Page 21 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
        P. 21
     
       	 ANTROPOZÓFIA  2013.  MIHÁLY-NAP  ANTROPOZÓFIA                                       A PEDAGÓGIÁBAN A PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ  való elnevezése a „Diagnózis- és fejlesztõ osztály” ennek révén olyan ismétlõdõ ritmus jön létre, amely A Waldorf-pedagógia a teljes személyiség fejlesztését   („Diagnose- und Förderklasse“), amely olyan gyere- fenntartja az egészséget, úgy a gyermeknek is szük- tartja feladatának, amely által az intellektuális ta-  keknek nyújtja ezt a lehetõséget, akiknek problémái  sége van a tanítás során a mozgás és nyugalom közti nulás, az alkotó formálás és a morális felelõsséggel   vannak a tanulási- és szociális magatartással. Ez egy  váltásra. viselt tevékenység minden lehetséges képessége  állami eltérõ tantervû általános iskolákban is bevett   Középsõ tagozat, 5–6. osztály (Fedezd fel a világot! a lehetõ legjobban bontakozhat ki. A Waldorf-peda-  elnevezés.                                                               – az önállóság útja) gógia alkotó közremûködõként akar kifejezõdni az            Maradjunk még egy kicsit az 1. osztálynál, hiszen A kezdõdõ pubertással különleges idõszakot élnek át egyes ember fejlõdésében, valamint abban a társa-            érdekes, újabb keletû kezdeményezés valósult meg   a gyerekek, elkezdenek a világ összefüggései iránt dalomban, amelyben az ember él. A Waldorf-peda-            náluk úgy jó öt éve, amely a „mozgalmas osztályte- érdeklõdni. Az ok-okozati gondolkodás képességét gógia fõ célja a szociális tudat kifejlesztése, a minket Ünnepség az iskolában  rem” („bewegtes Klassenzimmer“) névre hallgat. Itt  fejlesztik ki, amely a világhoz fûzõdõ kapcsolat körülvevõ világgal szembeni felelõsség érzése, és a            hiába keresünk székeket és asztalokat, csupán kis felépítésének elõfeltétele. Alig van még egy olyan ok- Az iskola természetesen a Waldorf-iskolákban honos   tiszta ítélõképesség kialakítása annak alapjaként,            fapadokat és ülõpárnákat találunk körben elrendez-  okozati terület, mint a természettudományoké. Itt önigazgatási módszer szerint dolgozik, amely azt je-  hogy a társadalomban késõbb alkotó módon vehes-            ve, amelyek végtelen lehetõséget kínálnak a nagyvá- nem puszta elméletrõl van szó, hanem a természet- lenti, hogy az iskolai élet érdekében az intézményi  sünk részt. A tanításban ennek megfelelõen a tudo-            rosi gyerekek mozgásvágyának és az egészséges ér-  tudományi alapjelenségek megélésérõl. A tények egyesület szervei, az egész szülõi közösség és a tanári   mány, a mûvészet és a vallás egymással egyenértékû            zékszervi iskolázásnak a kiélésére. Itt gyorsan helyet  olyan objektív világával van dolgunk, amelyet a gyer- kar együttesen gondoskodik a szervezési, admi-  helyet foglalnak el. A gyerekek értelmét, érzésvilágát            kapnak a körjátékok, egyéb közösségi játékok, fan-  mek legelõször külvilágként él át. A középsõ tagozat nisztrációs, pénzügyi és pedagógiai részfeladatokról.   és akaraterejét egyforma mértékben szólítják meg.            táziautazások és a vidám együttlét. Számos játék pedagógiai feladata az, hogy a pubertáló gyermek- Az iskola közössége ennek megfelelõen a szülõk,  Az iskolai ismeretek és készségek fejlesztése így            ritmizálja és aktiválja a tapintó-, az egyensúly-, hez saját magához való viszonyában hozzák közel ezt iskolai dolgozók és tanulók élet- és munkaközössé-  felerõsödve lép a gyermek egyénisége és személyi-            a mozgás- és az életérzéket: mint a kötélugrás, a világot. gének tartja magát. Az önigazgatási modellbõl a kö-  sége fejlõdésének szolgálatába. vetkezõ együttmûködési formák adódnak: az egyes   egyensúlyozás, szökellés, ugrás és kúszás-mászás.            Emellett nemcsak a mozgásfolyamatokra, hanem       Felsõ tagozat, 7–9. osztály (szakmára való felkészítés) osztályok szülõi estjei, az otthoni látogatások és A gyakorlatban ennek a nevelési feladatnak három-  a fantáziaerõkre is ösztönzõen hat a padok más-más  A felsõ tagozatban nagy súlyt fektetnek az iskola szülõi fogadóórák, az általános szülõi estek és féle módon kell konkrétan megvalósulnia:  elrendezése: hidakon és keskeny pallókon kell ügye- utáni és a szakmai életre. Már a 7. osztályban elkez- értekezletek, iskolai ünnepségek, hónapünnepek, elõadások, koncertek, kiállítások és tanfolyamok.  • a világgal, és az általa adott feladatokkal szembe-  sen egyensúlyozva átkelni, vagy egymásra helyezve  dik a tanulók átgondolni a szakmai életben szüksé- ni jártasság megszerzésében;  kilátótoronyként szolgálhatnak a padok, melyek a ges alaperényeket, mint a pontosság, felelõsség-            közeledõ hajókat (fordítva a földre rakott padok) tudat, megbízhatóság stb. Ennek kiegészítéseként A PARZIVÂL ISKOLA KÉPZÉSI KÜLDETÉSE  • a világ, mint a sokrétûségében szakadatlan vál-            figyelhetik, és érkezésüket kurjantással jelezhetik. megismerik az elsõ szakmákat, megírják az életraj- Az iskola azt tûzte ki feladatául, hogy célzottan azok-  tozó élõ organizmus megtapasztalásában;  Még barlangkutatást is lehet végezni, ha elsötétítik  zukat és a szakmai pályázati anyagukat, szerep- nak a gyerekeknek segítsen, akik a normál iskola-  • a saját egyéniség felfedezésében.  az osztálytermet, és a barlangok és alagutak sötét- játékban gyakorolják egy idõpont egyeztetését és a rendszer követelményeihez nincsenek felnõve, illet-  jében és szûk járatain átvágják magukat a kalandra  bemutatkozó beszélgetést. Összesen öt többhetes ve iskolai teljesítményük és magatartásuk eltér attól,   éhesek. Majd csengettyûhang jelzi a kalandozás ide- praktikumra kerül sor a felsõ tagozatban különbözõ Részlet a német Waldorf-iskolák tantervébõl: ami a velük egykorúaktól elvárható. Emellett a tanu-  jének végét. Az újbóli lenyugváshoz a fapadokat me- szakmai területeken. Ehhez jönnek még különféle lási nehézségek és magatartási zavarok nem minden   „Az önigazgatás és önszervezés megélése fontos nevelési   gint körben rendezik el, így a gyerekek jól láthatják és  üzemlátogatások, és a 8. osztályban egy erdészeti esetben láthatók komplex hiányosságként, hanem  tényezõvel bír, amely hitelesen közvetít társadalom-  észlelhetik egymást beszélgetés vagy valamilyen praktikum is. csak bizonyos tanórai követelményekkel vagy hely-  tudományi tananyagokat, és ennek tevékeny gyakorlása   történetmesélés hallgatása közben. Ha a tananyag  A szakmai életre való felkészülés keretében két isko- zetekkel kapcsolatban lépnek fel. A Waldorf-iskola  és tapasztalása révén fontos felkészítést ad a fiatalok  átadása áll elõtérben, és valamit írni is kell, akkor a   lai projektben is kipróbálhatják magukat a tanulók, szerves egészet alkotó képzésének lehetõséget kell  más életterületeken történõ késõbbi közremûködé-  padokat a táblával párhuzamosan, frontálisan helye-  melyek közül a „Pausenfit” BIO alapanyagokból ké- teremtenie a diákság számára, hogy az osztályzatok   séhez.”  zik el. A gyerekek koncentrációja a térbeli irányváltás   szített egészséges teljes értékû reggelit kínál csütör- nyomása és az iskolából való kizárás félelme nélkül   révén így felerõsödik.   tökönként a nagyszünetben az iskola minden tanu- olyan ésszerû tananyagot sajátítsanak el, amely a GYAKORLATI MEGVALÓSULÁS  A tudományos kutatások már régóta igazolják, ami a  lójának kizárólag a 8.-osok üzemeltetésében. Itt gyermekek fejlõdési szakaszait figyelembe veszi. Az Alsó tagozat, 1–4. osztály  Waldorf-iskoláknak magától értetõdõ: a gyermekek  mindenrõl nekik kell gondoskodniuk: az alapanya- osztályok összeállításakor a szociális származás sem-  tanulása érzékszervi tapasztalat, saját aktivitás, ész- gok és fûszerek beszerzésérõl, a mennyiség becslé- milyen szerepet sem játszik: épp ellenkezõleg, ügyel-  A gyerekek a Waldorf-pedagógia szerinti elsõ két év   leletek és érzetek útján valósul meg. „Elõször tenni,  sérõl, az iskolai hirdetések kihelyezésérõl, hogy mi a nek a heterogén struktúrára, amely elõsegíti a szociá-  tananyagát három évre elosztva kapják meg, így van   majd megérteni.” Minden cselekedet ritmust igé- konkrét napi kínálat (az iskola honlapján elõrende- lis folyamatokat, és a közösségi szellemet hangsú-  elõször egy 1. majd 1.A, és csak arra következik a  nyel. Ahogy az élet is polaritások között zajlik, és lést is vesznek fel a megadott heti kínálatból), a meg- lyozza.  2. osztály. Ennek a három osztálynak egy egységként 18                                                         19
       
       
     
