Page 21 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 21
ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN „ÚGY LÁTSZIK, ROSSZUL FORDÍTOTTAM…” GÖRÖNTSÉR MÁRTON MESÉL ÉLETÉRÕL ÉS ARRÓL, HOGYAN LETT ANTROPOZÓFUS (A budapesti Rudolf Steiner Házban 2011. május 13-án elhangzott beszélgetés alapján) Göröntsér Márton – sokunk Marci bácsija – idén áprilisban tölti be 95. életévét. A Magyar Antropozófiai Társaság és az Antropozófia folyóirat egy néhány éve – az „Utak az antropozófiához” sorozat keretében – elhangzott beszélgetés lejegyzett és szerkesztett szövegével köszönti õt születésnapján. (A szerk.) Hogyan lettem antropozófus? Ez egy több évtizedes, iskolai hittanoktatók laktak, akik egyben cserkész- több szálon futó történet. Duális természetû hatá- parancsnokok is voltak, az épület mögötti tágas ud- sok szövevénye, amely a külsõ szemlélõ számára vart földszintes szobák, „cserkészotthonok” vették töredékesnek tûnhet. Nem ígérhetem, hogy szóra- körül, és ott állt – és ha jól tudom, ma is ott áll – a koztató lesz. Összegzésül egy mesével végzõdik. Regnum Marianum („Mária országa”) névre szentelt kápolna, ahol néha ministrálhattam is volna. A cser- Az ember életútjának sajátos ritmusa van: csomó- készcsapatokat vezetõ papok között azonban gyak- pontok és szünetek tagolják. Mivel az ember alap- ran heves hitviták zajlottak. Valami hozzánk is elju- vetõ természete, hogy nem tud egyedül élni, ezért tott belõlük, ugyanis tanárunk néha emlegette õket a társakat keres, akik különféle ösztönzõ impulzu- hittanórán. Én pedig nem voltam egy olyan jaj de jó sokat hoznak az életébe. A nehézséget az okozza, fiú… Egyszer, osztálytársaim buzdítására, amikor hogy ezek az ösztönzések nem jutnak el teljesen az Isten mindenhatóságáról volt szó, felvetettem a kér- éber tudatba. Amikor azután nekivág az életének, dést, hogy ha a Jóisten mindenható, akkor tud-e egy elképzeléseket alkot távlatairól, élete perspektíváiról akkora követ teremteni, amit még õ maga sem képes – s ezek azután rendszerint kiábránduláshoz vezet- felemelni? Hogy mit kaptam ezért, az elképzelhetõ! nek, és elidegenítik az embert az élettõl. A hittantanárom ugyanis egyfelõl, mint magán- Ma már – több mint 90 év elteltével – bizonyossággal ember, barát és nevelõ volt, másfelõl viszont, mint mondhatom: ennek az inkarnációmnak az antropo- tanár, a maximális szigor megtestesítõje. zófia a célja. – De hogyan jutottam idáig? Ekkoriban két matematika versenyt is kiírtak közép- Eredetileg matematikus szerettem volna lenni. Tu- iskolások számára. Az egyikre engem is beneveztek, dom, ez nem egy szimpatikus foglalkozás. A Szent miután az elõzetes iskolai versenyen a legjobb helye- István Király Gimnáziumba jártam, ott is érettsé- zést értem el. giztem. Itt több meghatározó impulzus ért. Matema- Köztes epizód következik: a Középiskolások Orszá- tikára egy kiemelkedõ képességû tanár, Erdõs Lajos, gos Úszóversenye, ahová szintén beneveztem. Csík katolikus dogmatikára és apologetikára pedig egy Ferenc 1936-ban úszta meg elõször a 100 métert nagyszerû katolikus hitoktató, Hell Imre tanított. a müncheni olimpián 60 másodpercen belül, én A gimnáziumnak ezenkívül volt egy jónevû szimfo- 1937-ben – csak úgy „mellékesen” benevezve – 61,7 nikus zenekara is. másodpercet úsztam a selejtezõn. Utána mindenféle Nagyszüleim a Damjanich utca 54. számú házban klubok edzõi azonnal engem is be akartak nevezni, laktak, Hell Imre pedig a Damjanich utca 50.-ben, de a versenybíró azt mondta, hogy elõbb legyen meg egy garzonlakásban. Még tizenegy garzonlakás volt a döntõ, azután majd tárgyalunk, az idõeredményt az épületben, mindegyikben katolikus papok, közép- tekintve azonban a középdöntõben nem kell indul- 19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26