Page 22 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 22
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN felelõ higiéniáról, a vásárlók udvarias és gyors kiszol- Mi a középiskolát vesszük jobban szemügyre, mert így jóval több állami támogatást kapnak, mivel a ÚJ PEDAGÓGIAI ÖTLETEK, TERVEK gálásáról, a kínálat esztétikus és étvágygerjesztõ ez a szakmára való felkészítõ képzés áll a mi iskolánk- kormányzati politika kiemeli ennek többrétû hasz- Az iskola vezetõjével folytatott beszélgetés közben elhelyezésérõl, majd a végén az elrámolásról, moso- hoz a legközelebb. A 9.-esek háromféle végzettséget nosságát. Így az iskoláknak muszáj alkalmazkodniuk egy teljesen új pedagógiai lehetõség megvalósítása gatásról és takarításról. A reggelipénzbõl befolyt érhetnek el a tanulmányi eredményük alapján. a mindenkori hivatalos mûvelõdésügyi trendhez került szóba. A vezetõt megkereste a Müncheni összeggel is a 8.-osok gazdálkodnak tovább, hogy a A mérvadó tantárgyak év végi osztályzatainak össze- (ugye ez ismerõs magyarhonban is), hogy ne érje szó Belsõ Misszió („Innere Mission München”, egy következõ heti rendeléseket elõfinanszírozzák be- vetése után jön ki egy átlag, ami meghatározza, hogy a ház elejét, illetve a mûködésükhöz megkapják az evangélikus diakóniai egyesület), azzal az ötlettel, lõle, és õk döntik el azt is, hogy a hasznukat mire for- eredményesség esetén „sikeres középiskolai végzett- emelt szintû költségvetési hozzájárulást. hogy tudna-e, akarna-e az iskola olyan gyerekek dítsák. Ugye, elsõ hallásra nem is gondolnánk, hogy ség”, önként választható nehezebb vizsgaként a A Parzivâl Iskola a diákság részére pár éve hozott beiskolázásából részt vállalni, akiket a családjukból mennyi mindenre kell figyelni egy ilyen „egyszerû” „kvalifikált középiskolai végzettség” (röviden csak létre egy új koncepciót, amely hétfõ és csütörtök valamilyen nyomós okból gyors ütemben ki kellett tevékenység felvállalásakor. A másik projekt a „Quali”) vagy az ún. gyakorlatorientált osztályokban között 16 óráig vehetõ igénybe egyéni bejelentkezés menekíteni. A családból így kivett gyerekeket ún. „Leckerlike” iskolai kávéház (Leckerli tkp. állatoknak az „elmélettõl mentesített középiskolai végzettség” szerint. Ennek megvan az az elõnye, hogy a tanulók menhelyre (védelmet nyújtó helyre) viszik adott jutalomfalat, de egy bázeli, mézes puszedlihez áll-e majd a bizonyítványban. megszokott környezetükben töltik el délután is („Schutzstelle”, nincs mai magyar megfelelõje, ezért hasonló péksütemény is), ahol kilenc 8–9.-es tanuló hasznosan az idejüket, továbbá házifeladatukhoz, a régi menhely szót használom), ahol teljes körûen Mivel az itteni 9.-esek gyakorlatorientált osztályba a háztartásvezetési tanárnõ segítségével az elsõ pro- illetve kreatív ötleteikhez támogatást kapnak. A csa- gondoskodnak róluk. Egy ilyen menhely létezik a járnak, az elmélettõl mentesített középiskolai vég- jekthez hasonlóan kávéházszerû kínálattal kedves- ládok egymástól teljesen eltérõ egyedi igényeit figye- Belsõ Misszión belül is. Mivel ezek a gyerekek zettséget szerezhetnek. Ennek fókuszában egy gya- kedik hétfõ délutánonként az iskola tetõteraszán lembe véve nagyon rugalmasan járnak el, hogy egyes veszélynek vannak kitéve, nem mehetnek a korábbi korlati vizsga áll, melyen a tanuló dönti el, hogy mit felnõtt látogatóinak. Az egyik fõ sláger a „crepe”, a tanulók meddig veszik igénybe a délutáni foglalko- iskolájukba, de iskolakötelesek lévén, valahol be kell szeretne prezentálni. Hogy egy kézmûves órák során francia palacsinta, de természetesen sok más finom zásokat. iskolázni õket. Az iskolai értekezleten rábólintottak a tanár útmutatása szerinti adott idõn belül általa harapni- és innivaló is van az ét-, illetve itallapon. erre az ötletre, így megkezdõdött a pedagógiai elkészített tárgyat-e, melynek elkészítése viszonylag Záróvizsga a 9. osztályban egyszerû, mégis komplex, vagy a már ismertetett Délutáni tanulófoglalkoztató az 1–4. osztályosok koncepció megírása egy lelki sérült, traumatizált számára („Nachmittagsbetreuung”) összetételû osztály számára. Az világos volt minden- Hogy a 9.