Page 15 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 15
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN lönbözõ emberek tollából. Én fogom majd szerkesz- MZs: Azért érdekel engem ez, mert itt nálunk – a két év- Waldorf-tanárképzésrõl oktatnak. Általában ezt teni az egészet, és írok hozzá egy ajánlást az elején. tized után, mióta léteznek Waldorf-iskolák – egyre gyak- olyanok választják, akik már tanítanak, vagy éppen Nagyon sok olyan része van a tanári kollégium té- rabban merül fel a tapasztalatok leírásának és összegzé- elkezdtek tanítani, a tanulás a mindennapjaikba is be májának, amirõl nem írtam, de úgy gondoltam, hogy sének igénye. Hogyan, milyen módon csinálhatjuk ezt a van építve, a program idõzítése pedig nekik megfele- nem akarok mindenrõl én írni, mások is kapjanak legjobban? lõ, fõleg nyáron tanulnak. Egy ilyen típusú iskolában lehetõséget, illetve eleve mindenki kicsit másképp ír RT: Errõl most az jutott így elsõre hirtelen az eszem- voltam vezetõségi tag három évig, Eugene Schwartz- róla, ez természetes. Nem mondanám ezt egy kifeje- be, hogy azok ez emberek, akiket ez érdekel, egy nál a Sunbridge College-ban, így részt vettem és ta- zett kutatómunkának, tudom, hogy ahhoz sokkal in- kutatócsoportot vagy egy reflektáló csoportot ala- pasztalatot szerzetem errõl. – És van még egy harma- kább bele kellene menni a szövegbe, sokkal több kíthatnak ki, akik az iskolák tapasztalataira rátekin- dik forma, ahol csütörtök este, illetve pénteken van adatot kellene gyûjteni hozzá, stb. Tehát inkább a té- tenek, és az eseményeket, trendeket rögzítik úgy, oktatás, vagy a hétvégi napokon, és gyakorlatilag ma iránti érdeklõdésem az, ami ebben benne van. ahogy megtörténtek. Az a tapasztalatom, hogy a dol- minden héten egész éven át folyik a tanítás. – Létezik Azt próbáltam megtalálni, hogy Rudolf Steiner mit gok tisztulnak a visszatekintésben, úgy gondolom három éves képzési program is több helyen: Antioch gondolhatott, mi az, amit õ ezzel mondani akart az nagyon jó, ha 3-5 évente megkérdezzük: „Mi történt University, (New Hampshire); Sunbridge College akkori tanári kollégiumnak. Ez a cikk gyakorlatilag ez idõ alatt?” A visszatekintés során, ami nem annyi- (Spring Valley, New York) és a már említett Rudolf MZs: Hogyan támaszkodnak a tanárok képzésében a most arra elég, hogy egy kicsit fellebbentsük a fátylat ra lényeges, az kihullik az emlékezetbõl. Steiner College-ban. Talán van még egy-kettõ, de jel- korábban megszerzett antropozófiai ismerekre? Foglal- ezekrõl a kérdésekrõl. lemzõen olyan helyen, ahol az oktatás egy mûködõdõ koznak-e például az általános embertannal a Waldorf- tanárok képzésében? MZs: Milyen tapasztalatai vannak a Waldorf-tanárok Waldorf-iskolához tud kapcsolódni. – Ezen felül van MZs: Hogyan gyûjtötte azokat a tapasztalatokat, ame- képzésérõl? Milyen képzést tart jónak a Waldorf-iskolák olyan oktatás, ami nem formális, hanem „szolgá- RT: Igen, a tanárok nagyon intenzíven foglalkoznak lyeket majd leír a tanulmánykötetben? Azonnal doku- számára? lat(munka) közbeni” képzésnek nevezném, amikor az ember természetével, az ember fejlõdésével. mentálta a tapasztalataikat, vagy inkább emlékezetbõl valaki az iskolában tanítás közben szerzi meg azokat Az alapképzésen is foglalkoznak ezzel, hiszen ez az RT: Elõször megemlítem az én másságomat, ezt jó dolgozta föl utólag, vagy pl. egy csoportos megbeszélés a tapasztalatokat, amire szüksége van, én így tanul- egyik tartóoszlopa az oktatásnak, a tanárképzésen tudni, hiszen bármi, amit mástól hall az ember, abból keretében? tam. – Van továbbá egy csoport, az úgynevezett pedig nagyon mélyen igyekeznek a témába bele- valami másként érkezik meg. Nem vagyok hivatalo- RT: Több megbeszélés is volt a csoporton belül, hogy san képzett Waldorf-tanár, én autodidakta tanár va- tanári-oktatói hálózat, amely próbálja figyelemmel merülni, a három alapkönyvet nagyon alaposan át- a többiek mit gondolnak, és nekem mit kellene ír- gyok. Ha arra akartak volna