Page 19 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 19
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN A PARZIVÂL WALDORF ISKOLA Az az elõrejelzésem, amit nehezen mondok ki, de Hogyan kell tanítani magyart? Tehát hogy milyen mégis úgy gondolom, hogy nagyon kevés Waldorf- metódusok vannak, hogy hogyan kell valamit taní- iskola fogja túlélni a gazdasági nehézségeket. A fia- tani a Waldorf-iskolában. Ezen túl jó lenne, ha taná- talokban azonban, akik Waldorf-iskolákban akarnak rok kapnának olyan lehetõséget, hogy a tudásuk kü- tanítani, erõs a szociális érzékenység, és õk úgy gon- lönbözõ fázisaiban tovább léphessenek. A tapasztalt dolják, hogy a Waldorf-iskolának mindenki számára tanároknak teljesen másra van szükségük, mint a Jancsek Gábor elérhetõvé kell válnia, és nem csak az elit számára. kezdõ tanároknak. Igazából speciális mûhelymun- kákra, konferenciákra, workshopokra, hétvégékre Kedves Olvasó, ezúttal egy német speciális Waldorf Iskola mutatkozik be Münchenbõl. A speciális jellege abból MZs: Valóban úgy van, hogy a Waldorf-iskolákat az stb. gondolok, amelyek segítségével a résztvevõk Egyesült Államokban csak a gazdag szülõk tudják igény- munkájuk színvonalát emelni tudják. Hollandiában adódik, hogy ide tanulási nehézségekkel, illetve magatartási zavarokkal küzdõ gyerekek járnak. Személyes kapcso- be venni? van egy csoport, egy pedagógiai tanácsadó csoport, lódásom annyi ehhez az intézményhez, hogy immár kilenc éve a Mihály-ház napközijében tevékenykedem antropo- zófus gyógypedagógusként, ahol a gyerekeket szociálisan fejlesztjük a délelõtti iskolaidõ után. RT: A gazdagabbak. Sokan, akik szeretnék, nem en- akiket azért fizetnek, hogy elmenjenek a Waldorf- gedhetik meg maguknak. Itt egy igazi szakadék van, iskolákba, és dolgozzanak a tanárokkal, és az isko- akik az értékeket értékelnék, nem tudják megen- láknak ezért nem kell külön fizetni, jó eredményeket gedni maguknak, akik pedig meg tudják fizetni, azok hallottam errõl. Vagy például egy szabadéves tanár Az iskola története 1993 májusáig nyúlik vissza, Mindössze négy hét állt rendelkezésre a bérelt épüle- szeretnék, ha a Waldorf-iskola egy kicsit más lenne. menjen el mentorként más iskolákba, akár még jöve- amikor a késõbbi öt alapító (mind antropozófus tek renoválására, kifestésére, lazúrozására és beren- Amerikában úgy van, hogy aki az állami iskolában delme is lehet ebbõl, és közben valami olyat csinálna, szemléletû) elõször találkozott azzal a szándékkal, dezésére, és 1996. szeptember 17-én pontosan tan- dolgozik, az sokkal jobban meg van fizetve, reálisabb ami a másik iskolát elõreviszi. Amikor kutatóin- hogy egyedi nevelési igényû gyermekek részére ki- évkezdéskor elindulhatott a tanítás egy 1. és egy az idõbeosztása, és ez nagyon vonzó a fiatal tanárok tézetben dolgoztam, elkezdtem a Waldorf online dolgozzanak egy pedagógiai koncepciót. 1994. feb- 4. osztályban 12-12 tanulóval. 1997. január 26-án számára. Ez egy óriási probléma, hogy azok, akik könyvtár létrehozását, ahol el lehet érni a külön- ruárra készült el a koncepció, melyet augusztusban volt az iskola névadó ünnepsége. tényleg szeretnék követni ezeket az értékeket, nem bözõ dokumentációkat, ez egy olyan terület, ame- tudják megengedni maguknak, akik pedig a gyere- lyet érdemes megvizsgálni, illetve áldozni rá nyújtottak be engedélyeztetésre az illetékes ható- Ezek a Parzivâl Iskola gyermeknevelési alapelvei: küket ide tudják küldeni, azoktól egy olyan típusú (www.waldorflibrary.org.). Lehet csatlakozni ehhez ságnál egy antropozófus alapokon nyugvó gyógy- • a gyermek felvértezése; lelki erõkkel és képes- nyomás jön, ami az akadémiai tudás és célorientált- a kezdeményezéshez, vagy valami hasonlót létre- pedagógiai iskola számára. A hatósággal folytatott ségekkel való ellátása; ság irányába tereli