Page 17 - 2010 Mihály-nap
P. 17
A N T R O P O Z Ó F I A VALLÁS SZÉKELY ANIKÓ „Kinyílik az ajtaja a szép Paradicsomnak, A Kerúb már nem áll ott… Dicsőség néked, A szabad vallás Tisztelet és hála.” Angelus Silesius az antropozó" ából született. Rudolf Steiner élte át A szabad vallásosság az Isten és ember közötti min- ideáját. denkori mélyen bensőséges kapcsolat, melyben nin- Az antropozó" a pedig a világ világosságából szár- csen idegen elem. mazik, s az ő mihályi természete abban nyilatkozik Ápolása megsegíti a gyermek morális-vallásos fejlő- meg, hogy mutatja az utat a nálánál magasabb felé. dését, függetlenül az egyes vallások különbözőségé- Akkor is oda irányít, amikor a magasabbra vezető től vagy hasonlóságától. ösvény rajta vezet keresztül. Ez azt is jelenti, hogy bármelyik tanuló részt vehet Mihály is a nálánál magasabbra mutat. Még a nevét a szabad vallásórákon. Az is, aki felekezeti vallások- is ennek a szándéknak adja: „Ki olyan (mint) Isten?” tatásban részesül, az is, aki nem. Mivel kerüljük az A Keresztelő bizonyság tételében a nálánál Maga- órán a rögzített vallási fogalmakat, előírások tanítá- sát, dogmákat, minden gyerek azzal a vallásosság- sabb felé fordul. „Annak növekednie kell, nékem pedig alább szállanom.” (Ján. 3,30) gal találkozik itt, ami felekezettől függetlenül él a lelke mélyén. A szabad vallásnak nincsen felekezete, nincsen tem- plo ma, nincsen papja, nincsen a " zikai síkon vala- Ez a függetlenség döbbentett meg engem és lenyű- mi féle „helye”, szertartásai eszközök nélkül valók. gözött tanári pályám utolsó tizenhét évében, ami- Mikor erről esik szó, a János evangélista szavai kor a Pesthidegkúti Waldorf Iskolában tanítottam a csen genek: „…eljő az óra, amikor …sem nem ezen a szabad vallás tantárgyat. Ugyanakkor meggyőződ- tem arról, hogy vallásosságra senkit se kell tanítani, hegyen, sem nem Jeruzsálemben imádjátok az Atyát.” „…az igazi imádók lélekben és igazságban…” (Ján. mert velünk születik. 4,21-23) A szabad vallás eleve háttérbe helyezi a Látható, hogy különbséget kell tennünk a vallás és a köz vetítést, a közvetítőt, önmaga szerepét. vallásosság fogalmak között. Átlátszóságát, az önmagán keresztüli magasabb- Az órák menetében, melyek ápolják a magunkkal ra vezetést úgy hozza létre, hogy ápolja a gyerek- hozottat, az érzés és az akarat megérintése törté- ben a minden emberben meglévő, magával hozott, nik. Különösen az első négy évben van így. vallási erényeknek mondható sajátságokat. Ezek a Egyik esztendőben tanítványaim közül többen, akik már a kisgyermek lelkében is élő hála, csodálkozás, felekezeti oktatásra is jártak, az iskolaév végén hit- áhítat, odaadás, szeretet színei. „Felülről” aláragyo- tanból vizsgáztak a katolikus plébánián. A solymári gó spontaneitásban működnek, s a lét örömét, a jó pap ezekkel a szavakkal fogadta a vizsgázni készülő akarását s ahogy G. Kühlewind oly sokszor említet- gyerekeket és szüleiket: „Ezek waldorfosok, átérzik, te, „az értelemre hangoltság”-ot árasztják a világba. amit hittanból tanultak.” A szabad vallás nem vallás. Új vallásnak sem mond- Az egyik ok, amiért kerüljük a vallási fogalmak taní- ható. Úgy is megközelíthető mibenléte, ha azt mon- tá sát, megszilárdulásuk, rögzítésük lehetőségét az, dom: nem a szokott értelemben vallás. Vallásosság- hogy a felnőtt ember fogalmakkal színezett vallási ról van itt szó, az ember lelki-szellemi adottságáról, élete és annak közlésformái távol esnek a gyermek amely a gyermekkortól az i7 úságon át a felnőtt érzésvilágától. Nem tud azzal mit kezdeni. Megta- korig a saját természete szerinti törődést igényli. nulhatja, ismételheti, s ugyanakkor nem lesz az övé. Olyat, mely a szellem individuális, tudatos keresé- Nem táplálék lelkének, szellemének. Intellektuális- sének útjához vezeti. Bármely felekezethez tartozás sá tenné, összezsugorítaná, megkeményítené a ma- alapja lehet. Ugyanakkor nem kötelez felekezethez gával hozottat. tartozáshoz. „A szabad vallás” elnevezés helyett „sza bad vallásosság” kifejezést használhatnám. 15 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22