Page 35 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 35
antropozófia 2013 Húsvét HOL VANNAK MÉG OÁZISOK? INTERJÚ DÖBRÖNTEI ZOLTÁN FESTŐMŰVÉSSZEL, A NAPÚT MŰVÉSZETI AKADÉMIA VEZETŐJÉVEL MŰVÉSZETRŐL, KÖZÖSSÉGÉPÍTÉSRŐL Sárközy Ágota „Sürgősen közösségeket kell alapítani, mert a művészet csak közösségben tud létezni. Mert meghal az ember, ha nem adhatja át a képességeit, és elsorvad a közösség, ha nem fogadja be az egyéni képességeket. A festészetet is közösségben kell művelni. A művészet egyedül ott kaphat új életet, ahol a szabad individualitásra alapozott megismerést egy közösség hordozza.” (Döbröntei Zoltán, részlet a Memorandum az antropozófus művészeknek című írásából) Sárközy Ágota: Képzőművészeti Egyetemet végzett festő mindent át tudunk vinni a túlpartra. Ugyanakkor vagy, festesz, alkotsz, írsz, kiállításokon veszel részt, van te- mások is előhozhatják, feltárhatják azt, amire én hát egy életműved. Ezzel együtt évtizedek óta foglalkoztat nem is gondoltam, nem vettem észre. Képszerűen az oktatás, az iskolaalapítás, a közösségben folyó munka. talán könnyebb elmondani: ha többen dolgozunk és 1992-ben létrehoztad a Jelenlét Szabad Művészeti Iskolát, alkotunk együtt, akkor az ember többé nem szobor- majd jött a Szkarabeusz, 2007-től pedig a Napút Művészeti szerű tömb, hanem kitágul, térszerűvé válik, mint Akadémia a mai formájában. Miért fontos Neked mindez? egy madárraj. Ezt a belső teret látjuk, érzékeljük, Miért van szükség közösségekre? és így bele tudunk látni egymás lényszerű alkotó- Döbröntei Zoltán: Nem festőkarriert építek ma- erejébe, ami eredendően közös! Egyikőnknek sem gamnak, de meg kell kérdeznem magamtól, miért privát tulajdona. Az alkotóerő szellemi közvagyon. is nem. Hiszen így megosztom erőimet a két te- Így, együtt sokkal pontosabban meg tudjuk ismer- rület között. Festeni azért festek, hogy lássam is, ni, hogy milyen erők hatnak bele az ember alkotó- miként tud megvalósulni, amit elgondolok, mert képességbe, rálátunk az áldásokra és átkokra. Az a festészet a képek realitása. A közösségteremtés- ember magába is jobban beleláthat, hiszen térszerű nek több oka is van. A tanítás, közösségépítés olyan lesz, ami addig tömör volt. terület, ahol az ember mintha a céljától visszafor- Másrészt, egészen világos számomra, hogy amióta dulna. Nem teszi, nem megy tovább, hanem, mint a Napút közösségében dolgozom – éppen a térsze- a pedagógus, megáll a sorsában, és visszafordul a rű megismerésből adódóan –, új képességek hez többiekért. Fölülhetne a paripára, elvágtathatna, és és új szellemi tartalmakhoz, ismeretekhez tu dok küldhetne a távolból üzeneteket, hogy itt már na- jutni. Közösségi munka nélkül ez egészen bizto- gyon jó, ez itt a Kánaán. De nem ezt mondja, hanem san nincs. Amikor a Napúton azt vettük észre, azt, lelassítok, bevárom az embereket, és megpró- hogy az idő előr ehaladtával már lehet bizonyos bálom átadni azokat a képességeket, melyek segít- szellemi tartalmakról beszélni, az nagy csoda volt. ségével közösen, együtt lehet eljutni a „túlpartra”. A  fogadóképesség a másik oldalon egy lényszerű Ebben semmiféle karitatív jelleg nincs. Nem azért valami, fejlődik, érik, felnövekszik. Új képességek teszem, hogy a hátsókat előre juttassam, hanem így születnek, hogy be tudjunk fogadni új tartalmakat, igazából megsokszorozódik az alkotóerőnk. Min- és az új tartalmak újra új képességeket bontakoztat- den emberben vannak esetlegességek, ahogy alkot, nak ki bennünk. amilyen stílusban dolgozik. Valami könnyen megy, Belegondoltam abba is, hogy ha én magam előre- valami nehezebben, és valamit észre sem veszünk, jutok az antropozófus festészetben, és magamnak és ez a lényeg! Amikor ott van harminc ember, ak- kiküzdöm, hogy milyen is az, akkor túlságosan is a kor például láthatom, hogy valakinél nehézségként személyemhez tapadna. Egyéni bolondériának, má- van jelen, ami nekem nagyon könnyen megy. És gikus képességnek tarthatnák. Csontváryt, a nagy miközben segítek neki, egy sor dolgot meglátok az magányost sem vesszük komolyan, pedig ő is isko- ember alkotóerejének szellemi teréből. Miközben lát szeretett volna alapítani a Naphegyen. Viszont, segítettem neki, én is előrébb jutok, sokkal előrébb. és ezt tapasztaljuk is, ha harmincan megjelenünk Nem egy lovam lesz, hanem több, és több lóval több valahol, akkor 30 ember nem lehet ugyanúgy bo- 34 34
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40