Page 41 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 41
ANTROPOZÓFIA A MÛVÉSZETBEN Peter Selg három nagy fejezetben rajzolja meg Chris- találkozásaik éppen ezért annál intenzívebben tian Morgenstern életútját: elõször az életének for- zajlottak le, ami különösen az 1909-es esztendõben dulópontjához vezetõ elõkészületeket (1871–1909), vált nyilvánvalóvá. Ebben az évben Morgenstern- azután a Rudolf Steinerrel való találkozásának idõ- nek aggasztó egészségi állapota ellenére lehetõsége szakát (1909–1914), s végül – és itt emelkedik az nyílt arra, hogy Rudolf Steinernek mindjárt öt nagy életrajz eddig nem is sejtett magasságokba – a két ciklusán is részt vegyen: elõször a düsseldorfi Hier- barát halál utáni útját. archiák-cikluson, aztán a krisztiániai Apokalipszis- Peter Selg könyvében drámai módon bontakoznak ki sorozaton, majd Budapesten a Krisztus lényéért Christian Morgenstern életének legfontosabb kap- folytatott küzdelemben, amelyek azután a kasseli csolatai: szoros, sõt életre szóló kapcsolata ifjúkori János-evangéliummal és a müncheni Kelet–Nyugat- barátjával, Friedrich Kaysslerrel, akivel a Rudolf Stei- ciklussal kiegészülve nem sejtett ezoterikus mély- nerrel történt találkozás után szinte elviselhetetlen ségeket tártak fel Christian Morgenstern lelke elõtt. szakítópróbát kellett kiállnia; lelki társához és ké- Kasselben nemcsak ezoterikus tanítványává válik, sõbbi feleségéhez, Margareta Morgensternhez fûzõ- hanem szellemileg is elkíséri Rudolf Steinert a teo- dõ barátsága és szerel- zófiai tevékenység rózsa- me; találkozása szelle- keresztes–keresztény mi testvérével, Micha- szellemiségû kiigazítá- el Bauerrel; Friedrich sáért, a teozófiai munka Nietzschével való el- rózsakeresztes keresz- mélyült foglalkozása – tény irányba való terelé- mindezek a kapcso- séért folytatott küzdel- latok mintegy körül- mében. fonják Christian A drámai tetõpontot Morgenstern életé- azonban az utolsó másfél nek voltaképpeni év jelenti 1912 õszétõl középponti mozza- 1913/1914 fordulójáig, natát, amely 1909-ben amely külsõleg 1913. de- [elõször 1909. január 28-án] tárul fel Mor- cember 31-én, a lipcsei Grál-ciklus alatti meg- genstern életútján: a indító búcsújelenettel Rudolf Steinerrel való végzõdik. találkozását. De mindkettejük számára Peter Selg leírásából csak ezzel veszi kezdetét a azonban egyértel- küszöbön túlra vezetõ út, mûen kiviláglik, hogy hiszen még Rudolf Stei- kettejük kapcsolata ner számára is csupán nem a tanítvány egy- Morgenstern 1914. oldalú tisztelete volt a március 31-én bekövet- Mesterével szemben, kezett halála után válik hanem ennek a két igazán felfoghatóvá Christian Morgenstern indivi- szellemi nagyságnak talán a legbensõségesebb és dualitásának teljes szellemi nagysága. (…) Peter Selg legbizalmasabb barátsága volt és maradt a halálon könyve azonban tudatosan Christian Morgenstern- túl is. Találkozásuk látszólag mindig csak azt a nek erre az életére szorítkozik, s egyetlen mondat néhány napot ölelte fel, ameddig Morgenstern 1909- erejéig sem bocsátkozik a költõ karmikus múltjára tõl egyre súlyosabbá váló tüdõbaja lehetõvé tette, vonatkozó célozgatásokba. És éppen ezáltal válik hogy részt vegyen Rudolf Steiner ciklusain. Ám 39