Page 20 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
        P. 20
     
       	          ANTROPOZÓFIA                                                            2013.  MIHÁLY-NAP                                ANTROPOZÓFIA                                                             A PEDAGÓGIÁBAN                                                               A PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ                                              való elnevezése a „Diagnózis- és fejlesztõ osztály” ennek révén olyan ismétlõdõ ritmus jön létre, amely                                                            A Waldorf-pedagógia a teljes személyiség fejlesztését                  („Diagnose- und Förderklasse“), amely olyan gyere- fenntartja az egészséget, úgy a gyermeknek is szük-                                                            tartja feladatának, amely által az intellektuális ta-                  keknek nyújtja ezt a lehetõséget, akiknek problémái  sége van a tanítás során a mozgás és nyugalom közti                                                            nulás, az alkotó formálás és a morális felelõsséggel                   vannak a tanulási- és szociális magatartással. Ez egy  váltásra.                                                            viselt tevékenység minden lehetséges képessége                         állami eltérõ tantervû általános iskolákban is bevett   Középsõ tagozat, 5–6. osztály (Fedezd fel a világot!                                                            a lehetõ legjobban bontakozhat ki. A Waldorf-peda-                     elnevezés.                                                                                                                                                                                      – az önállóság útja)                                                            gógia alkotó közremûködõként akar kifejezõdni az                                                                                                                                   Maradjunk még egy kicsit az 1. osztálynál, hiszen A kezdõdõ pubertással különleges idõszakot élnek át                                                            egyes ember fejlõdésében, valamint abban a társa-                                                                                                                                   érdekes, újabb keletû kezdeményezés valósult meg   a gyerekek, elkezdenek a világ összefüggései iránt                                                            dalomban, amelyben az ember él. A Waldorf-peda-                                                                                                                                   náluk úgy jó öt éve, amely a „mozgalmas osztályte- érdeklõdni. Az ok-okozati gondolkodás képességét                                                            gógia fõ célja a szociális tudat kifejlesztése, a minket                        Ünnepség az iskolában                                                                                      rem” („bewegtes Klassenzimmer“) névre hallgat. Itt  fejlesztik ki, amely a világhoz fûzõdõ kapcsolat                                                            körülvevõ világgal szembeni felelõsség érzése, és a                                                                                                                                   hiába keresünk székeket és asztalokat, csupán kis felépítésének elõfeltétele. Alig van még egy olyan ok-          Az iskola természetesen a Waldorf-iskolákban honos   tiszta ítélõképesség kialakítása annak alapjaként,                                                                                                                                   fapadokat és ülõpárnákat találunk körben elrendez-  okozati terület, mint a természettudományoké. Itt          önigazgatási módszer szerint dolgozik, amely azt je-  hogy a társadalomban késõbb alkotó módon vehes-                                                                                                                                   ve, amelyek végtelen lehetõséget kínálnak a nagyvá- nem puszta elméletrõl van szó, hanem a természet-          lenti, hogy az iskolai élet érdekében az intézményi  sünk részt. A tanításban ennek megfelelõen a tudo-                                                                                                                                   rosi gyerekek mozgásvágyának és az egészséges ér-  tudományi alapjelenségek megélésérõl. A tények          egyesület szervei, az egész szülõi közösség és a tanári   mány, a mûvészet és a vallás egymással egyenértékû                                                                                                                                   zékszervi iskolázásnak a kiélésére. Itt gyorsan helyet  olyan objektív világával van dolgunk, amelyet a gyer-          kar együttesen gondoskodik a szervezési, admi-    helyet foglalnak el. A gyerekek értelmét, érzésvilágát                                                                                                                                   kapnak a körjátékok, egyéb közösségi játékok, fan-  mek legelõször külvilágként él át. A középsõ tagozat          nisztrációs, pénzügyi és pedagógiai részfeladatokról.   és akaraterejét egyforma mértékben szólítják meg.                                                                                                                                   táziautazások és a vidám együttlét. Számos játék pedagógiai feladata az, hogy a pubertáló gyermek-          Az iskola közössége ennek megfelelõen a szülõk,   Az iskolai ismeretek és készségek fejlesztése így                                                                                                                                   ritmizálja és aktiválja a tapintó-, az egyensúly-, hez saját magához való viszonyában hozzák közel ezt          iskolai dolgozók és tanulók élet- és munkaközössé-  felerõsödve lép a gyermek egyénisége és személyi-                                                                                                                                   a mozgás- és az életérzéket: mint a kötélugrás, a világot.          gének tartja magát. Az önigazgatási modellbõl a kö-  sége fejlõdésének szolgálatába.          vetkezõ együttmûködési formák adódnak: az egyes                                                                          egyensúlyozás, szökellés, ugrás és kúszás-mászás.                                                                                                                                   