Page 11 - Antropozofia_2014.04_netre_Neat
P. 11
ANTROPOZÓFIA A TÁRSASÁGBAN AZ EMBERI ÖNMEGISMERÉS KÉPVISELÕJE A KRISZTUS-SZOBORCSOPORT HELYE KORUNKBAN ÉS A GOETHEANUMBAN „Errõl a [szobor]csoportról, amelyet az imént meg- mutattam Önöknek, s amely bizonyos értelemben a [Goetheanum] épületének középpontját képezi, még egy dolgot hadd jegyezzek meg. Ha nyomon követjük az építõmûvészet fejlõdését, és csupán két vagy há- rom fokozatot veszünk szemügyre, akkor a követke- zõket mondhatjuk: ha megvizsgálunk egy görög templomot, akkor azt látjuk, hogy az nem teljes, ha nincs jelen benne az istenség. Nem lehet általános- ságban elképzelni egy görög templomot, hanem csakis egy Apollón-templomot, egy Athéné-templo- mot. Ez az istenség lakhelye. Most térjünk át a görög építészetrõl a gótikára. A gó- tikus székesegyház nincs készen, nincs befejezve, ha nincs jelen benne a gyülekezet, ha nem él benne a közösség. Mi abban a korban élünk, amikor a közösség indivi- dualizálódik. Ezért korunk legjelentõsebb kérdése a szociális kérdés, mert az ember az individualitás felé irányulva él. Jelenkorunk kultúrájának legmélyebb mozgatórugóját megragadva azt kell figyelembe ven- nünk, hogy mit is kell körülvennie ma egy közösség- hez tartozó épületnek: magát az Embert. Ezért az emberi önmegismerés képviselõjét – az embernek azt a hármasságát, ahogyan az ábrándos miszticiz- mus és a pedáns-nyárspolgári materializmus között küszködik a lelkében–, ezt a hármasságot kell az épü- Az Emberség képviselõje az ellenerõk közepette let középpontjába állítani úgy, ahogy a görög temp- lomban az istenség, a gótikus katedrálisban pedig a közösség áll a középpontban. Így a nézõtéren keresz- tül mintegy szemmel látható, plasztikus formában kell felcsendülnie: „Ismerd meg önmagad!” – De ennek a felszólításnak nem absztrakt formában, hanem mûvészi módon megformálva kell elhangoz- * Részlet a „Das Goetheanum in Dornach” [A dornachi Goethea- nia, abban a hármasságban, amelyrõl oly sokszor num] címû, fényképvetítéssel egybekötött stuttgarti elõadás- beszéltem, s amely meggyõzõdésem szerint az em- ból (1920. június 12.). Az elõadás szövegének gépelt, kiadatlan ber jövõbeni kultúrájának hármassága. Ezért e fából és az elõadó által át nem nézett lejegyzése alapján (Rudolf Stei- ner Archiv am Goetheanum, Nr. 327), 38–40. o. készült szobrot nem az épület középpontjában, de (http://www.steiner-klartext.net/pdfs/19200612b-01-01.pdf) annak középponti alakjaként kell felállítani.” * Az idézett elõadásrészlet harmadik bekezdésének elsõ közlése: IEA – Ein Nachrichtenblatt (ENB), 2013/20. (2013. szeptember Fordította: Korcsog Balázs (Barna Péter nyomán) 29.), 6. o. 9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16