Page 20 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 20
ANTROPOZÓFIA 2014. HÚSVÉT pontjának egységesítésére: az egyik javaslat az volt, A Léleknaptárat Rudolf Steiner 1912-ben tette hogy Húsvét napja az április második szombatját kö- közzé. Ekkor Húsvét vasárnapja április 7-ére esett. vetõ vasárnap legyen. De ha rögzítenénk a Húsvét Abban az évben tehát ezen a napon kezdõdött a idõpontját, akkor éppen azt a tudást veszítenénk Léleknaptár elsõ hete, hiszen az Új Év mindig a el, amely arra utal, hogy ennek az egyedülálló Húsvéttal, a Feltámadással kezdõdik. eseménynek a megtörténtekor, ami a Feltámadás Sajnálatos módon még ma is vannak olyan téves el- volt, az egész kozmosz közremûködött. Ebben él képzelések, miszerint a Léleknaptárnak mindig áp- tovább a régi csillagbölcsesség abban a formában, rilis elsõ hetében kell indulnia. Ennek a kezdõ- ahogyan a jövõben kell majd közelítenünk feléje. dátumnak a mechanikus ismétlése szellemi figyel- metlenség. Magyar nyelven több ilyen kiadvány is Fizikai létünk részt vesz a természet folyamataiban, létezik, sõt a Magyar Antropozófiai Társaság lelkünk pedig – a Föld szellemi lényével együtt – a 2014/15 évre megjelentetett naptárjai is ezt a hibás szellemi világ és a szellemi lények életének ritmu- ritmust rögzítik, félrevezetve az ebben tájékozatlan sában. A Föld és elemi lényeinek ritmikus mozgását olvasót. Ez azt a materialista nézõpontot közvetíti, Rudolf Steiner részletesen leírja Az év körforgása mint amely ellen Rudolf Steiner mindig is fellépett. Kije- a Föld lélegzésének folyamata és a négy nagy ünnepi lentése szerint „az elsõ strófának mindig Húsvétkor idõszak címû könyvében (GA 223). Az ehhez való kell elhangzania” (GA 40). Természetesen a Hús- gondolati kapcsolódást teszi lehetõvé az a naptár, véttól Húsvétig tartó év hossza nem állandó, 50–54 amelyet Rudolf Steiner száz évvel ezelõtt ajándéko- hét is lehet. Így lesznek olyan idõszakok, amikor zott nekünk, az emberi lélek számára. Ez a naptár bizonyos versekkel egy hétnél hosszabb vagy nem Újév napjától szilveszter éjjelig tart, hanem rövidebb ideig kell követnünk azt a szellemiséget, Húsvéttól a következõ Húsvétig. Ebben az „Én szüle- amely kozmikus jelenségek által mutatja a szellemi tésének objektív tényét” nyilvánította ki, és egy krea- világ tevékenységét. Ezt minden évben az égrõl kell tív impulzust adott az élethez. újra leolvasni, csak így érthetjük meg a kozmosz Ez a LÉLEKNAPTÁR minden más naptártól kü- üzenetét. lönbözik, mert nem a fizikai életünk szervezéséhez A bázeli Perseus Kiadó évente megjelenõ Jahres- nyújt segítséget, hanem ahhoz, hogy egy szellemileg kalender [Éves naptár] kiadványában minden évben törekvõ ember egész éven át követni tudja az év jó útmutatást kapunk arra, hogyan lehet helyesen körforgását. De azért itt is szerepelnek azok az idõ- igazodni a Húsvét mint mozgó ünnep idõpontjához, egységek, amelyeket a mindennapi életünkben hasz- amennyiben elkötelezetten és figyelmesen akarunk nálunk: a hét és az év. olyan ritmikus szellemi tevékenységet végezni, Mivel a Húsvét mozgó ünnep, így az elmúlt száz év amely – Rudolf Steiner útmutatásai alapján – harmó- során sok félreértés adódott a Léleknaptár használ- niában van a kozmosszal és szellemi lényeivel. atában. Hiszen hogyan tudunk használni egy olyan naptárat, amelynek kezdete minden évben más-más dátumra esik, s ezek között a különbözõ évkezdetek között semmilyen logikus és kiszámítható össze- függést nem találunk? És annak ellenére, hogy min- dig más idõpontban kezdjük az elsõ hetet, a rögzített ünnepek idõpontját (Karácsony, Vízkereszt, János- nap és Mihály-nap) pontosan kell illesztenünk a megfelelõ lélekhangulatot nyújtó vershez. 18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25