Page 15 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
        P. 15
     
       	 ANTROPOZÓFIA  2013.  MIHÁLY-NAP  ANTROPOZÓFIA                                       A PEDAGÓGIÁBAN lönbözõ emberek tollából. Én fogom majd szerkesz- MZs: Azért érdekel engem ez, mert itt nálunk – a két év-  Waldorf-tanárképzésrõl oktatnak. Általában ezt teni az egészet, és írok hozzá egy ajánlást az elején.  tized után, mióta léteznek Waldorf-iskolák – egyre gyak-  olyanok választják, akik már tanítanak, vagy éppen Nagyon sok olyan része van a tanári kollégium té- rabban merül fel a tapasztalatok leírásának és összegzé-  elkezdtek tanítani, a tanulás a mindennapjaikba is be májának, amirõl nem írtam, de úgy gondoltam, hogy  sének igénye. Hogyan, milyen módon csinálhatjuk ezt a   van építve, a program idõzítése pedig nekik megfele- nem akarok mindenrõl én írni, mások is kapjanak legjobban?  lõ, fõleg nyáron tanulnak. Egy ilyen típusú iskolában lehetõséget, illetve eleve mindenki kicsit másképp ír   RT: Errõl most az jutott így elsõre hirtelen az eszem-  voltam vezetõségi tag három évig, Eugene Schwartz- róla, ez természetes. Nem mondanám ezt egy kifeje-  be, hogy azok ez emberek, akiket ez érdekel, egy  nál a Sunbridge College-ban, így részt vettem és ta- zett kutatómunkának, tudom, hogy ahhoz sokkal in-  kutatócsoportot vagy egy reflektáló csoportot ala-  pasztalatot szerzetem errõl. – És van még egy harma- kább bele kellene menni a szövegbe, sokkal több  kíthatnak ki, akik az iskolák tapasztalataira rátekin-  dik forma, ahol csütörtök este, illetve pénteken van adatot kellene gyûjteni hozzá, stb. Tehát inkább a té-  tenek, és az eseményeket, trendeket rögzítik úgy,  oktatás, vagy a hétvégi napokon, és gyakorlatilag ma iránti érdeklõdésem az, ami ebben benne van.  ahogy megtörténtek. Az a tapasztalatom, hogy a dol-  minden héten egész éven át folyik a tanítás. – Létezik Azt próbáltam megtalálni, hogy Rudolf Steiner mit   gok tisztulnak a visszatekintésben, úgy gondolom  három éves képzési program is több helyen: Antioch gondolhatott, mi az, amit õ ezzel mondani akart az   nagyon jó, ha 3-5 évente megkérdezzük: „Mi történt   University, (New Hampshire); Sunbridge College akkori tanári kollégiumnak. Ez a cikk gyakorlatilag   ez idõ alatt?” A visszatekintés során, ami nem annyi-  (Spring Valley, New York) és a már említett Rudolf   MZs: Hogyan támaszkodnak a tanárok képzésében a most arra elég, hogy egy kicsit fellebbentsük a fátylat   ra lényeges, az kihullik az emlékezetbõl.  Steiner College-ban. Talán van még egy-kettõ, de jel-  korábban megszerzett antropozófiai ismerekre? Foglal- ezekrõl a kérdésekrõl.   lemzõen olyan helyen, ahol az oktatás egy mûködõdõ   koznak-e például az általános embertannal a Waldorf-                                                               tanárok képzésében? MZs: Milyen tapasztalatai vannak a Waldorf-tanárok  Waldorf-iskolához tud kapcsolódni. – Ezen felül van MZs: Hogyan gyûjtötte azokat a tapasztalatokat, ame-  képzésérõl? Milyen képzést tart jónak a Waldorf-iskolák   olyan oktatás, ami nem formális, hanem „szolgá- RT: Igen, a tanárok nagyon intenzíven foglalkoznak lyeket majd leír a tanulmánykötetben? Azonnal doku-  számára?   lat(munka) közbeni” képzésnek nevezném, amikor az ember természetével, az ember fejlõdésével. mentálta a tapasztalataikat, vagy inkább emlékezetbõl   valaki az iskolában tanítás közben szerzi meg azokat  Az alapképzésen is foglalkoznak ezzel, hiszen ez az RT: Elõször megemlítem az én másságomat, ezt jó dolgozta föl utólag, vagy pl. egy csoportos megbeszélés   a tapasztalatokat, amire szüksége van, én így tanul-  egyik tartóoszlopa az oktatásnak, a tanárképzésen tudni, hiszen bármi, amit mástól hall az ember, abból keretében?  tam.  – Van továbbá egy csoport, az úgynevezett pedig nagyon mélyen igyekeznek a témába bele- valami másként érkezik meg. Nem vagyok hivatalo- RT: Több megbeszélés is volt a csoporton belül, hogy   san képzett Waldorf-tanár, én autodidakta tanár va-  tanári-oktatói hálózat, amely próbálja figyelemmel merülni, a három alapkönyvet nagyon alaposan át- a többiek mit gondolnak, és nekem mit kellene ír-  gyok. Ha arra akartak volna rávenni, hogy végezzek   kísérni azt, hogy Észak-Amerikában a tanárképzések  dolgozzák. De ezt én csak úgy tekintem, mint egy nom. Mindenkit meghallgattam, de úgy gondoltam,   el egy tanárképzést, sosem csináltam volna meg.  hogyan mûködnek. A célja, hogy egységes elvárási bevezetõt, én a saját pályámon kitûztem, hogy újra- hogy nekem azt kell megírnom, ami bennem van, és   A saját feltételeim szerint akartam az antropozófiá-  rendszer, standardok és tananyag legyen, aminek olvasom az Allgemeine Menschenkunde-t (az Általá- ha másnak van egyéb gondolata, azt majd õ megírja.   val találkozni. – Egyébként nagyon különbözõ, hogy   alapján, ha egy tanár végez, akkor meglegyen egy nos embertant) minden nyáron. Már harmincszor Nem hiszem, hogy kutatói megközelítést használ-  bizonyos helyzetekben milyen típusú tanárképzések   bizonyos szintû tudása. Ez a csoport a Waldorf Isko- olvastam, és úgy gondolom, hogy ha még mindig tam, hanem nagyon alaposan tanulmányoztam  vannak Amerikában. Van olyan képzésünk, melyben   lák Szövetségének az egyik albizottsága. – Néhány vannak olyan részek, amiket nem értek, akkor egy- egyes szövegeket és a témát, és próbáltam különbözõ   egy alapozó év után a második évben lehet tanár-  tanárképzõ intézmény az alapképzéseit több helyszí- szer-kétszer elolvasni biztosan nem elég. oldalról megközelíteni. Korábban antropológiát és  képzést felvenni. Egy ilyen nappali rendszerû képzés   nen is megszervezi, például Antioch Egyetem a keleti strukturális analízist tanultam, melynek segítségé-  végén tanári képzettséget kap a hallgató. Sok ember   parton, illetve közép-nyugati államokban is. Így le-  MZs: Milyen felkészültségû tanárok tanítanak a Wal- vel figyeltem, hogy milyen titkokat rejt a szövegek   azonban nem tud két évet erre szánni az életébõl, így   het tudni, ha valaki ezt végzi el, milyen antropozófiai   dorf-képzésekben? szerkezete. A struktúra-analízisnek az a veszélye,  jellemzõen ezekre a képzésekre a fiatalok mennek,  témákat ismer. – Ez az alapképzés három nagy alap-  RT: Általánosságban úgy gondolom, van egy állandó hogy igaznak tûnhetnek olyan dolgok, amik nem  akik még nem kezdték el az életet, vagy azok a közép-  területtel foglalkozik, az egyik bevezetés az antropo-  magja a tanári közösségeknek, akiknek ez a fõ felada- azok, ezért még mindig nem vagyok benne biztos,  korúak, akiknek az életében változás állt be. Jelenleg   zófiába, a másik a meditáció és a belsõ fejlõdés, és tuk, és vannak kapcsolódó emberek, akik Waldorf- hogy amit én ebben észleltem az igaz, és hogyha igaz   ilyen képzés van a Sacramentói Rudolf Steiner Fõis-  végül mûvészeti munka. Ezzel a hárommal aztán to-  iskolákban tanítanak. Például én is csatlakoztam is, akkor még mindig kérdés, hogy hasznos-e. Lehet   kolán, Kaliforniában. – A leggyakoribb képzési for-  vább dolgoznak a tanárképzésen, de ott már konkré-  már nyári programokhoz, de kellenek olyanok is, azt mondani, hogy ez okos, de nem bölcs, ha a könyv   ma a részidõs, ami általában 3 évig tart. Ez általában   tan úgy, mint tanárok; ekkor már nem mint általános  akik az egész éves programot átlátják. Ezeknek a megíródik, és elképzelhetõ hogy a cikk néhány rész-  úgy néz ki, hogy egy teljes hónapos képzés van  háttértudást tanulják az antropozófiát. Úgy gondo- tanárképzõ iskoláknak minden egyes vezetõje na- letét majd kiveszem, mert közben rájövök, hogy az   nyáron, és évközben még körülbelül két hét. Ehhez a   lom, ez a rendszer jó, de nem jó egyformán minden- gyon tapasztalt tanár, van azonban egy olyan szemé- nem igaz.  programhoz úgy lehet csatlakozni, hogy elõtte egy  kinek, néha küzdök azzal a dologgal, hogy az olyan  lyes tapasztalatom, hogy minél hosszabb ideig van            ember, mint én, nem lehetne tanár, ha ez kénysze- valaki távol a katedrától, annál absztraktabb az, amit alapozó képzést elvégeznek, vagy ezzel egyenértékû            rítve lenne és elvárás lenne.                      mond. antropozófiai munkát végeznek, merthogy ezen a programon már antropozófiáról nincs szó, csak a 12                                                         13
       
       
     
