Page 21 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 21
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN A PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ való elnevezése a „Diagnózis- és fejlesztõ osztály” ennek révén olyan ismétlõdõ ritmus jön létre, amely A Waldorf-pedagógia a teljes személyiség fejlesztését („Diagnose- und Förderklasse“), amely olyan gyere- fenntartja az egészséget, úgy a gyermeknek is szük- tartja feladatának, amely által az intellektuális ta- keknek nyújtja ezt a lehetõséget, akiknek problémái sége van a tanítás során a mozgás és nyugalom közti nulás, az alkotó formálás és a morális felelõsséggel vannak a tanulási- és szociális magatartással. Ez egy váltásra. viselt tevékenység minden lehetséges képessége állami eltérõ tantervû általános iskolákban is bevett Középsõ tagozat, 5–6. osztály (Fedezd fel a világot! a lehetõ legjobban bontakozhat ki. A Waldorf-peda- elnevezés. – az önállóság útja) gógia alkotó közremûködõként akar kifejezõdni az Maradjunk még egy kicsit az 1. osztálynál, hiszen A kezdõdõ pubertással különleges idõszakot élnek át egyes ember fejlõdésében, valamint abban a társa- érdekes, újabb keletû kezdeményezés valósult meg a gyerekek, elkezdenek a világ összefüggései iránt dalomban, amelyben az ember él. A Waldorf-peda- náluk úgy jó öt éve, amely a „mozgalmas osztályte- érdeklõdni. Az ok-okozati gondolkodás képességét gógia fõ célja a szociális tudat kifejlesztése, a minket Ünnepség az iskolában rem” („bewegtes Klassenzimmer“) névre hallgat. Itt fejlesztik ki, amely a világhoz fûzõdõ kapcsolat körülvevõ világgal szembeni felelõsség érzése, és a hiába keresünk székeket és asztalokat, csupán kis felépítésének elõfeltétele. Alig van még egy olyan ok- Az iskola természetesen a Waldorf-iskolákban honos tiszta ítélõképesség kialakítása annak alapjaként, fapadokat és ülõpárnákat találunk körben elrendez- okozati terület, mint a természettudományoké. Itt önigazgatási módszer szerint dolgozik, amely azt je- hogy a társadalomban késõbb alkotó módon vehes- ve, amelyek végtelen lehetõséget kínálnak a nagyvá- nem puszta elméletrõl van szó, hanem a természet- lenti, hogy az iskolai élet érdekében az intézményi sünk részt. A tanításban ennek megfelelõen a tudo- rosi gyerekek mozgásvágyának és az egészséges ér- tudományi alapjelenségek megélésérõl. A tények egyesület szervei, az egész szülõi közösség és a tanári mány, a mûvészet és a vallás egymással egyenértékû zékszervi iskolázásnak a kiélésére. Itt gyorsan helyet olyan objektív világával van dolgunk, amelyet a gyer- kar együttesen gondoskodik a szervezési, admi- helyet foglalnak el. A gyerekek értelmét, érzésvilágát kapnak a körjátékok, egyéb közösségi játékok, fan- mek legelõször külvilágként él át. A középsõ tagozat nisztrációs, pénzügyi és pedagógiai részfeladatokról. és akaraterejét egyforma mértékben szólítják meg. táziautazások és a vidám együttlét. Számos játék pedagógiai feladata az, hogy a pubertáló gyermek- Az iskola közössége ennek megfelelõen a szülõk, Az iskolai ismeretek és készségek fejlesztése így ritmizálja és aktiválja a tapintó-, az egyensúly-, hez saját magához való viszonyában hozzák közel ezt iskolai dolgozók és tanulók élet- és munkaközössé- felerõsödve lép a gyermek egyénisége és személyi- a mozgás- és az életérzéket: mint a kötélugrás, a világot. gének tartja magát. Az önigazgatási modellbõl a kö- sége fejlõdésének szolgálatába. vetkezõ együttmûködési formák adódnak: az egyes egyensúlyozás, szökellés, ugrás és kúszás-mászás. Emellett nemcsak a mozgásfolyamatokra, hanem Felsõ tagozat, 7–9. osztály (szakmára való felkészítés) osztályok szülõi estjei, az otthoni látogatások és A gyakorlatban ennek a nevelési feladatnak három- a fantáziaerõkre is ösztönzõen hat a padok más-más A felsõ tagozatban nagy súlyt fektetnek az iskola szülõi fogadóórák, az általános szülõi estek és féle módon kell konkrétan megvalósulnia: elrendezése: hidakon és keskeny pallókon kell ügye- utáni és a szakmai életre. Már a 7. osztályban elkez- értekezletek, iskolai ünnepségek, hónapünnepek, elõadások, koncertek, kiállítások