Page 11 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 11
ANTROPOZÓFIA RUDOLF STEINERTÕL RUDOLF STEINER Antropozófia és pszichológia Bécs, 1922. június 2. (GA 83, 2. elõadás) (Az elõadás elsõ részét húsvéti lapszámunkban adtuk közre, a befejezõ rész a Mihály-napi számban jelenik meg.) …És épp ebben jelenik meg a lélek másik rejtélye. Az elfogulatlan embernek ma mindebbõl le kell szûr- Ha mégoly sokat megtudunk is arról, ami a kísérleti nie a tanulságot. Ez pedig az, hogy a természettudo- lélektan révén az emberi testtel megélhetõ, akkor is mányos módszerekkel addig a pontig juthatunk elõre azt kell mondanunk: mindaz, amit így, kerülõúton, a az ember kutatásában, ameddig mai módszerek ezt test által kiderítenek, vagy az is, amit látszólag tisz- lehetõvé teszik, ha viszont a szokásos tudatunkkal tán lelki funkciókon keresztül derítenek ki, valójá- akarjuk megközelíteni a lélek világát – és ennek a ban nem más, mint a testi kerülõúton elért meg- szokásos tudatnak teljes jogosultsága van a termé- ismerés. Mindez azonban olyan szférához tartozik, szettudomány világában, mint ahogyan teljes jogo- amely az ember halálával átkerül az általános termé- sultsága van a szokásos életben is –, akkor a lélek szeti történések világába, úgyhogy ezen keresztül világával nem boldogulunk. És mert ennek a belátás- semmi sem ismerhetõ meg a szellemi–lelki világból, nak pont a tudomány felõl kell feltárulnia az elfogu- amelynek világméretû sorsa oly hatalmas ügy az em- latlan ember elõtt, egy olyan világszemlélet talaján ber számára. És ezzel azt mondhatjuk, hogy a lélek állva szólok most Önökhöz, amely azt mondja: azok- nagy rejtélye e lélektan számára is újra felbukkant. kal a lelki erõkkel, amelyek a szokásos tudat számára Most megint van egy újabb lélekbúvár, aki hosszú nyilvánulnak meg, a szokásos életben és a szokásos tudományban mûködnek, a lelki élet éppen hogy ideig itt élt és dolgozott Bécsben, és akit mindazok, nem kutatható. Ebben a lélekben más lelki erõket akik itt, Bécsben az iskolapadban ülve hallgatták kell kifejleszteni, olyanokat, amelyek a szokásos tu- – akárcsak én magam is, aki most Önökhöz szólok –, dat számára csak többé-kevésbé szendergõen, vagy soha nem fognak elfeledni. Egy modern lélekbúvár- ha tudományos kifejezéssel élhetek, látensen van- ról van tehát szó, aki a pszichológiáról szóló, befeje- nak jelen. zetlen mûvének elsõ kötetében kimondta: mi haszna lenne minden lélektannak, ha – és ezt én fûzöm Ha az ember ki akarja alakítani az ilyen életfelfogás- hozzá: akár kísérleti, akár nem kísérleti úton – fel- hoz való helyes hozzáállást, akkor mindenképpen tárná számunkra, hogyan kapcsolódnak és oldódnak szüksége lesz valamire, ami a mai emberben csekély fel az elképzelések, hogyan hat a figyelem, hogyan mértékben ugyan, de – hadd mondjam ki végre – jön létre az emlékezés a születés és halál közötti élet- tulajdonképpen megvan. Arra van szüksége, amit in- ben és így tovább, ha éppen ennek a buzgón a termé- tellektuális szerénységnek szeretnék nevezni. El kell szettudomány nyomába lépni igyekvõ lélektannak a hogy jöjjön az ember életében a pillanat, amikor azt tudományossága miatt le kellene mondanunk arról, mondja: kisgyermek voltam, akkoriban kifejlesztet- hogy megismerjük: mi az emberi lélek sorsa azután, tem lelki életemet, amely annyira homályosan álom- hogy az emberi test elemeire esik szét? Tisztelt jelen- szerû volt, hogy el is felejtettem már, akárcsak egy lévõk! Ezt nem valami fantaszta mondta, hanem álmot. Ebbõl az álomszerû, gyermeki lelki életbõl Franz Brentano, a szigorú gondolkodó, aki lényegé- bukkan fel egymás után mindaz, ami képessé tesz ben a lélektant tette élete feladatává, és aki úgy akart arra, hogy el tudok igazodni az életben, hogy gondo- dolgozni a lélektanban, ahogyan az a modern kor szi- lataimat, érzelmi impulzusaimat és akarati elhatáro- gorú természettudományos módszere szerint illik. zásaimat bele tudjam illeszteni a világ folyásába, és És éppen õ fogalmazta meg a lélek rejtélyét mint hogy munkaképes emberré tudtam válni. A testtel tudományosan szükséges dolgot így, ahogyan utal- összeszõtt gyermeki lelki élet meghatározatlan és tam rá, kora és világa számára. differenciálatlan mélységébõl felmerült az az 9