Emellett nemcsak a mozgásfolyamatokra, hanem       Felsõ tagozat, 7–9. osztály (szakmára való felkészítés)          osztályok szülõi estjei, az otthoni látogatások és                                                            A gyakorlatban ennek a nevelési feladatnak három-                      a fantáziaerõkre is ösztönzõen hat a padok más-más  A felsõ tagozatban nagy súlyt fektetnek az iskola          szülõi fogadóórák, az általános szülõi estek és                                                            féle módon kell konkrétan megvalósulnia:                               elrendezése: hidakon és keskeny pallókon kell ügye- utáni és a szakmai életre. Már a 7. osztályban elkez-          értekezletek, iskolai ünnepségek, hónapünnepek,          elõadások, koncertek, kiállítások és tanfolyamok.  • a világgal, és az általa adott feladatokkal szembe-                 sen egyensúlyozva átkelni, vagy egymásra helyezve  dik a tanulók átgondolni a szakmai életben szüksé-                                                                ni jártasság megszerzésében;                                       kilátótoronyként szolgálhatnak a padok, melyek a ges alaperényeket, mint a pontosság, felelõsség-                                                                                                                                   közeledõ hajókat (fordítva a földre rakott padok) tudat, megbízhatóság stb. Ennek kiegészítéseként            A PARZIVÂL ISKOLA KÉPZÉSI KÜLDETÉSE              • a világ, mint a sokrétûségében szakadatlan vál-                                                                                                                                   figyelhetik, és érkezésüket kurjantással jelezhetik. megismerik az elsõ szakmákat, megírják az életraj-          Az iskola azt tûzte ki feladatául, hogy célzottan azok-  tozó élõ organizmus megtapasztalásában;                         Még barlangkutatást is lehet végezni, ha elsötétítik  zukat és a szakmai pályázati anyagukat, szerep-          nak a gyerekeknek segítsen, akik a normál iskola-  • a saját egyéniség felfedezésében.                                   az osztálytermet, és a barlangok és alagutak sötét- játékban gyakorolják egy idõpont egyeztetését és a          rendszer követelményeihez nincsenek felnõve, illet-                                                                      jében és szûk járatain átvágják magukat a kalandra  bemutatkozó beszélgetést. Összesen öt többhetes          ve iskolai teljesítményük és magatartásuk eltér attól,                                                                   éhesek. Majd csengettyûhang jelzi a kalandozás ide- praktikumra kerül sor a felsõ tagozatban különbözõ                                                            Részlet a német Waldorf-iskolák tantervébõl:          ami a velük egykorúaktól elvárható. Emellett a tanu-                                                                     jének végét. Az újbóli lenyugváshoz a fapadokat me- szakmai területeken. Ehhez jönnek még különféle          lási nehézségek és magatartási zavarok nem minden   „Az önigazgatás és önszervezés megélése fontos nevelési              gint körben rendezik el, így a gyerekek jól láthatják és  üzemlátogatások, és a 8. osztályban egy erdészeti          esetben láthatók komplex hiányosságként, hanem    tényezõvel bír, amely hitelesen közvetít társadalom-                   észlelhetik egymást beszélgetés vagy valamilyen praktikum is.          csak bizonyos tanórai követelményekkel vagy hely-  tudományi tananyagokat, és ennek tevékeny gyakorlása                  történetmesélés hallgatása közben. Ha a tananyag   A szakmai életre való felkészülés keretében két isko-          zetekkel kapcsolatban lépnek fel. A Waldorf-iskola  és tapasztalása révén fontos felkészítést ad a fiatalok              átadása áll elõtérben, és valamit írni is kell, akkor a   lai projektben is kipróbálhatják magukat a tanulók,          szerves egészet alkotó képzésének lehetõséget kell  más életterületeken történõ késõbbi közremûködé-                     padokat a táblával párhuzamosan, frontálisan helye-  melyek közül a „Pausenfit” BIO alapanyagokból ké-         teremtenie a diákság számára, hogy az osztályzatok   séhez.”                                                              zik el. A gyerekek koncentrációja a térbeli irányváltás   szített egészséges teljes értékû reggelit kínál csütör-         nyomása és az iskolából való kizárás félelme nélkül                                                                       révén így felerõsödik.                             tökönként a nagyszünetben az iskola minden tanu-         olyan ésszerû tananyagot sajátítsanak el, amely a                                                               GYAKORLATI MEGVALÓSULÁS                                             A tudományos kutatások már régóta igazolják, ami a  lójának kizárólag a 8.-osok üzemeltetésében. Itt         gyermekek fejlõdési szakaszait figyelembe veszi. Az                                                            Alsó tagozat, 1–4. osztály                                             Waldorf-iskoláknak magától értetõdõ: a gyermekek  mindenrõl nekik kell gondoskodniuk: az alapanya-         osztályok összeállításakor a szociális származás sem-                                                                     tanulása érzékszervi tapasztalat, saját aktivitás, ész- gok és fûszerek beszerzésérõl, a mennyiség becslé-         milyen szerepet sem játszik: épp ellenkezõleg, ügyel-  A gyerekek a Waldorf-pedagógia szerinti elsõ két év                leletek és érzetek útján valósul meg. „Elõször tenni,  sérõl, az iskolai hirdetések kihelyezésérõl, hogy mi a         nek a heterogén struktúrára, amely elõsegíti a szociá-  tananyagát három évre elosztva kapják meg, így van                majd megérteni.” Minden cselekedet ritmust igé- konkrét napi kínálat (az iskola honlapján elõrende-         lis folyamatokat, és a közösségi szellemet hangsú-  elõször egy 1. majd 1.A, és csak arra következik a                    nyel. Ahogy az élet is polaritások között zajlik, és lést is vesznek fel a megadott heti kínálatból), a meg-         lyozza.                                            2. osztály. Ennek a három osztálynak egy egységként                                                         18                                                                                                                        19
       
       
     
