Page 18 - 2010 Mihály-nap
P. 18
A N T R O P O Z Ó F I A 2010 MIHÁLY NAP A másik ok, hogy a szabad vallás tanításakor nem a ra, hogy lássam, milyen hatás éri azokat a tanítvá- múlt eredményei vagy „bevált” elgondolások alap- nyai mat, akik odajárnak. Egy ilyen alkalommal, ján építjük fel a tennivalókat. első osztályos gyerekeknek az úgy nevezett munka- Bármilyen furcsán hangzik, a jövőből építünk. füzetbe a Szentháromsággal kapcsolatban alkotott A Wal dorf pedagógia úgy segíti megalkotni a fogal- tesztkérdéseket kellett megválaszolniuk… makat a gyerekben, hogy azok ne szilárd alappillé- Ha a pedagógus, de különösen a vallástanár tekin- rekként szolgálják tudásukat, hanem életfogytiglan tet tel van a fogalomalkotás elő- és utóéletére, ak- alakíthatóak és átalakíthatóak legyenek. Az alap- kor kikerülhető, hogy a gyerek csak nominálisan pillé rek tehát nem szilárdak, hanem hajlékonyak, ke rüljön érintkezésbe egy gondolattartalommal, mert élettel telítettek. Fontos, hogy meg lehessen ész leleti tartalommal. Arra nevel, ha a Steiner által tőlük szabadulni egy új belátás következtében. Egy ta nácsolt „fejlődő” fogalmakkal tanít, hogy a fogal- új belátás kedvéért. Ne akadályozzák az új belátá- mak elő- és utóélete mellett még korcsoportonként sokat – és itt az agyi struktúrákba való bevezetésük új élményekkel gazdagítsa a fogalmak életét. Ez a módjáról szól már a megfontolások mélysége és gon doskodás a szövegtől, észlelettől való el- és fel- tudatossága. Az intuíciók mindig a tanultság elle- emel kedést, a fogalmak mozgékonyságát segíti elő, né ben vagy tőlük függetlenül jönnek létre. Lehet a tudatnak átalakulását, új szinten megjelenő élet- egy új gondolat érkezését előzőleg fogalmilag kör- le hetőségét. „A szellemtudomány eredményeibe va- be ágyazni, de ok-okozati összefüggések sosem fog- ló betekintést megkönnyíti, ha felfedezzük, hogy ják azt létrehozni, csak alapot adnak neki. Hogyan mit jelent, ha olyan fogalmaink vannak, amelyeket tanítsunk akkor bármit a gyerekeknek, és miért bír ki tudunk tágítani és át tudjuk őket alakítani úgy, akkora fontossággal ez a tevékenység, hogy a szabad hogy azok fokozatosan a szellemi világ folyamatai- vallás ismertetésekor elengedhetetlennek tartjuk a hoz és lényeihez érjenek el.” (A szellemi világ küszöbe, fogalommal kapcsolatos meggondolások közlését? A szellemi világ megismeréséről c. fejezet, GA 17.) A gyereknek a tanítási órán vagy az órán kívül szer- Ilyen módon a tanítás menetében a módszer a spi- zett élményei szabadon, megfogalmazottságoktól rituális és nem a tanított tartalom, szöveg vagy áb- mentesen kerülnek a lelki-szellemi életbe. S mivel rázolás. él mények, individuális színezetűek. Van egy olyan Nézzük meg, hogyan fog az emberiségben megje- te rületük, mely az érzés minőséget hordozza, s ez len ni a jövőben a szabad vallásosság, kiiktatva a megóvja azt a kiszáradástól, s az élettelen emlékké ! zikai síkon lévő eszközöket. Alapja a mindennapi válástól. Így elevensége és melegsége egyfajta mű- észlelettől, a látványtól való el- ill. felemelkedés és vészi ihletettséghez van közel. Minél később kapja ezzel az addig a csak ! zikait megnyilvánító ! zikai meg a fogalom a meghatározottságát, elnevezését lét az érzékfeletti megnyilvánulása lesz. Ez úgy jön az ismeretszerzés menetében, annál inkább, annál létre, hogy az addig a ! zikaiságban élő tudat át tud tovább ragyog rá az idea-természet átfogó, átölelő, alakulni érzetfelettiben élő tudattá. át eresztő mivolta. S mikor az élménnyel dolgozni kezdünk, felelevenítjük és sokoldalúságát karakte- Steiner írja: „Az emberiségben a jövőben kifejlődő ri záljuk – felizzik az összefüggések előre sejtett szabad vallásosság alapja az lesz, hogy az istenség pa razsa. Megkezdődik a fogalom kinyerése az él- hasonmását minden emberben elismerik, nemcsak ményből, az ahhoz tartozó érzésből, az értelem és elméletben, hanem a közvetlen élő gyakorlatban. az értés bábáskodásán át. Lehet, hogy a szókratészi Akkor majd nem létezhet az, hogy az ember kény- mozdulat elevenedik fel? A görögség mesteri gondo- telen egy vallásban élni, nem lesz rá szükség, mert lat alkotása? Akárhogy is van, egy fogalom megtaní- az emberek találkozása eleve vallásos cselekmény, tása követi az értelmére ébredését. Nem megelőzi. szentség lesz, és senkinek se lesz szüksége arra, Elnevezése, megnevezése megtanításának az utolsó hogy vallásos életét egy külön egyházban tartsa aktusa. fenn, melynek a ! zikai síkon intézményei vannak. Ha az egyház helyesen értelmezi önmagát, úgy csak Talán nem árulok el titkot, ha elmondom, hogy az lehet a célja, hogy feleslegessé tegye magát a ! - néha bekéredzkedtem egy-egy felekezeti vallás órá- zikai síkon, mivel az egész élet az érzék feletti kife- 16 16