Page 36 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 36
antropozófia a mûvészetben lond. Hatalmas erő van ebben, így voltunk például Van a saját festői fejlődésem, aminek van egy sors- 2012 májusában Dornachban, illetve más helyeken története. Sokat gondolkoztam mindig is azon, itthon. „Ezek itt valamit tudnak” éreztették a svájci- hogy hogyan van ma, a jelenkorban a művészet, ak. De nem egyikünkben vagy másikunkban, hanem milyen a megítéltetése, mik a fő kérdések, hon- közöttünk élt valami konkrét szellemi tartalom, és nan jön az ihlet, honnan jön az ember alkotóereje. én erre nagyon szeretnék építeni. Ilyen értelemben Mindezek befolyásolták a saját festészetemet. Majd vége az individualizmusnak. Nyilván individuumok jött egy nagy ugrás, és amikor elkezdtem tanítani, állnak össze, de nem úgy vagyunk csoport, mint láttam, milyen hittel élnek az emberek az alkotás- például a Kobra Csoport a művészettörténetben, ban. Ez úgyszintén kezdett visszahatni a képeimre. akik nagyjából egy stílusban dolgoznak, és érvénye- Hiszen bizonyos dolgokat ki kellett próbálnom. Ha sítik a csoport erejét, mégis mindenki megmarad én az órán portréról beszélek, akkor azt itthon meg- önmagán belül. Nálunk másról van szó. Nem külső, csináltam előbb, na, milyen a barna az arcon vagy a stiláris dolog tart össze minket. Ahogy az ember be- háttérben. Nagyon sok vázlatom készült így. Ha ho- fogad egy szellemi tartalmat, úgy az emberi indivi- mályosabbak a vonalak az arcon belül – szem, orr, dualitást is befogadja egy szellemi tartalom, s ez a száj –, akkor az milyen, hogy indul meg az ember közösség. felé, ha élesek a vonalak, akkor az hogy záródik el tőlem. Ezeket fejben is el lehet valamelyest képzel- S.Á.: A festményeiden látható ebből konkrétan valami? ni, de sok mindent meg is kellett festenem. És itt D.Z.: A Napútban folyó munka egyértelműen segíti jön be tehát a harmadik szempont, hogy bizonyos a festészetemet. Nem festettem volna szíves képe- konkrét képeket már a Napút sorstörténetéből adó- ket a Selg-szívkonferenciára, ha nincs a Napút. Ezek dóan festek. A Napút valójában individualitás, lény, a képek direkt oda készültek. Ha valaki tanulmá- aki közvetít felém egy témát, tehát ihlete van. nyozná a képeim alapján az élettörténetemet, akkor egyszer csak látná, hogy valami történt. Máshogy S.Á.: Meddig és hova lehet eljutni ezen az úton? Mi a festek én is. Egyik tanítványa vagyok én is a Napút- cél? nak. Ez romantikusnak hangzik, de így van. Bizo- D.Z.: Én most már így ötvenen túl tisztában va- nyos képek nem születnének meg, ezzel így vannak gyok vele, hogy nem tudom, nem lehet megcsinál- a naputasok is, és így vagyok én is. ni, azt, ami az életfeladatom. Csak a felét talán, és A Napút kiállítása a Goetheanumban (2012 május, Mennybemeneteli konferencia) 35 35