Page 7 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 7
ANTROPOZÓFIA VALLÁS KERESZTELÕ JÁNOS ÁBRÁZOLÁSAI A KÉPZÕMÛVÉSZETBEN Hegedûs Miklós A korai keresztény képírás a Biblia – elsõsorban az számára. Egy ilyen ikon színes reprodukcióját lát- evangéliumok – szövegeihez kapcsolódik. De voltak hatjuk folyóiratunk 2011-es János-napi számának olyan fontos motívumok is, melyek csak az apokrif hátsó belsõ borítóján. (Egy másik Keresztelõ-ikon iratokban maradtak fenn – például Jézus elõdeinek, jelen lapszámunk hátsó borítóját díszíti.) szüleinek életét elbeszélõ leírások. Kialakultak a Keresztelõ János legjelentõsebb tette, amikor meg- Jézus és Mária életét bemutató nagy ciklusok – kereszteli Jézust a Jordán folyó vizében az emberi- utóbbiban van a Keresztelõ János születését ség történelmének sorsdöntõ percében. A „keresz- ábrázoló képtípus helye is. telés” itt különleges, csupán egyszer megtörtént ese- Lukács evangéliuma szerint János születését angyal ményt takar: a földi ember, Jézus ekkor áldozza fel adja hírül apjának, Zakariásnak. Anyja Erzsébet, emberi organizációját a kozmikus Krisztus-lénynek. Mária rokona, Zakariás a templom fõpapja, mind- Ezt mindig kiemelkedõen fontos témának tekintet- ketten immár idõs emberek. Zakariás, aki éppen a ték, a keresztelõkápolnákban pedig központi helyre szentélyben szolgál, kétkedve fogadja az angyal került. A korai idõkben ezek a baptisztériumok ren- szavát. Ezért – büntetésképpen – megnémul, s csak a desen nyolcszög alaprajzú, mozaikokkal díszített Keresztelõ születése után tud ismét megszólalni. épületek voltak. Ilyen mozaikképet láthatunk fo- A születést ábrázoló képeken – például Domenico lyóiratunk 2012-es János-napi számának borítóján. Ghirlandaio 1486 táján Firenzében készült freskó- Az 5. század közepén készült mozaik Ravennában, az ján – a szólni képtelen, ölében írótáblát tartó Zaka- ariánusok baptisztériumában, a kupolában talál- riást látjuk, amint leírja a gyermek nevét: „János a ható. Itt még a korai idõk szakálltalan, fiatal Krisztus neve”. (A freskó e része folyóiratunk 2011-es János- alakját látjuk, mellette óriásnak hat a Keresztelõ pár- napi számában a 12. oldalon látható.) ducbõr öltözékében. Fent a galamb képében alászálló Szent Szellem jelenik meg. A fején rák-ollókat viselõ Az evangélium költõi szavakkal írja le az angyali üd- ülõ alak a Jordán folyam-istene, mögötte agyagkor- vözletet és Mária látogatását Erzsébetnél. Erzsébet sóból ömlik a víz – a görög-római antikvitás utó- ekkor már a hatodik hónapban van, és így szól Máriá- rezgése ez a képen. hoz: „ímé, mihelyt a te köszöntésednek szava fülem- be hatolt, a magzat örvendezéssel kezde repesni mé- A reneszánsz korban is gyakran nyúltak a Jordán- hemben.” (Lk 1,44) A mûvészettörténészek ezt a keresztelõ témájához. Verrocchio „Jézus megkeresz- képtípust „Vizitáció” névvel jelölik, szép példája telése” képe a 23 éves Leonardo da Vinci közremûkö- MS mester festménye a Magyar Nemzeti Galériában désével készült 1475-ben. (Ma Firenzében, az Uffizi az 1500-as évek elejérõl. A kép reprodukciója idei képtárban látható.) Õ festette a bal szélen térdeplõ János-napi ünnepünk meghívóján látható. angyalt, de a legújabb kutatások Jézus alakját is az õ mûvének tartják. A kép középrészét láthatjuk folyó- Az idõk során a keleti és nyugati kereszténységben iratunk 2012-es János-napi számában a 38. oldalon. eltérõ képtípusok alakultak ki. Az ortodox ikonokon Ugyanebben a számban Joachim Patinir német- Keresztelõ János gyakran óriási szárnyakkal, szõr- alföldi festõ 1515-ben készült, hasonló témájú képe csuhában ábrázolva jelenik meg, utalva különleges látható a 18-19 oldalon. A képet ma Bécsben, a szellemi nagyságára: utolsó és legnagyobb a próféták Kunsthistorisches Museum-ban õrzik. sorában, õ a „prodrómosz”, az út-készítõ Krisztus 5