és tanfolyamok. • a világgal, és az általa adott feladatokkal szembe- sen egyensúlyozva átkelni, vagy egymásra helyezve dik a tanulók átgondolni a szakmai életben szüksé- ni jártasság megszerzésében; kilátótoronyként szolgálhatnak a padok, melyek a ges alaperényeket, mint a pontosság, felelõsség- közeledõ hajókat (fordítva a földre rakott padok) tudat, megbízhatóság stb. Ennek kiegészítéseként A PARZIVÂL ISKOLA KÉPZÉSI KÜLDETÉSE • a világ, mint a sokrétûségében szakadatlan vál- figyelhetik, és érkezésüket kurjantással jelezhetik. megismerik az elsõ szakmákat, megírják az életraj- Az iskola azt tûzte ki feladatául, hogy célzottan azok- tozó élõ organizmus megtapasztalásában; Még barlangkutatást is lehet végezni, ha elsötétítik zukat és a szakmai pályázati anyagukat, szerep- nak a gyerekeknek segítsen, akik a normál iskola- • a saját egyéniség felfedezésében. az osztálytermet, és a barlangok és alagutak sötét- játékban gyakorolják egy idõpont egyeztetését és a rendszer követelményeihez nincsenek felnõve, illet- jében és szûk járatain átvágják magukat a kalandra bemutatkozó beszélgetést. Összesen öt többhetes ve iskolai teljesítményük és magatartásuk eltér attól, éhesek. Majd csengettyûhang jelzi a kalandozás ide- praktikumra kerül sor a felsõ tagozatban különbözõ Részlet a német Waldorf-iskolák tantervébõl: ami a velük egykorúaktól elvárható. Emellett a tanu- jének végét. Az újbóli lenyugváshoz a fapadokat me- szakmai területeken. Ehhez jönnek még különféle lási nehézségek és magatartási zavarok nem minden „Az önigazgatás és önszervezés megélése fontos nevelési gint körben rendezik el, így a gyerekek jól láthatják és üzemlátogatások, és a 8. osztályban egy erdészeti esetben láthatók komplex hiányosságként, hanem tényezõvel bír, amely hitelesen közvetít társadalom- észlelhetik egymást beszélgetés vagy valamilyen praktikum is. csak bizonyos tanórai követelményekkel vagy hely- tudományi tananyagokat, és ennek tevékeny gyakorlása történetmesélés hallgatása közben. Ha a tananyag A szakmai életre való felkészülés keretében két isko- zetekkel kapcsolatban lépnek fel. A Waldorf-iskola és tapasztalása révén fontos felkészítést ad a fiatalok átadása áll elõtérben, és valamit írni is kell, akkor a lai projektben is kipróbálhatják magukat a tanulók, szerves egészet alkotó képzésének lehetõséget kell más életterületeken történõ késõbbi közremûködé- padokat a táblával párhuzamosan, frontálisan helye- melyek közül a „Pausenfit” BIO alapanyagokból ké- teremtenie a diákság számára, hogy az osztályzatok séhez.” zik el. A gyerekek koncentrációja a térbeli irányváltás szített egészséges teljes értékû reggelit kínál csütör- nyomása és az iskolából való kizárás félelme nélkül révén így felerõsödik. tökönként a nagyszünetben az iskola minden tanu- olyan ésszerû tananyagot sajátítsanak el, amely a GYAKORLATI MEGVALÓSULÁS A tudományos kutatások már régóta igazolják, ami a lójának kizárólag a 8.-osok üzemeltetésében. Itt gyermekek fejlõdési szakaszait figyelembe veszi. Az Alsó tagozat, 1–4. osztály Waldorf-iskoláknak magától értetõdõ: a gyermekek mindenrõl nekik kell gondoskodniuk: az alapanya- osztályok összeállításakor a szociális származás sem- tanulása érzékszervi tapasztalat, saját aktivitás, ész- gok és fûszerek beszerzésérõl, a mennyiség becslé- milyen szerepet sem játszik: épp ellenkezõleg, ügyel- A gyerekek a Waldorf-pedagógia szerinti elsõ két év leletek és érzetek útján valósul meg. „Elõször tenni, sérõl, az iskolai hirdetések kihelyezésérõl, hogy mi a nek a heterogén struktúrára, amely elõsegíti a szociá- tananyagát három évre elosztva kapják meg, így van majd megérteni.” Minden cselekedet ritmust igé- konkrét napi kínálat (az iskola honlapján elõrende- lis folyamatokat, és a közösségi szellemet hangsú- elõször egy 1. majd 1.A, és csak arra következik a nyel. Ahogy az élet is polaritások között zajlik, és lést is vesznek fel a megadott heti kínálatból), a meg- lyozza. 2. osztály. Ennek a három osztálynak egy egységként 18 19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26