a Waldorf-iskolákat. Ez egy nem hozni. Beszélhetnék még egész nap, de most ezek ju- megbeszélések során tudták meg, hogy ez az iskolai • a gyermeket a személyes érintettség átérzésére könnyû helyzet. – És van még egy dolog, amirõl nem tottak most eszembe. A lényeg az, hogy tudjunk adni koncepció még nem létezik Bajorországban, hogy nevelni az emberrel együtt érzõ fiatal emberré; sokat beszélünk, de meg kell említeni: a Waldorf- a tanároknak eszközöket és lehetõségeket, mert õk tanulási nehézségekkel ÉS magatartási problémák- oktatás széles körû elterjedésével és különösen az maguk vagy nem tudják megtalálni, vagy nem en- kal küzdõ gyerekeket egy intézmény keretein belül • a nemek közötti megbékélés megteremtése, otthoni oktatás elterjedésével az antropozófia gyak- gedhetik meg maguknak. Amerikában sok Waldorf- akarnak oktatni. Addig a „vagy ez, vagy az” a rend- amely az általános emberi minõség kifejlesztését ran egyre inkább háttérbe kerül, ilyen feltételek mel- tanár nem engedheti meg magának, hogy nyugdíjaz- szer volt csak elfogadott, ezért, hogy az új iskola jelenti. lett ezt egyre nehezebb megtartani. za magát – Amerikában nincs állami nyugdíj –, pedig egyáltalán engedélyt kapjon, egy petíciót kellett be- rengeteg dolog van, amit fel tudnának kínálni, hogy- nyújtani a Bajor Tartományi Parlamenthez, melyet Az iskola státusza szerint egy államilag engedélye- egy parlamenti képviselõ is támogatott írásban, mely zett, a Waldorf-pedagógián alapuló tanulásfejlesztõ MZs: Nálunk a Magyar Antropozófiai Társaságnak van ha volna rá lehetõség, valamilyen formában támo- 1995 szeptemberében valósult meg. Felsõ-Bajoror- magániskola, ahol 10 osztályban, évfolyamonként egy kiadója, a Genius, és ez adja ki a Steiner-könyvek gatni a tapasztalt tanárokat. döntõ többségét, ezek között a pedagógiai mûveket is. szág kormányzata elutasította az iskola engedélyez- maximum 16 diák tanul. A jelenlegi diáklétszám Ez nagyon sok segítséget jelent a Waldorf-iskoláknak. MZs: Most itt Gödöllõn micsoda jó alkalmat sikerült tetésére irányuló kérelmet azon év októberében, több mint 160 fõ. Az iskolába csakis olyan gyereke- A Társaság lapjában az antropozófiai életterületekrõl teremteni, hogy együtt legyenek a Waldorf-tanárok, de fellebbeztek ellene, arra hivatkozva, hogy a Tarto- ket vesznek fel, akik gyermekpszichológusi diagnó- sok cikket jelentetünk meg. Mit gondol, mit tehetnénk és találkozhattak Önnel, és Ön velük. – Köszönöm az mányi Parlamentnél már van egy, az iskola új jellegét zisban megállapított tanulási nehézségekkel vagy még az iskolákért? elõadásait és a beszélgetést! bemutató ilyen beadvány. A Tartományi Parlament valamilyen viselkedészavarral küzdenek, és szüksé- egy hónapra rá hozott határozatot arról, hogy a kér- gük van egy másfajta oktatási rendszerre, mert egy RT: Jó lenne, ha olyan típusú segítséget kaphatná- dés rendezésére kezdjen párbeszédet egymással az normál általános iskola rendszerével nem képesek nak a tanárok, hogy hogyan kell tanítani valamit, iskola egyesülete, a Kultuszminisztérium és a kor- megbirkózni, vagy egy általános iskolából az elsõ tehát, hogy ne kelljen nekik különbözõ helyeken mányzat, akik arra jutottak, hogy kisebb tanulószám évek során már ki is rostálódtak. Minden tanárnak keresgélni, ami gyakran a konvencionális metódusok részére kérelmezhetõ a Waldorf-pedagógiai alapú, olyan bajor államvizsgával kell rendelkeznie, amely használatához vezet. Igen, könyveket vagy egyéb individuális tanulási fejlesztésre szolgáló iskola. lehetõvé teszi speciális nevelési igényû gyerekek nyomtatott anyagokat. Hogyan kell tanítani fizikát? 1996 augusztusában ezen elõzmények után kapta tanítását. Nem minden tanár Waldorf végzettségû, meg az iskola a kormányzattól a nyitási engedélyt. de fejlesztõ tanári képesítésûnek kell lennie. 16 17