Page 22 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
        P. 22
     
       	          ANTROPOZÓFIA                                                            2013.  MIHÁLY-NAP                                ANTROPOZÓFIA                                                             A PEDAGÓGIÁBAN          felelõ higiéniáról, a vásárlók udvarias és gyors kiszol-  Mi a középiskolát vesszük jobban szemügyre, mert               így jóval több állami támogatást kapnak, mivel a      ÚJ PEDAGÓGIAI ÖTLETEK, TERVEK          gálásáról, a kínálat esztétikus és étvágygerjesztõ  ez a szakmára való felkészítõ képzés áll a mi iskolánk-              kormányzati politika kiemeli ennek többrétû hasz-  Az iskola vezetõjével folytatott beszélgetés közben          elhelyezésérõl, majd a végén az elrámolásról, moso-  hoz a legközelebb. A 9.-esek háromféle végzettséget                 nosságát. Így az iskoláknak muszáj alkalmazkodniuk   egy teljesen új pedagógiai lehetõség megvalósítása          gatásról és takarításról. A reggelipénzbõl befolyt  érhetnek el a tanulmányi eredményük alapján.                         a mindenkori hivatalos mûvelõdésügyi trendhez      került szóba. A vezetõt megkereste a Müncheni          összeggel is a 8.-osok gazdálkodnak tovább, hogy a   A mérvadó tantárgyak év végi osztályzatainak össze-                 (ugye ez ismerõs magyarhonban is), hogy ne érje szó   Belsõ Misszió („Innere Mission München”, egy          következõ heti rendeléseket elõfinanszírozzák be-  vetése után jön ki egy átlag, ami meghatározza, hogy                  a ház elejét, illetve a mûködésükhöz megkapják az  evangélikus diakóniai egyesület), azzal az ötlettel,          lõle, és õk döntik el azt is, hogy a hasznukat mire for-  eredményesség esetén „sikeres középiskolai végzett-            emelt szintû költségvetési hozzájárulást.          hogy tudna-e, akarna-e az iskola olyan gyerekek          dítsák. Ugye, elsõ hallásra nem is gondolnánk, hogy   ség”, önként választható nehezebb vizsgaként a                     A Parzivâl Iskola a diákság részére pár éve hozott beiskolázásából részt vállalni, akiket a családjukból          mennyi mindenre kell figyelni egy ilyen „egyszerû”   „kvalifikált középiskolai végzettség” (röviden csak                 létre egy új koncepciót, amely hétfõ és csütörtök valamilyen nyomós okból gyors ütemben ki kellett          tevékenység felvállalásakor. A másik projekt a    „Quali”) vagy az ún. gyakorlatorientált osztályokban                   között 16 óráig vehetõ igénybe egyéni bejelentkezés  menekíteni. A családból így kivett gyerekeket ún.          „Leckerlike” iskolai kávéház (Leckerli tkp. állatoknak   az „elmélettõl mentesített középiskolai végzettség”             szerint. Ennek megvan az az elõnye, hogy a tanulók  menhelyre (védelmet nyújtó helyre) viszik          adott jutalomfalat, de egy bázeli, mézes puszedlihez   áll-e majd a bizonyítványban.                                     megszokott környezetükben töltik el délután is („Schutzstelle”, nincs mai magyar megfelelõje, ezért          hasonló péksütemény is), ahol kilenc 8–9.-es tanuló                                                                      hasznosan az idejüket, továbbá házifeladatukhoz, a régi menhely szót használom), ahol teljes körûen                                                            Mivel az itteni 9.-esek gyakorlatorientált osztályba          a háztartásvezetési tanárnõ segítségével az elsõ pro-                                                                    illetve kreatív ötleteikhez támogatást kapnak. A csa- gondoskodnak róluk. Egy ilyen menhely létezik a                                                            járnak, az elmélettõl mentesített középiskolai vég-          jekthez hasonlóan kávéházszerû kínálattal kedves-                                                                        ládok egymástól teljesen eltérõ egyedi igényeit figye- Belsõ Misszión belül is. Mivel ezek a gyerekek                                                            zettséget szerezhetnek. Ennek fókuszában egy gya-          kedik hétfõ délutánonként az iskola tetõteraszán                                                                         lembe véve nagyon rugalmasan járnak el, hogy egyes  veszélynek vannak kitéve, nem mehetnek a korábbi                                                            korlati vizsga áll, melyen a tanuló dönti el, hogy mit          felnõtt látogatóinak. Az egyik fõ sláger a „crepe”, a                                                                    tanulók meddig veszik igénybe a délutáni foglalko- iskolájukba, de iskolakötelesek lévén, valahol be kell                                                            szeretne prezentálni. Hogy egy kézmûves órák során          francia palacsinta, de természetesen sok más finom                                                                       zásokat.                                           iskolázni õket. Az iskolai értekezleten rábólintottak                                                            a tanár útmutatása szerinti adott idõn belül általa          harapni- és innivaló is van az ét-, illetve itallapon.                                                                                                                      erre az ötletre, így megkezdõdött a pedagógiai                                                            elkészített tárgyat-e, melynek elkészítése viszonylag          Záróvizsga a 9. osztályban                        egyszerû, mégis komplex, vagy a már ismertetett                        Délutáni tanulófoglalkoztató az 1–4. osztályosok   koncepció megírása egy lelki sérült, traumatizált                                                                                                                                   számára („Nachmittagsbetreuung”)                   összetételû osztály számára. Az világos volt minden-          Hogy a 9.