-esek záróvizsgája felépítésének rendszerét „Pausenfit” projektben begyakorolt és elsajátított átláthassuk, egy kis betekintést adok a német állami tevékenységet-e, amely rendszerint jó eredménnyel A fiatalabbak kis csoportokban készítik el házi fel- kinek, hogy nem meglevõ osztályokba akarják eze- iskolarendszerbe, mely jelentõsen eltér a magyartól, zárul a visszajelzéseket hallva, hiszen egy egész éven adatukat. Szükség szerint egyéni korrepetálásra is ket a gyerekeket elhelyezni, hanem egy új osztályt és sokkal bonyolultabb attól. Itt most nem megyek át ezt végzi, csak rajta áll. sor kerülhet, a napi teendõk mennyiségétõl függõen alakítanak ki számukra megfelelõ pedagógiai hát- szóba jöhet egyes tananyagok intenzívebb gyakor- térrel. Az elõzetes koncepciót már elküldték az bele a részletekbe, mert az egy külön írás anyagát A végzett tanulók rendszerint még nem kezdenek el képezhetné, hanem csak vázlatos képet adok a leg- egy szakmai képzést egybõl az iskola után, hanem lása is. Tanárok, lelkes szülõk, polgári szolgálatosok illetékes felsõ-bajorországi kormányzathoz, akiknek szükségesebbekrõl. egy ún. szakmai elõkészítõ évet (BVJ, „Berufsvor- és gyakornokok foglalkoznak a gyerekekkel. Arra is tetszett az elképzelés, de a végsõ döntést a Kultusz- figyelmet fordítanak, hogy a gyerekek eleget játssza- minisztérium hozza meg az ügyben. Most várják a A 2010/11-es tanévvel kezdõdõen Bajorországban bereitungsjahr”) vagy szakmai alapiskolai évet nak, vagy mûvészi, kreatív és sporttevékenységet fejleményeket. megszûnt az ún. felsõiskola („Hauptschule“, ahol a („Berufsgrundschuljahr“) végeznek el. Ennek meg- folytathassanak. tanulók az 5–10. osztályt végezhették), és a közép- van az értelme, mert ekkor igazából még nem szak- Egy másik új terv az, hogy olyan integratív óvodák- iskolát („Mittelschule“) vezették be helyette. Tudni maképesek a tanulók, nem tudnának egy feladatkört Nyílt, egész napos iskola az 5-9. osztályosok részére kal veszik fel és építik ki a kapcsolatot, ahová lelki kell, hogy ez az iskolaforma a gyengébb képességû megfelelõen ellátni. Az egy év során viszont többféle („offene Ganztagsschule”) állapotukat, képességeiket tekintve olyan gyerekek diákok gyûjtõhelye, a képzés valamilyen szakmára szakmát ismerhetnek meg kellõ mélységben, ami járnak, akik majdan a Parzivâl Iskolába kerülnek. Így való felkészítést tûz ki fõ céljaként, nem a magyar ér- megkönnyíti a pályaválasztásukat. A rendezvények- A közös ebéd után egy óra áll rendelkezésre a házi már óvodai körülmények között megkezdõdne a fel- feladat megírásához, ahol szintén lehetõség nyílik telemben vett fõiskolai („Hochschule”) vagy re visszajáró, már végzett diákokkal folytatott be- korrepetálásra vagy a délelõtti tananyag újbóli átvé- készítés arra, hogy mi várható majd az iskolában, egyetemi továbbtanulást. A valamivel jobbak az alap- szélgetésekbõl az szûrõdött ki, hogy nagyon hálásak a majdani elsõsök iskolalátogatásokat tennének, így iskola („Grundschule“) négy osztályának elvégzése azért a sok figyelemért, törõdésért, velük való foglal- telére. Ezután a szabadidõs és programajánlatok a gyerekeket nem idegenként, hanem ismerõsként után egy reáliskolába („Realschule”, a 60-as évekig kozásért, amit az iskolában, ill. napköziben kaptak, kezdõdnek, amelyek a gyerekek érdeklõdéséhez és az üdvözölhetné új osztálytanítójuk az iskolakezdés- ezt az iskolaformát nevezték középiskolának a és megszerzett ismereteik révén igyekeznek helyt évszakok lehetõségeihez igazodnak. Amennyiben kor. De ez még csak ötletfázisban van. nincs délutáni tanítás, a fa- vagy kerékpármûhely- bajorok), vagy a még jobbak egy nyolc osztályos gim- állni az életben. ben lehetõség van a közös munkára, vagy a sport- és náziumba mennek, ahol a diákok a képzésük végén AZ ISKOLA ÉS A NAPKÖZI ÚJ RUHÁJA színházszakkörben, valamint más zenei vagy mû- vagy reáliskolai záróvizsgát tehetnek, vagy leérett- AZ EGÉSZ NAPOS ISKOLAI KONCEPCIÓ 2012 szeptemberében (16 évesen) az iskola és a nap- vészeti projektben való részvételre, amelyek sokszor ségizhetnek. Egyébként az iskolarendszer konkrét Pár éve nagy keletje van a bajor iskolákban a gyere- a közös iskolai életbõl erednek. közi is új, immár végleges helyére költözött az felépítése és az elnevezések között is eltérések van- kek egész napos foglalkoztatásának. Ez azért nagyon Olimpia park közvetlen szomszédságában. Eddig nak az egyes szövetségi tartományokon belül. fontos az iskoláknak gazdasági szempontból, mert olyan két bérleményben voltak elhelyezve, amelyek 20 21