Page 23 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 23
ANTROPOZÓFIA A MÛVÉSZETBEN mûalkotás hatásával, amely mögött az ember vég- JEGYZETEK telen bölcsességet lát, mint mondjuk Wagner Parsi- [1] Adolf Arenson: Leitfaden durch 50 Vortrags- faljának vagy Beethoven IX. szimfóniájának ese- zyklen Rudolf Steiners [Arenson–Leitfaden]. Verlag tében. Az ilyen impulzusok nem csupán az asztrál- Freies Geistesleben [a Szabad Szellemi Élet Kiadója], testre hatnak, hanem olyan erõvel rendelkeznek, Stuttgart, 1930, 1961. (A GA 105, 126 és 131 rész- hogy az ember étertestét is átalakítják: finomabbá, letei Szilágyi Jenõné, Dalmai Zoltán és Drahos Sán- tisztábbá és nemesebbé teszik. Épp olyan ez, mint dor fordításainak felhasználásával.) amikor az ember Raffaello vagy Michelangelo vala- [2] A germán-angolszász (vagy anglo-germán) kultúr- melyik festménye elõtt áll, s a színek révén járja át az korszak, a tudati lélek korának reprezentatív alakja. Örökkévalóság impulzusa. (GA 56, 1907. október 24.) [3] Magyarul lásd A világtörténelem szellemi háttere címû kötetben (Genius, [Budapest, 2003]). Rudolf Steiner több elõadásában is úgy összegezte Wagner mûvészetét, hogy az õ zenedrámai törek- [4] Rudolf Steiner errõl Karlsruhéban, vagyis Kaspar vésének lényege: Beethoven és Shakespeare egyesí- Hauser szülõvárosában beszélt. tése, vagyis a beethoveni zeneiség és a shakepeare-i [5] Rudolf Steiner e jelentõs Grál-ciklusa Wagner szülõ- drámaköltészet szintézisének megteremtése (lásd városában, Lipcsében hangzott el. GA 102, 1908. június 11.). [6] A görög-római kultúrkorszak, az értelmi vagy ke- délylélek kora. Összeállította és fordította: Korcsog Balázs Forrás: Novalis. Szellemtudományi és antropozófiai folyóirat (http://novalis.hu; 2013. június 7.) 21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28