Page 37 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 37
antropozófia 2013 Húsvét lehet, hogy ez jól van így. A reális az lehetne, hogy valami. Visszük a mi kicsi kincseinket, amiket ma- az emberi megismerőképességre alapozva, világos- gunknak kiküzdöttünk, abban a reményben, hogy sá váljon, hogy mi a művészet. Hogy ezt valahogy az majd hozzákapcsolódik valami nagyobbhoz, és együtt harcoljuk ki. Hogy a művészek a szakmájuk- erőket kapunk onnan. De hiány van a másik olda- ról tudjanak beszélgetni, mert most nem tudnak. lon. Akármerre megyünk, hiány van, de nem adtuk Nincsenek fogalmaik hozzá. Vannak ugyan fogal- föl. Egy iskolát találtunk Bázelben, a Neue Kunst- mak a műterem világából, a jelen művészeti életből, schulét, akik nagyon hasonlóan dolgoznak, mit mi. a művészettörténetből, de ezeket a művészet alko- Ők is, mi is nagyon boldogok voltunk, amikor egy- tófolyamatának megértéséhez nem lehet használni. másra ismertünk. Ebből a társkeresésből, ebből a Nem tudjuk megítélni a művészetet. Odáig kellene találkozási vágyból feldereng egy sivatag képe, és az eljutnunk – de nem okos tanulmányokkal, esztéti- a kérdés, hogy hol vannak még oázisok, hol vannak kai véleményekkel, hanem művészetet csináló tet- még élő lelkek. De én biztos vagyok benne, hogy ha tekkel –, hogy az érzéki minőséghez hozzá tudjunk vannak, meg fogjuk találni őket Közép- és Kelet-Eu- fűzni szellemi tartalmat. Hogy például a sárga nem rópában. lehet szomorú, a kék és a viola lehet szomorú. Ez S.Á.: Lehet, hogy ezek a kis közösségek Keleten nem nem olyan, hogy megszavazzuk. És az lenne a cél, adnak hírt magukról? hogy terjesszük ki az egész alkotófolyamatra ezt a D.Z.: Igen, lehet, hogy nem kommunikálnak, nem gyönyörű egzaktságot. Ez nem szigorúság vagy me- jutnak el hozzájuk a hírek, nem bíznak az infor- chanikusság. Az alkotás élő voltát és élő törvény- mációkban, nincs rá pénzük, nem mozdulnak rá. szerűségeit szeretnénk föltárni. Az antropozóf a Nyugat-Európa ilyen szempontból mozgékonyabb, hatalmas segítséget ad ehhez, de ezt még nem hasz- kommunikatívabb. Már Közép-Európa sem kom- náltuk ki, és a Napút ezt a munkát vállalja. munikál eléggé. Ez a Napút sorshelyzete is: vagy pici S.Á.: Akkor lehet úgy fogalmazni, hogy nem a közösség kolostorrá alakul, és megvárja, hogy az idő nagy út- maga a cél, hanem a művészet megismerése a közösség hengere átgördüljön rajta, és a visszaérkező lelkek által? majd valamit tudnak csinálni, vagy megfordul, és D.Z.: Igen. A művészet gyógyítása. Ezt mi kimond- azt mondja, hogy akkor is használ minden modern tuk, ez a mi célunk. De nem úgy, hogy beszélünk kommunikációs eszközt, pályázatot, megpróbálja róla, hanem hogy tesszük a dolgunkat. Direktben mégis a romló kommunikáción keresztül elmonda- nem lehet közösséget építeni. Hanem szellemmel ni, hogy igaz módon, hitelesen mit képvisel, és bízik áthatva teszek valamit, és akkor az közösséget abban, hogy vagy kis közösségek, vagy emberek fel- teremt. Ha művészetet akarunk létrehozni, akkor bukkannak. azt csak közösségben tudjuk megtenni. Persze a S.Á.: És a Napút a nyitást, a kommunikációt választja? közösséget nagyon igyekszünk formálni az ün ne- D.Z.: Találkozásokban találja meg az ember a saját peink, együttléteink, a ritmusaink, a nyári tá bo- feladatát. A Napút előtt csak nagyjából sejtettem, raink, a kiállításaink, a rendszeres tanári konferen- hogy mi a dolgom. Csak az utóbbi években vált vi- ciáink által. lágossá, merre kell mozdulnom. Ezt nem lehet fej- S.Á.: Van-e hagyománya ennek, kapcsolódik-e a Napút ben kitalálni. Jön a másik, az ember együtt dolgozik valahová? Vannak-e máshol is társak? vele, és közben csiszolódik ki, hogy mi is az ember D.Z.: Én azt remélem, hogy vannak. Pár év mun- feladata. Ez még Steinernél sem volt máshogy. Má- kánk ráment arra, hogy kikiáltottunk a pusztába, sik oldalról nézve pedig azt kell látnunk, hogy olyan hogy merre vannak a társak. Nem könnyű társakra gátlástalan ahrimáni erők ütötték fel a fejüket a találni, mert nem elég a kapcsolathoz, hogy festő le- művészetben, tehát a szív tájékán, ami szétszag- gyen, nem elég, hogy antropozófus legyen, cselekvő gatja az embereket. Ezt csak közösség, emberek hit is kell, ami összefűzi ezt a kettőt. Nem elég, ha együtt munkálkodása tudja megállítani, mérsékel- azt mondjuk, hogy mi az antropozóf a mentén al- ni valamelyest. Emberi lelkeket kell ebből az egyre kotó művészeti közösség vagyunk, s így elmegyünk előretörő folyamatból kimenteni. Szerintem egy eu- Dornachba, de nem azt találjuk, hogy ott már van rópai, vagy közép-európai egyetemet és közösséget 36 36