Page 39 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 39
antropozófia 2013 Húsvét az ezüsttál, és a művelt ember leolvassa, mi van a nációval még adós a művészet. A külső látvány má- képen. De nekünk nem ez a célunk. Az a célunk, giájának el kell tűnnie, és belülről kell elkezdenünk hogy a művészetből kapja meg az érzéki felé nyitott megélni a dolgokat. Elsősorban a saját életünket. És ember a tárgyszerű spirituális ismereteket. Ez olyan ez nem misztikus, hanem reális folyamat. Az ima- utat nyit az ember előtt, amelyen nagyon fontossá ginációból festett kép provokálja alvó morális ké- válik nem a spekuláló, hanem a lelki–megismerő ké- pességeinket. Ezen a képen azt látnánk, hogy nem pesség, a morális jelenlét az alkotásban. Tehát nem úgy van megfestve, ahogy a világot megszoktuk a jó kép a cél, nem az ideális közösség a cél, hanem látni, de mégis ráismernénk a külső világra, csak az maga a metamorfózis, az átalakítás. Ami átalakulni nem olyan, amilyen, hanem amilyen lehetne! Ilyen képes, az él. S a képességet az átalakuláshoz a Gol- kép például a sokat emlegetett Sixtusi Madonna, gotáról vesszük. A lélek egy alkímiai folyamaton ahol be tudunk nézni az elhúzott kárpit mögé. Ott megy át, miközben megszerezzük a művészeti esz- szét van húzva az érzékiség függönye. Még szelíd, közökhöz kapcsolódó szellemi tartalmat. Ehhez pe- reneszánsz módon, még (már) nem irritálja any- dig mozgósítani kell magunkban az akarati, morális nyira az embereket, de már ott van az imagináció. képességeket. A készülő mű és a megismerő ember Egy folyamat képét látjuk: hogyan gomolyognak elő tehát így párban van. az emberek a felhőkből, miből lesz az ember. Csak S.Á.: Írásaidban gyakran beszélsz imaginatív erőkről. a mai megrontott szemünkkel nehezen látjuk ezt. Hogyan kapcsolódik ez az eddigiekhez? Vagy mai példát hozva: például a Makovecz-épü- D.Z.: Horrorképek öntik el a világot hihetetlen na- letek tudják ezt. Akár tetszik, akár nem! Nemcsak turális tökéletességgel. És pont, hogy nincs imagi- a földből bújtak elő ezek a különös lények, hanem náció. Még antropozófus művészi körökben sem óriási szárnyakkal az ember szemébe is merednek. használják mindig jól ezt a fogalmat. Amikor azt Na, akkor Te ki vagy? Emlékezz! S ha ferde az épület mondjuk: képem van róla, az még nem imagináció. tengelye, akkor a te tengelyed milyen? Az embert Egy egész folyamatot kell tudnunk érzékelni, és az kérik számon bennünk ezek az épületek. Ezek mind kell, hogy ez a folyamat összeálljon állóképpé. Mint imaginációk egytől egyig. Így szeretnénk dolgozni egy zarándokkápolna képe: egy út és a kápolna for- a Napúton is. Nyomára bukkanni minden jónak és májában megjelenik az útját járó az ember is, aki oda rossznak az elfogulatlan művészi megismerő érzék- megérkezve felteszi a kérdést: honnan jöttem, hová kel. A Közép erejével, a közösség és az egyén eviden- megyek? És ez a kettő egymásba íródik, a múlt és a ciájával kilépni, találkozni, megismerni, párbeszé- jövő: ez az imagináció. Az idő térré válik. Az imagi- det folytatni a szellemben. Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt a NAPÚT MŰVÉSZET AKADÉMIA nyári művésztelepére, a festői környezetben található Zsennyei Alkotóházba! A nyári művésztelep jó előkészítése lehet az ősszel induló új tanévnek. A művésztelep időpontja 2013. július 6–14., témája „A TERMÉSZET SZÍNEI ÉS AZ EMBERÁBRÁZOLÁS”. Bővebb információt az akadémia honlapján találhatnak: www.naputasok.hu 38 38