Page 14 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 14
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP ISKOLA SZÜLETIK – „…EGY ÚJPESTI KÁVÉHÁZBAN…” INTERJÚ A PESTI REGIONÁLIS WALDORF KÖZÉPISKOLA KEZDEMÉNYEZÕ ALAPÍTÓIVAL Mesterházi Zsuzsa Az elsõ Waldorf-iskolát egy stuttgarti külvárosi vendéglõ épületébõl alakították ki 1919-ben. Amikor meghallot- tam, hogy egy pesti Waldorf-iskola alapító kezdeményezõi napjainkban egy külvárosi kávéházban találkozgatnak, arra gondoltam, hogy jól kezdõdik, ebbõl lesz valami. Beszélgetésre invitáltam néhányukat, hogy meséljenek elkép- zeléseikrõl. Errõl szól az alábbi interjú. Résztvevõk: Barabás Katalin (BK) Gulyás Judit (GJ), Jörg Rudolf (JR), Vekerdy Dániel (VD). Az interjú 2013. május 1-jén készült, a Magyar Waldorf Szövetség irodájában. MZs: Hogyan jött létre a kezdeményezés? MZs: Milyen volt a fogadtatása a megkeresésnek? JR: Két évvel ezelõtt zártuk a nyolc közös évet az osz- JR: Számomra is meglepõ módon, az általam meg- tályommal, és minden diákom Waldorf-iskolában kérdezetteknek egyöntetûen nagyon tetszett az öt- szeretett volna továbbtanulni, de õk is, szüleik is el- let. Elõször Vekerdy Danit, mint számomra hiteles bizonytalanodtak, hogy középiskola tekintetében is középiskolai tanárt, kerestem meg. De arra is gon- biztosan jó-e a maradás a faluban (Pilisszentlászlón). doltam, hogy ha létrejön egy kezdeményezõ kör, Elõbb elgondolkodtam, hogy mit lehetne tenni a ma- abban vegyen részt szülõ is, meg is kerestem hát két radásért, majd nyomozni kezdtem, hogy voltak-e gazdasági szakember szülõt. Másfél évvel ezelõtt már próbálkozások több Waldorf-iskola részvételé- szeptemberbenelkezdõdtekakéthetenkéntitalálko- vel, regionális szervezésû Waldorf felsõ tagozat ki- zások,aközösmunka. alakítására. Kiderült, hogy voltak már régebben találkozók és megbeszélések errõl, vagyis nem új ke- MZs: Milyen nevet adtatok a kezdeményezésnek? letû az ötlet. JR: Elég gyorsan megfogalmazódott a munkanév, ami mára véglegesítõdött: Pesti Regionális Waldorf MZs: Mit hallottál ezekrõl a találkozókról? Középiskola. JR: Azt, hogy a több Waldorf-iskola együttmûködé- sének ötlete újra és újra fellángolt, de soha nem MZs: Milyenek voltak az elsõ találkozások? A kezdemé- jutott tovább egy pontnál. A résztvevõ iskolák kép- nyezõ kör egyes tagjai mivel járultak hozzá a közös mun- viselõi ameddig a közös ideán gondolkodtak egyet- kához? értettek, de amikor arról beszéltek, hogy hol legyen VD: Eleinte egy újpesti kávéházban találkoztunk. az iskola, nem tudtak megegyezni. Mindenki a saját Már az elsõ találkozáskor annyi minden történt, udvarában szerette volna látni. hogy úgy éreztem, valami elindul. Mindenki ötlete- ket, vágyakat, gondolatokat hozott. Jó volt, hogy a MZs: Hogyan sikerült mégis együttmûködõ társakat ta- személyek most nem iskolákat képviseltek, hanem lálni? magánszemélyekként voltak jelen. Nagyon gyorsan JR: Eldöntöttem, hogy nem iskolákat keresek fel, haladtunk. Kialakítottunk egy kérdõívet, amivel ké- hanem olyan tanárokat, akiknek van rálátásuk a gim- sõbb megkerestük a már mûködõ iskolák diákjait és náziumok mûködésére, és akik a Waldorf-világban szüleit. letettek már valamit az asztalra. 12