatok másik példát is, lehet, hogy tanárokat találni, akik az eddigi Waldorf-iskolai tevé- valaki azt fogja keresni, hogy hogyan lehet valami- kenységük folyamán már bizonyítottak. Az elsõ lyen szállítmányt fuvarozni az iskolába. Ha az iskolá- években ki fog derülni, hogy ki tud kapcsolódni, ki- ban vannak nagyobb szociális egységek, ha a diákok ben van elegendõ kezdeményezõ erõ, és nemcsak érzik, hogy itt minden a saját közösségünk munkájá- azért jön, hogy letanítsa az óráit, felvegye a fizetését. nak eredménye: a kertben, a konyhában, a közös- ségi terekben, akkor megvalósulhat ez az elképzelés. MZs: Megtaláltátok ezeket a tanárokat? BK: Ha több tanár van jelen az iskolában, nyilván- JR: Ez akkor fog kiderülni, mikor megkezdõdik a ta- valóan szélesebb tevékenységkört lehet felkínálni a nítás. Ha valakirõl bebizonyosodik, hogy alkalmat- diákoknak. A tanárok akár be is mutathatják saját lan, szeretnénk nem abba a mederbe lépni, mint né- kutatási területüket. A fiatalok így nagyobb kínálat- hol elõfordul, hogy a tanár marad, a diákok pedig el- ból tudnak választani. mennek. Törekszünk kezdettõl fogva meghatározott VD: Az én álmom az, hogy az itt végzett diákok majd minõséggondozási folyamatokat beépíteni. ide visszajárjanak, tevékenykedjenek. Egyik végzett diákom például most csinált egy kétnapos „élhetõbb MZs: Mit szeretnétek Waldorf-pedagógiai szempontból jövõ” konferenciát. Ha például egy ilyet látnának létrehozni ebben az iskolában? azok, akik majd ide járnak, akkor ez az iskola nem BK: Én nagyon szeretném, ha a fiatalok ebben az olyan lesz, hogy az 8-tól 3-ig tart. Itt majd történhet- életkorban – mikor már feladatuk a munka szerete- nek olyan dolgok, amiért érdemes ide járni, nem pe- tének megtanulása –, ezt valóban meg tudják kapni. dig csak kibírni, és várni, hogy vége legyen. Hogy mi a kor kihívására a válasz, azt nekik kell meg- BK: Ezeken kívül fontosak a regionális iskolát létre- találni, de mi tudunk benne segíteni. Ha valaki a ke- hozó anyaiskolák szempontjai is. Az évente megren- zével tud dolgozni, fizikai munkát végezni, azt ebben dezett témahetünkre szoktuk behívni volt diákjain- fogjuk segíteni, ha valaki pedig a fejével, akkor segí- kat is. A legnagyobb sikere és hihetetlen húzóereje tünk, hogy megfelelõ intellektuális képzést kapjon. ezeknek az elõadásoknak van. 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22