Page 14 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
        P. 14
     
       	          ANTROPOZÓFIA                                                            2013.  MIHÁLY-NAP                                ANTROPOZÓFIA                                                             A PEDAGÓGIÁBAN          lönbözõ emberek tollából. Én fogom majd szerkesz- MZs: Azért érdekel engem ez, mert itt nálunk – a két év-               Waldorf-tanárképzésrõl oktatnak. Általában ezt          teni az egészet, és írok hozzá egy ajánlást az elején.  tized után, mióta léteznek Waldorf-iskolák – egyre gyak-         olyanok választják, akik már tanítanak, vagy éppen          Nagyon sok olyan része van a tanári kollégium té- rabban merül fel a tapasztalatok leírásának és összegzé-               elkezdtek tanítani, a tanulás a mindennapjaikba is be          májának, amirõl nem írtam, de úgy gondoltam, hogy  sének igénye. Hogyan, milyen módon csinálhatjuk ezt a                 van építve, a program idõzítése pedig nekik megfele-          nem akarok mindenrõl én írni, mások is kapjanak legjobban?                                                               lõ, fõleg nyáron tanulnak. Egy ilyen típusú iskolában          lehetõséget, illetve eleve mindenki kicsit másképp ír   RT: Errõl most az jutott így elsõre hirtelen az eszem-           voltam vezetõségi tag három évig, Eugene Schwartz-          róla, ez természetes. Nem mondanám ezt egy kifeje-  be, hogy azok ez emberek, akiket ez érdekel, egy                     nál a Sunbridge College-ban, így részt vettem és ta-          zett kutatómunkának, tudom, hogy ahhoz sokkal in-  kutatócsoportot vagy egy reflektáló csoportot ala-                    pasztalatot szerzetem errõl. – És van még egy harma-          kább bele kellene menni a szövegbe, sokkal több   kíthatnak ki, akik az iskolák tapasztalataira rátekin-                 dik forma, ahol csütörtök este, illetve pénteken van          adatot kellene gyûjteni hozzá, stb. Tehát inkább a té-  tenek, és az eseményeket, trendeket rögzítik úgy,                oktatás, vagy a hétvégi napokon, és gyakorlatilag          ma iránti érdeklõdésem az, ami ebben benne van.   ahogy megtörténtek. Az a tapasztalatom, hogy a dol-                    minden héten egész éven át folyik a tanítás. – Létezik          Azt próbáltam megtalálni, hogy Rudolf Steiner mit   gok tisztulnak a visszatekintésben, úgy gondolom                     három éves képzési program is több helyen: Antioch          gondolhatott, mi az, amit õ ezzel mondani akart az   nagyon jó, ha 3-5 évente megkérdezzük: „Mi történt                  University, (New Hampshire); Sunbridge College          akkori tanári kollégiumnak. Ez a cikk gyakorlatilag   ez idõ alatt?” A visszatekintés során, ami nem annyi-              (Spring Valley, New York) és a már említett Rudolf   MZs: Hogyan támaszkodnak a tanárok képzésében a          most arra elég, hogy egy kicsit fellebbentsük a fátylat   ra lényeges, az kihullik az emlékezetbõl.                      Steiner College-ban. Talán van még egy-kettõ, de jel-  korábban megszerzett antropozófiai ismerekre? Foglal-          ezekrõl a kérdésekrõl.                                                                                                   lemzõen olyan helyen, ahol az oktatás egy mûködõdõ   koznak-e például az általános embertannal a Waldorf-                                                                                                                                                                                      tanárok képzésében?                                                            MZs: Milyen tapasztalatai vannak a Waldorf-tanárok                     Waldorf-iskolához tud kapcsolódni. – Ezen felül van          MZs: Hogyan gyûjtötte azokat a tapasztalatokat, ame-  képzésérõl? Milyen képzést tart jónak a Waldorf-iskolák            olyan oktatás, ami nem formális, hanem „szolgá- RT: Igen, a tanárok nagyon intenzíven foglalkoznak          lyeket majd leír a tanulmánykötetben? Azonnal doku-  számára?                                                            lat(munka) közbeni” képzésnek nevezném, amikor az ember természetével, az ember fejlõdésével.          mentálta a tapasztalataikat, vagy inkább emlékezetbõl                                                                    valaki az iskolában tanítás közben szerzi meg azokat  Az alapképzésen is foglalkoznak ezzel, hiszen ez az                                                            RT: Elõször megemlítem az én másságomat, ezt jó          dolgozta föl utólag, vagy pl. egy csoportos megbeszélés                                                                  a tapasztalatokat, amire szüksége van, én így tanul-  egyik tartóoszlopa az oktatásnak, a tanárképzésen                                                            tudni, hiszen bármi, amit mástól hall az ember, abból         keretében?                                                                                                                tam.  – Van továbbá egy csoport, az úgynevezett pedig nagyon mélyen igyekeznek a témába bele-                                                            valami másként érkezik meg. Nem vagyok hivatalo-         RT: Több megbeszélés is volt a csoporton belül, hogy   san képzett Waldorf-tanár, én autodidakta tanár va-                tanári-oktatói hálózat, amely próbálja figyelemmel merülni, a három alapkönyvet nagyon alaposan át-         a többiek mit gondolnak, és nekem mit kellene ír-  gyok. Ha arra akartak volna rávenni, hogy végezzek                     kísérni azt, hogy Észak-Amerikában a tanárképzések  dolgozzák. De ezt én csak úgy tekintem, mint egy         nom. Mindenkit meghallgattam, de úgy gondoltam,    el egy tanárképzést, sosem csináltam volna meg.                        hogyan mûködnek. A célja, hogy egységes elvárási bevezetõt, én a saját pályámon kitûztem, hogy újra-         hogy nekem azt kell megírnom, ami bennem van, és   A saját feltételeim szerint akartam az antropozófiá-                   rendszer, standardok és tananyag legyen, aminek olvasom az Allgemeine Menschenkunde-t (az Általá-         ha másnak van egyéb gondolata, azt majd õ megírja.   val találkozni. – Egyébként nagyon különbözõ, hogy                   alapján, ha egy tanár végez, akkor meglegyen egy nos embertant) minden nyáron. Már harmincszor         Nem hiszem, hogy kutatói megközelítést használ-    bizonyos helyzetekben milyen típusú tanárképzések                      bizonyos szintû tudása. Ez a csoport a Waldorf Isko- olvastam, és úgy gondolom, hogy ha még mindig         tam, hanem nagyon alaposan tanulmányoztam          vannak Amerikában. Van olyan képzésünk, melyben                        lák Szövetségének az egyik albizottsága. – Néhány vannak olyan részek, amiket nem értek, akkor egy-         egyes szövegeket és a témát, és próbáltam különbözõ   egy alapozó év után a második évben lehet tanár-                    tanárképzõ intézmény az alapképzéseit több helyszí- szer-kétszer elolvasni biztosan nem elég.         oldalról megközelíteni. Korábban antropológiát és  képzést felvenni. Egy ilyen nappali rendszerû képzés                   nen is megszervezi, például Antioch Egyetem a keleti         strukturális analízist tanultam, melynek segítségé-  végén tanári képzettséget kap a hallgató. Sok ember                  parton, illetve közép-nyugati államokban is. Így le-  MZs: Milyen felkészültségû tanárok tanítanak a Wal-         vel figyeltem, hogy milyen titkokat rejt a szövegek   azonban nem tud két évet erre szánni az életébõl, így               het tudni, ha valaki ezt végzi el, milyen antropozófiai   dorf-képzésekben?         szerkezete. A struktúra-analízisnek az a veszélye,  jellemzõen ezekre a képzésekre a fiatalok mennek,                     témákat ismer. – Ez az alapképzés három nagy alap-  RT: Általánosságban úgy gondolom, van egy állandó         hogy igaznak tûnhetnek olyan dolgok, amik nem      akik még nem kezdték el az életet, vagy azok a közép-                  területtel foglalkozik, az egyik bevezetés az antropo-  magja a tanári közösségeknek, akiknek ez a fõ felada-         azok, ezért még mindig nem vagyok benne biztos,    korúak, akiknek az életében változás állt be. Jelenleg                 zófiába, a másik a meditáció és a belsõ fejlõdés, és tuk, és vannak kapcsolódó emberek, akik Waldorf-         hogy amit én ebben észleltem az igaz, és hogyha igaz   ilyen képzés van a Sacramentói Rudolf Steiner Fõis-                végül mûvészeti munka. Ezzel a hárommal aztán to-  iskolákban tanítanak. Például én is csatlakoztam         is, akkor még mindig kérdés, hogy hasznos-e. Lehet   kolán, Kaliforniában. – A leggyakoribb képzési for-                  vább dolgoznak a tanárképzésen, de ott már konkré-  már nyári programokhoz, de kellenek olyanok is,         azt mondani, hogy ez okos, de nem bölcs, ha a könyv   ma a részidõs, ami általában 3 évig tart. Ez általában              tan úgy, mint tanárok; ekkor már nem mint általános  akik az egész éves programot átlátják. Ezeknek a         megíródik, és elképzelhetõ hogy a cikk néhány rész-  úgy néz ki, hogy egy teljes hónapos képzés van                       háttértudást tanulják az antropozófiát. Úgy gondo- tanárképzõ iskoláknak minden egyes vezetõje na-         letét majd kiveszem, mert közben rájövök, hogy az   nyáron, és évközben még körülbelül két hét. Ehhez a                   lom, ez a rendszer jó, de nem jó egyformán minden- gyon tapasztalt tanár, van azonban egy olyan szemé-         nem igaz.                                          programhoz úgy lehet csatlakozni, hogy elõtte egy                      kinek, néha küzdök azzal a dologgal, hogy az olyan  lyes tapasztalatom, hogy minél hosszabb ideig van                                                                                                                                   ember, mint én, nem lehetne tanár, ha ez kénysze- valaki távol a katedrától, annál absztraktabb az, amit                                                            alapozó képzést elvégeznek, vagy ezzel egyenértékû                                                                                                                                   rítve lenne és elvárás lenne.                      mond.                                                            antropozófiai munkát végeznek, merthogy ezen a                                                            programon már antropozófiáról nincs szó, csak a                                                         12                                                                                                                        13
       
       
     
