Page 38 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 38
antropozófia a mûvészetben kellene létrehozni. Kisebb egységekből összeállni, S.Á.: Kimondtuk, hogy nem önmagában a közösség a de ehhez nagyon sok önzést, félelmet, személyes cél, kimondtuk, hogy nem a festés a cél. De akkor mi a stílust félre kéne tenni. Biztos vagyok benne, hogy cél? csak ezen az úton lehet haladni. Amennyire ettől D.Z.: Hogy néz ki, ha a festmény a cél? Az úgy néz távol marad a Napút, annyira lesz kolostor. Ugyan- ki, hogy valaki remek és egyre remekebb műveket úgy, mintha én magamban maradtam volna, ugyan- hoz létre. Azért dolgozik, hogy nagy háza legyen, úgy kell ezt érteni kitágítva több emberre. A Napút nagyobb, majd még nagyobb. Nem erről van szó ná- eddigi sorstörténetét nézve azonban látszik, hogy lunk, ilyen értelemben nem művészetet tanítunk. nagyon erős benne a megmutatkozás iránti vágy. Ahol azt mondjuk, hogy ilyen a jó kép, ott valami Mint egy kinyíló virág. És ez azért is érdekes, mert merevség is tetten érhető. Ott az a cél, hogy hogyan én magam inkább visszahúzódó vagyok. Saját képe- kell a jó képet elérni. Mi másfajta festészetet szeret- imet nem árulnám, de a másikét elviszem, ha kell. nénk, olyat, ami a dolgok belsejébe hatol. És ez egy A megsokszorozott erőkkel bátrabban kiállok. Nem folyamatosan elérendő cél. A művészi eszközöket a személyes életemért hajtok, hanem valami sokkal (színeket, formákat, kompozíciós helyzeteket), eze- többért: a megváltás szabadságáért és a szabadság ket a különös érzéki minőségeket akarjuk áthatni megváltásáért. Nagyon sokat konferenciázunk, na- szellemmel, hogy alkalmasak legyenek a megisme- gyon sokat készülünk a Napútra Simon Zsolt bará- résre. Csak ezzel a munkával léphetünk be a dolgok tommal, de a festést persze nem hagyhatom abba, belsejébe, s festhetjük meg, hogy mi igazán a búza, mert ha kimúlna alólam, akkor valami rossz történ- mi igazán a vas, az ólom? Mi a fű, mi a szarvas, mi ne. A két dolgot végig együtt kell tartani. Érzéki és a csillag, és ki az ember? Mert épp csak ezt nem szellemi együtt-tartása. A Napút elején sokan mon- tudjuk. Olyan, mintha elfelejtettük volna a dolgok dogatták nekem, hogy ez nem is festőiskola. De a neveit. Meg kell festeni a dolgok neveit. Nincs fes- festést persze nem lehetne kivenni belőle. A tanít- tészet még, ami ezekbe behatolt volna. Ugyanígy ványok érzékelik, hogy itt valami más van, nem a vagyunk a témával. Ha Salomét le akarja festeni festmény a végcél. Más a lényeg, de mégis ebből a az ember, akkor valamit a saját hevületéből ráfest, másból festmények születnek. megjelennek a tárgyak, Keresztelő Szent János feje, A Napút kiállítása a Goetheanumban (2012 május, Mennybemeneteli konferencia) 37 37