-esek záróvizsgája felépítésének rendszerét   „Pausenfit” projektben begyakorolt és elsajátított          átláthassuk, egy kis betekintést adok a német állami   tevékenységet-e, amely rendszerint jó eredménnyel                 A fiatalabbak kis csoportokban készítik el házi fel- kinek, hogy nem meglevõ osztályokba akarják eze-          iskolarendszerbe, mely jelentõsen eltér a magyartól,   zárul a visszajelzéseket hallva, hiszen egy egész éven            adatukat. Szükség szerint egyéni korrepetálásra is ket a gyerekeket elhelyezni, hanem egy új osztályt          és sokkal bonyolultabb attól. Itt most nem megyek   át ezt végzi, csak rajta áll.                                        sor kerülhet, a napi teendõk mennyiségétõl függõen  alakítanak ki számukra megfelelõ pedagógiai hát-                                                                                                                                   szóba jöhet egyes tananyagok intenzívebb gyakor- térrel. Az elõzetes koncepciót már elküldték az          bele a részletekbe, mert az egy külön írás anyagát  A végzett tanulók rendszerint még nem kezdenek el          képezhetné, hanem csak vázlatos képet adok a leg-  egy szakmai képzést egybõl az iskola után, hanem                      lása is. Tanárok, lelkes szülõk, polgári szolgálatosok  illetékes felsõ-bajorországi kormányzathoz, akiknek          szükségesebbekrõl.                                egy ún. szakmai elõkészítõ évet (BVJ, „Berufsvor-                      és gyakornokok foglalkoznak a gyerekekkel. Arra is  tetszett az elképzelés, de a végsõ döntést a Kultusz-                                                                                                                                   figyelmet fordítanak, hogy a gyerekek eleget játssza- minisztérium hozza meg az ügyben. Most várják a         A 2010/11-es tanévvel kezdõdõen Bajorországban     bereitungsjahr”) vagy szakmai alapiskolai évet                         nak, vagy mûvészi, kreatív és sporttevékenységet fejleményeket.         megszûnt az ún. felsõiskola („Hauptschule“, ahol a   („Berufsgrundschuljahr“) végeznek el. Ennek meg-                     folytathassanak.         tanulók az 5–10. osztályt végezhették), és a közép-  van az értelme, mert ekkor igazából még nem szak-                                                                       Egy másik új terv az, hogy olyan integratív óvodák-         iskolát („Mittelschule“) vezették be helyette. Tudni   maképesek a tanulók, nem tudnának egy feladatkört                  Nyílt, egész napos iskola az 5-9. osztályosok részére  kal veszik fel és építik ki a kapcsolatot, ahová lelki         kell, hogy ez az iskolaforma a gyengébb képességû  megfelelõen ellátni. Az egy év során viszont többféle                  („offene Ganztagsschule”)                          állapotukat, képességeiket tekintve olyan gyerekek         diákok gyûjtõhelye, a képzés valamilyen szakmára   szakmát ismerhetnek meg kellõ mélységben, ami                                                                             járnak, akik majdan a Parzivâl Iskolába kerülnek. Így         való felkészítést tûz ki fõ céljaként, nem a magyar ér-  megkönnyíti a pályaválasztásukat. A rendezvények-                A közös ebéd után egy óra áll rendelkezésre a házi már óvodai körülmények között megkezdõdne a fel-                                                                                                                                   feladat megírásához, ahol szintén lehetõség nyílik         telemben vett fõiskolai („Hochschule”) vagy        re visszajáró, már végzett diákokkal folytatott be-                    korrepetálásra vagy a délelõtti tananyag újbóli átvé-  készítés arra, hogy mi várható majd az iskolában,         egyetemi továbbtanulást. A valamivel jobbak az alap-  szélgetésekbõl az szûrõdött ki, hogy nagyon hálásak                                                                    a majdani elsõsök iskolalátogatásokat tennének, így         iskola („Grundschule“) négy osztályának elvégzése  azért a sok figyelemért, törõdésért, velük való foglal-                telére. Ezután a szabadidõs és programajánlatok a gyerekeket nem idegenként, hanem ismerõsként         után egy reáliskolába („Realschule”, a 60-as évekig  kozásért, amit az iskolában, ill. napköziben kaptak,                 kezdõdnek, amelyek a gyerekek érdeklõdéséhez és az  üdvözölhetné új osztálytanítójuk az iskolakezdés-         ezt az iskolaformát nevezték középiskolának a      és megszerzett ismereteik révén igyekeznek helyt                       évszakok lehetõségeihez igazodnak. Amennyiben kor. De ez még csak ötletfázisban van.                                                                                                                                   nincs délutáni tanítás, a fa- vagy kerékpármûhely-         bajorok), vagy a még jobbak egy nyolc osztályos gim-  állni az életben.                                                                                                                                   ben lehetõség van a közös munkára, vagy a sport- és         náziumba mennek, ahol a diákok a képzésük végén                                                                                                                                 AZ ISKOLA ÉS A NAPKÖZI ÚJ RUHÁJA                                                                                                                                   színházszakkörben, valamint más zenei vagy mû-         vagy reáliskolai záróvizsgát tehetnek, vagy leérett-  AZ EGÉSZ NAPOS ISKOLAI KONCEPCIÓ                                                                                       2012 szeptemberében (16 évesen) az iskola és a nap-                                                                                                                                   vészeti projektben való részvételre, amelyek sokszor         ségizhetnek. Egyébként az iskolarendszer konkrét   Pár éve nagy keletje van a bajor iskolákban a gyere-                   a közös iskolai életbõl erednek.                   közi is új, immár végleges helyére költözött az         felépítése és az elnevezések között is eltérések van-  kek egész napos foglalkoztatásának. Ez azért nagyon                                                                   Olimpia park közvetlen szomszédságában. Eddig         nak az egyes szövetségi tartományokon belül.       fontos az iskoláknak gazdasági szempontból, mert                                                                          olyan két bérleményben voltak elhelyezve, amelyek                                                         20                                                                                                                        21
       
       
     
