Page 44 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 44
ANTROPOZÓFIA 2014. HÚSVÉT 7 Az idézet az eredeti szövegbõl van, ma már más – elvet is hirdették és gyakorolták.” Kleanthész görög orvosi egyetemenként is eltérõ – szöveg alapján filozófus, az alapító mellett a sztoikus iskola máso- tesznek esküt a végzett orvosok. dik vezetõje, Zénón tanait az elsõ hangtól az utolsóig elfogadta, és változtathatatlannak hirdette, kb. 99 Ezután olyan írásokat, dolgozatokat kerestem, ame- éves korában halálra éheztette magát. Láthatóan az lyekben a szerzõk a mai kor álláspontja alapján vizs- ókorban is találunk a halálhoz való viszonyulásban gálódnak az eutanázia témájában. Az egyik dolgo- eltérõ nézeteket. zatban olvastam: olyan tettet értünk rajta, amely egy másik ember életének kioltására irányul, annak saját Kis történeti kitérõnk után nézzük meg a mai, bio- szabad akaratából. Az eutanázia pártolói az életmi- etikai nézõpontokat hazánkban. Errõl Éger István, a nõségre hivatkoztak, szerintük jogos ez a megoldás, Magyar Orvosi Kamara vezetõje nemrég úgy nyilat- ha a szenvedések felülmúlják a még várható örö- kozott: „Nem vagyunk az élet bírái”; és elutasította möket. „Ez az álláspont feltehetõen a sztoikusok által az eutanázia minden formájának engedélyezését vallott nézetben gyökerezhet, hiszen a sztoikusok ideája Magyarországon. „Az eutanázia az orvosnak foglal- szerint, ha a szenvedés meghaladta az ember erejét, ak- kozási körében megvalósított szándékos magatartása, kor segíteni kell neki a boldogság elérésében, ha másként amely a gyógyíthatatlan, szenvedõ beteg halálára irá- 5 nem lehet, akkor a halálba segítéssel.” Ez felkeltette nyul. Az aktív eutanázia esetén tevõleges, passzív euta- érdeklõdésemet és utánanéztem, mi található a szto- názia esetén mulasztással megvalósuló magatartásról ikusok (Kr. e. 310 körül Kitioni Zénón által Athén- van szó. A Magyar Orvosi Kamara Etikai Kollégiuma az ban alapított sztoikus filozófiai irányzat képviselõi) eutanázia minden formáját elutasítja, ugyanakkor halálhoz való viszonyáról az interneten. egyetért az Egészségügyi Tudományos Tanács (ETT) Tudományos és Kutatásetikai Bizottságának azon aján- „A sztoikus etika központi fogalma az apatheia, a szen- lásával, amely szerint indokolt a terminális palliatív vedélymentesség. (...) Az apatheiának szenvtelenség- medicina fogalmának bevezetése, ami nem azonos a ként való értelmezését Seneca határozottan elutasí- passzív eutanáziával. A terminális palliatív medicina totta: Okvetlenül kétértelmûségbe bonyolódunk – írja az célja a végsõ állapotba jutott, a tudomány mindenkori Erkölcsi levelekben –, ha az apatheiát egy szóval, sietve állásfoglalása szerint gyógyíthatatlan beteg testi és lelki 'szenvtelenségnek' akarjuk fordítani. Így éppen az ellen- szenvedéseinek csökkentése. Eutanáziának tehát csak kezõjét is lehet érteni annak, amit kifejezni óhajtottunk. akkor nevezhetjük egy beteg ember életének kioltását, Mi az olyan embert akarjuk ezzel jelölni, aki minden ha azt orvos végzi, egyébként gyilkosságról vagy ember- rossz okozta szenvedést elutasít magától, és azt fogják ölésrõl van szó.” 8 érteni, aki nem hajlandó elszenvedni semmi rosszat. Gondold hát meg, nem elõnyösebb-e vagy 'megsebezhe- Tisztázzuk most a passzív és az aktív eutanázia kö- tetlen' lelket mondani, vagy 'minden szenvedésen kívül zötti különbséget: „Orvosetikai meghatározás alapján álló' lelket. (…) Az antik etikának végig meghatározó az eutanázia végrehajtásának módja szerint kétféle ak- eleme volt az etikai intellektualizmus, vagyis az a taní- tív és passzív eutanáziát különíthetünk el. Ezeket az tás, hogy az erkölcsös cselekedetek az értelem által vezé- eutanázia fajtáinak szokás nevezni. Aszerint teszünk 6 relt cselekedetek.” „A sztoikus etika egyik fõ gondolata különbséget aktív és passzív eutanázia között, hogy az volt, hogy a bölcs életvitel nem elegendõ, ehhez társul az mulasztással (nem tevéssel) vagy cselekvéssel valósul emberhez méltó nemes halál. A végzettõl nem kell félni. meg. Az aktív eutanázia egy tevõleges cselekmény, A filozófia egyik feladata a halálra való felkészülés. amely megvalósulhat kémiai, fizikai, biológiai eszkö- Sokan e bölcselet képviselõi közül az életbõl való kilépés zökkel. Leggyakoribb formái a gyógyszerekkel, orvosi 5 Szabad akarat és eutanázia; otdk.zskf.hu/Dolgozatok/47 7 www.antiskola.eu/hu/beszamolo-beszamolok-puskak/7331- 6 Orthmayr Imre: A sztoikus szenvtelenség sztoikus-etika www.c3.hu/scripta/szazadveg/13/orthmayr.htm 8 hu.wikipedia.org/wiki/Bioetika 42