Page 12 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 12
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP élmény, amely a test felnövekvésével és nevelteté- törekszik, hogy az ember képes legyen éber bensõsé- sünk hatására is kialakuló, öröklött tulajdonságaink gességgel hozzáállni mindahhoz, ami a beteges lelki révénmegvanbennünk. életbõl származik, és médiumizmust, hallucinációt Aki így, intellektuális szerénységgel tekint vissza és látomást okoz. A valódi lélektannak ugyanis el kell arra, amivé e földi életében lett, azt sem fogja meg- utasítania mindent, ami ezen az úton jön létre. vetni, hogy életének egy bizonyos pillanatában fel- Éppen a látomások olyanok, hogy azokhoz nem a lel- tegye a kérdést: hát akkor ez miért ne menne tovább? kébõl kiindulva jut el az ember, hanem azáltal, hogy Azok a lelki erõk, amelyek ma oly fontosak számom- szervezetében beteges képek találhatók; ugyanez ra, amelyek segítségével eligazodom az életben, érvényes a médiumizmusra. Ezeknek semmi közük munkaképes emberré válok, gyermeki létemet vé- az egészséges lélektanhoz és a lélek fejlõdéséhez, je- gigszenderegték. Miért ne szunnyadnának a lelkem- lentését az egészséges lélektan szempontjai szerint ben olyan erõk is, amelyeket még jobban kifejleszt- kell megítélni. Viszont azokat a gyakorlatokat, ame- hetek belõle? lyek ezeket az elõkészítõ gyakorlatokat követik, és arra hivatottak, hogy a lélekbõl elõhozzák azokat a Ebbõl az intellektuális szerénységbõl eredõ elhatá- gondolati, érzésbeli és akarati erõket, amelyek – ha ki rozásra kell jutni. Azért nevezem ezt intellektuális vannak fejlesztve – úgy vezetik be az embert a szelle- szerénységnek, mert az ember hajlamos azt mon- mi világba, hogy megtanul eligazodni benne, és ké- dani: a tudatnak az a formája, amellyel felnõtt em- pes akaratával belépni oda, az ellenzõk ma fantaszti- berként rendelkezem, a normális ember tudatfor- kusnak és kártékonynak tartják. mája; ha belsõ lelki életében valami más meg akar je- lenni, mint ez az úgynevezett normális tudat, az Tegnap említésszinten már beszéltem arról, hogy vagy fantasztaság, vagy hallucináció, vagy látomás, modern emberekként bizonyos gondolati gyakorla- vagy valami hasonló. Az a világnézet, amelyrõl itt be- tok révén hogy jutunk el elõször odáig, hogy a gon- szélek, az egészséges lelki életbõl indul ki, és ez alap- dolkodást kiemeljük szokásos állapotából, amelyben ján próbálja meg kifejleszteni a lélekben szunnyadó passzívan odaadja magát a külvilág jelenségeinek és a erõket, akár megismerõ erõket is, amelyek azután belül felbukkanó emlékeknek, ami szintén a kül- látnoki erõvé válnak, abban az értelemben, ahogyan világhoz kapcsolódik. Meg tudjuk haladni ezt a gon- tegnap beszéltem a pontos látnoki erõkrõl. Azt, amit dolkodást azáltal, hogy komolyan, türelmesen és a léleknek saját magával el kell végeznie, tegnap már energikusan végzünk meditációs gyakorlatokat, és említettem bizonyos értelemben. Utaltam többek újra és újra, szakadatlanul ismételjük õket. Adott- között a A magasabb világok megismerésének útja, ságtól függõen az egyik embernél több évig is eltart, A szellemtudomány körvonalai, A lélek rejtélyérõl címû a másiknál rövidebb ideig; de mindenki észreveheti, könyveimre is. Ezekben megtalálhatók azoknak a amikor elért a döntõ ponthoz, hogyan változik meg a lelkigyakorlatoknak a részletei, amelyek – az egész- gondolkodása: hogyan lesz abból, amit tegnap séges lelki életbõl kiindulva – elvezetik a lelket olyan elvont, halott gondolkodásnak neveztem, bensõjé- fejlettségi fokra, ahol tényleg kialakul egyfajta szel- ben élõ gondolkodás, amellyel együtt képes átélni a lemi látás, amellyel a lélek úgy képes bepillantani a világ ritmusát. A megfontolt világ- és életfelfogás szellemi-lelki világba, mint ahogyan a fizikai-érzéki nem arra törekszik, hogy látomásokat vagy halluci- világot képes érzékelni szokásos érzékszerveivel. nációkat varázsoljon elõ a lélekbõl, hanem arra, hogy Ezekben az említett könyvek mindegyikében van olyan intenzitással élje meg az elképzelések világát egy-egy elsõ rész; ezekrõl az elsõ részekrõl még az és a gondolatok világát, amilyen intenzíven egyéb- általam képviselt világnézet némely ellenzõje is elis- ként csak a külsõ érzékekkel lehet megélni valamit. meri, hogy igenis hasznos lehet az ember számára. Nem kell mást tenniük, mint õszintén összehason- Ezekben arról van szó, hogy az ember bizonyos intel- lítani azt az élénkséget, amellyel a színekben élünk, lektuális, érzésbeli és morális gyakorlatokkal olyan amikor szemünkkel érzékeljük a színeket, vagy lelki és testi állapotba képes hozni magát, amely amellyel a hangokban élünk, amikor fülünkkel hall- igenis egészségesnek tekinthetõ, és amely igenis arra juk a hangokat azzal a sápadtsággal, amely a szoká- 10