rávenni, hogy végezzek kísérni azt, hogy Észak-Amerikában a tanárképzések dolgozzák. De ezt én csak úgy tekintem, mint egy nom. Mindenkit meghallgattam, de úgy gondoltam, el egy tanárképzést, sosem csináltam volna meg. hogyan mûködnek. A célja, hogy egységes elvárási bevezetõt, én a saját pályámon kitûztem, hogy újra- hogy nekem azt kell megírnom, ami bennem van, és A saját feltételeim szerint akartam az antropozófiá- rendszer, standardok és tananyag legyen, aminek olvasom az Allgemeine Menschenkunde-t (az Általá- ha másnak van egyéb gondolata, azt majd õ megírja. val találkozni. – Egyébként nagyon különbözõ, hogy alapján, ha egy tanár végez, akkor meglegyen egy nos embertant) minden nyáron. Már harmincszor Nem hiszem, hogy kutatói megközelítést használ- bizonyos helyzetekben milyen típusú tanárképzések bizonyos szintû tudása. Ez a csoport a Waldorf Isko- olvastam, és úgy gondolom, hogy ha még mindig tam, hanem nagyon alaposan tanulmányoztam vannak Amerikában. Van olyan képzésünk, melyben lák Szövetségének az egyik albizottsága. – Néhány vannak olyan részek, amiket nem értek, akkor egy- egyes szövegeket és a témát, és próbáltam különbözõ egy alapozó év után a második évben lehet tanár- tanárképzõ intézmény az alapképzéseit több helyszí- szer-kétszer elolvasni biztosan nem elég. oldalról megközelíteni. Korábban antropológiát és képzést felvenni. Egy ilyen nappali rendszerû képzés nen is megszervezi, például Antioch Egyetem a keleti strukturális analízist tanultam, melynek segítségé- végén tanári képzettséget kap a hallgató. Sok ember parton, illetve közép-nyugati államokban is. Így le- MZs: Milyen felkészültségû tanárok tanítanak a Wal- vel figyeltem, hogy milyen titkokat rejt a szövegek azonban nem tud két évet erre szánni az életébõl, így het tudni, ha valaki ezt végzi el, milyen antropozófiai dorf-képzésekben? szerkezete. A struktúra-analízisnek az a veszélye, jellemzõen ezekre a képzésekre a fiatalok mennek, témákat ismer. – Ez az alapképzés három nagy alap- RT: Általánosságban úgy gondolom, van egy állandó hogy igaznak tûnhetnek olyan dolgok, amik nem akik még nem kezdték el az életet, vagy azok a közép- területtel foglalkozik, az egyik bevezetés az antropo- magja a tanári közösségeknek, akiknek ez a fõ felada- azok, ezért még mindig nem vagyok benne biztos, korúak, akiknek az életében változás állt be. Jelenleg zófiába, a másik a meditáció és a belsõ fejlõdés, és tuk, és vannak kapcsolódó emberek, akik Waldorf- hogy amit én ebben észleltem az igaz, és hogyha igaz ilyen képzés van a Sacramentói Rudolf Steiner Fõis- végül mûvészeti munka. Ezzel a hárommal aztán to- iskolákban tanítanak. Például én is csatlakoztam is, akkor még mindig kérdés, hogy hasznos-e. Lehet kolán, Kaliforniában. – A leggyakoribb képzési for- vább dolgoznak a tanárképzésen, de ott már konkré- már nyári programokhoz, de kellenek olyanok is, azt mondani, hogy ez okos, de nem bölcs, ha a könyv ma a részidõs, ami általában 3 évig tart. Ez általában tan úgy, mint tanárok; ekkor már nem mint általános akik az egész éves programot átlátják. Ezeknek a megíródik, és elképzelhetõ hogy a cikk néhány rész- úgy néz ki, hogy egy teljes hónapos képzés van háttértudást tanulják az antropozófiát. Úgy gondo- tanárképzõ iskoláknak minden egyes vezetõje na- letét majd kiveszem, mert közben rájövök, hogy az nyáron, és évközben még körülbelül két hét. Ehhez a lom, ez a rendszer jó, de nem jó egyformán minden- gyon tapasztalt tanár, van azonban egy olyan szemé- nem igaz. programhoz úgy lehet csatlakozni, hogy elõtte egy kinek, néha küzdök azzal a dologgal, hogy az olyan lyes tapasztalatom, hogy minél hosszabb ideig van ember, mint én, nem lehetne tanár, ha ez kénysze- valaki távol a katedrától, annál absztraktabb az, amit alapozó képzést elvégeznek, vagy ezzel egyenértékû rítve lenne és elvárás lenne. mond. antropozófiai munkát végeznek, merthogy ezen a programon már antropozófiáról nincs szó, csak a 12 13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20