Page 14 - 2010 Mihály-nap
P. 14
A N T R O P O Z Ó F I A 2010 MIHÁLY NAP ETIKUSBANK nem szempont. Ha rosszat, azaz immorálisat aka- rok tenni, az megint más, hiszen ott szempont a A 2005-ös év folyamán Takáts Péter kezde mé nye zé- cselekedetem hatása, az amorális tettnél ez egysze- sére körülbelül tízen megalakítottuk a M
H- rűen csak nem érdekel, nem törődöm vele. Eet. Az volt a célunk, hogy együtt ta- Valamikor, úgy körülbelül 500 évvel ezelőtt elin- nuljunk a morális bankolásról, felfedezzük, mi is ez. dult a pénz amorális megközelítésének folyamata, Steiner, Schmidt-Brabant és egyéb antropozófus, a nem-összekötve-levés folyamata. A bankszakma ill. nem ki fe jezetten antropozófus szerzők írásait történetében később ez a gyakorlat terjedt el, és olvastuk, és meglátogattuk az Európában fellelhető má ra a pénzügyi kérdések technikai, technokrata ilyen típusú bankokat, bank-kezdeményezéseket. kér désekké váltak: hogy kell a pénzt és a kamatot Talán mondanom sem kell, hogy akkor még fogal- számolni, kiadni, beszedni, és a többi. munk sem volt arról, mi is az etikus bank. Nekem, Ezzel párhuzamosan azonban történt más is: új idő- az akkor már 15 éve a bankár szakmában tapaszta- szá mításunk kezdetén Krisztus összekötötte magát latokat gyűjtögető embernek főleg nem. a Földdel, vére csöppent a földre és kezdetét vette Ma, öt évvel később, a kellős közepén tartunk egy egy új folyamat. A múlt század elején elfoglalta bi- fo lyamatnak, melynek a végén létrejöhet egy etikus ro dalmát az éteri világban, és néhányak számára bank. ér zékelhetővé vált mindez. E történés megalapoz- ta azt, hogy ma a moralitás szempont lehet a banki De mi is az, hogy ETIKUS BANK? Vagy inkább így: ETIKUSBANK? te vékenységben is, és elkezdhettünk az etikus ban- kokról elmélkedni. A pénz moralitását megtámo- Van értelme az egybeírásnak, még ha a magyar he- lyes írás valószínűleg nem is ismeri a szót ebben a ga tandó – bizonyos tekintetben előkészítendő – el- for mában. Az „etikusbank” – így egyben – azt sze- indult egy impulzus, szintén Őbelőle, a templo mos ret né kifejezni, hogy ez a bankféleség nem egy nor- lovagok szellemi impulzusa. A XII–XIV. sz. fo lya- mál bank, hanem egy attól lényegesen különböző mán vált láthatóvá a lovagok tevékenysége: a pénz intézmény. Ugyan banknak hívják, de valójában világának átalakítása, a pénz messzi vidékekre való más. Illetve visszatérhet az eredeti jelentéshez: eljuttatásának technikája, a pénz védelme, annak bank, azaz pénzváltó pad, asztal, melynek két olda- az emberek szellemi szolgálatába állítása. A temp- lán a bankár és kliense ülnek. lomos lovagokat ugyan elpusztították, de két évszá- za dos tevékenységük megalapozta egy új, szellemi , Egy asztal, két oldal, azaz találkozás. Találkozás két morális pénztudatosság megszületését. ember, két szellemi lény között, annak érdekében, hogy valamit kezdjenek egymással. A találkozás Míg a látható világban tehát egy techno kra ta, és meg történte után elindul egy – már a létéből faka- amo rális banki működés terjedt el, addig a szellemi dó an mélyen morális – viszony, melyben a két fél a vi lágokban ezzel párhuzamosan egyre erősödőben ! gyelmét, energiáját, mély szellemiségét adja egy- volt egy morális, az emberek mély összekötött- más nak. (Persze nincsenek illúzióink, a sima pénz- ségét, te hát a valós viszonyokat ! gyelembe vevő váltást valószínűleg eleink sem tekintették egy szel- pénz- és bank működés képe. Az emberi Ént, e gyö- lemi történet kezdőlépésének, de a találkozás, és az nyörű, új lény tagunkat a vér hordozza, mint tudjuk. azt elősegíteni hivatott szcéna – a pad tudniillik –, A pénz úgy működik a szociális térben, mint a vér ezt hívatott segíteni.) az em berben. Mi következik e két Rudolf Stei nertől szár ma zó kijelentésből? Talán az, hogy a szociális A történet tehát egy morális elemmel indult, majd organizmus Énjét a pénz, a pénz által megteremtett az idők során a morális elem kikerült a történetből, kapcsolatok hordozzák? Nem tudom, de abban biz- a viszony amorálissá vált. Amorálissá és nem immo- tos vagyok, hogy igen mély és igen fontos dolgok rá lissá. Morálisnak „munkahipotézis ként” azt ne- kö rül forgolódunk, ha a pénz ről annak valós szelle- vez ném, amikor érdekel, hogy mi lesz a másik em- mi értelmében gondolkozunk. berrel, hogyan hat rá a velem való inter ak ció, mit tesz az én pénzem vele, az ő pénze énvelem. Ebben Mi is tehát egy etikusbank egy normál, mai bankhoz az értelemben amorális tehát az, amikor mindez képest? Az etikusbankban, a pénz eredeti, szent, 12 12