Page 24 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 24
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN korábban laktanyaterületek voltak. Az elsõ helyen A BIO KONYHA a gyermekével kapcsolatban a tíz osztályban. Az osz- mindig terített asztalnál olthatják éhüket-szom- – ahová most tértünk vissza – 1996–2004 között Az iskola és napközi közös konyhája 2008 januárja tályokat képviselõ szülõk összegyûjtik az adott jukat, miközben jó hangulatú beszélgetések sem voltak. A 2004. december végi kiköltözést követõen óta BIO tanúsítvánnyal rendelkezik, a szakácsunk a osztályon belül, hogy milyen témák aktuálisak, mirõl maradnak el. A közösen végzett munka öröme még lebontották a régi laktanyaépületeket, hogy idõvel kezdetek óta itt dolgozik. Szívügyének tartja az is értekezzenek. A szülõi tanács képviseli a szülõk és jobban összekovácsolja az együtt tenni akarók társa- újakat húzzanak fel a helyükre. A második helyen is egészséges, természetes alapanyagokból készített gyerekeik érdekeit, és adott esetben felveszi a kap- ságát. élettel kellett megtelíteni a korábbi katonai épületek ételeket. Õ tartja a kapcsolatot a beszállítókkal, és csolatot az osztálytanítókkal vagy a napközis gyógy- Az egyik anyuka érveit összefoglalom, hogy miért is szigorú komolyságát, ami – úgy hiszem – ott is jól rendeli meg tõlük az aktuális összetevõket. A sok pedagógusokkal, ha szükségesnek tartják. Ezt azért tartja egyértelmûnek szülõi tanácsi tagságát, mert… sikerült. Ott 2005. januártól 2012. augusztusig vol- muszlim vallású tanuló miatt sertéshús egyáltalán is könnyû megoldani, mert minden második ülés az tunk. Az új épületek tervezésénél messzemenõen fi- nem található az étlapon, de vegetáriánusoknak iskolával és napközivel közösen történik. Anyagi • „Úgy vélem, hogy az iskola gyerekek, tanárok és szü- gyelembe vette az építész a pedagógusok szakmai vagy lisztérzékenyeknek és egyéb ételallergiában segítségre szoruló családoknak szükség szerint lõk közössége. Gyerekeink jóléte érdekében mi szü- kívánságait és igényeit, hogy esztétikájában, szenvedõknek külön étel készül. Lehetõség szerint a pénzt juttatnak egy általuk üzemeltetett kasszából, lõk is felelõsséggel tartozunk iskolánk igazgatását funkciójában gyermekközpontú és -léptékû épületek DEMETER besorolás szerinti gabonanapokon van- melynek fõ forrását az iskolai ünnepek bevétele és formálását tekintve. jöjjenek létre, így a tervezési fázis hosszú egyezte- nak a különféle gabonafajták elkészítve, mint: hét- jelenti, amibõl osztálykirándulásokat is tudnak • Az iskolában történtekhez közelebb szeretnék lenni, tések és megbeszélések közepette zajlott. Az elsõ fõn rizs, kedden árpa, szerdán köles, csütörtökön támogatni. és a szülõk ügyeit, mint például problémákat, kapavágást, az építkezés kezdetét 2011. június 10-én rozs és pénteken zab. kérdéseket, tevékenységeket, illetve az osztályok és ünnepeltük, míg az ünnepélyes alapkõletétel 2011. Családi akciós napok Az egészséges étkezés napi példája nagyon fontos a az iskola struktúrájának jobbá tételé-hez adott október 15-én történt meg. Mindössze 15 hónap A szülõi tanács tagjai az iskolával és napközivel kar- gyerekeknek, mert sokan közülük csak az olcsó bol- javaslatokat magam is figyelemmel szeretném maradt az elsõ kapavágástól a beköltözésig, így igen öltve április 27-én és június 8-án szombaton családi tok vagy a gyorséttermek kínálatát ismerik otthon- kísérni. feszített munkatempóban, a gazdasági vezetõ és az akciós napot hirdettek a még nem annyira esztétikus ról. Emlékszem a csoportunkba elõzõ szeptember- • A szakkörökben és ünnepeken való aktív részvétel építész majdnem mindennapos helyszíni bejárásai zöldfelületek kicsinosításáért, illetve más kültéri ben frissen került török kislányra, aki kezdetben örömet szerez, és más szülõkkel is megismer- eredményeként tavaly szeptemberre mindkét épület munkák elvégzéséért. Ekkor kis cserjéket és bok- nagyon idegenkedett az új, számára még ismeretlen kedhetem. beköltözhetõ lett. A hivatalos kapunyitási ünnepsé- rokat ültettek az iskola bejáratánál, kerti sziklákat ízektõl, de mindig meg is kóstolta az ételeket, mert get idén június 28-án tartották. Mostanra még csak raktak le, hogy védjék a figyelmetlen autósoktól az • A gyermekeim klassznak tartják, ha én is »a közös benne volt a gyermeki kíváncsiság és nyitottság az az elsõ építési szakaszon vagyunk túl, elõrelátható- újonnan földbe helyezett növényeket. Az iskola ud- csónakban evezem«. újra. Idõvel nagyon megszerette az itteni ízeket, és lag 2014 végén elkezdõdhet majd a második is, ami- varának közepén álló japán cseresznyefa új növény- • Az iskolánk, az mi vagyunk!” több dolgot BIO boltból vásároltatott az anyukájával, kor az iskola tornacsarnokának, saját mûhelytermé- társakat kapott, amire számtalan kis lyuk kifúrása hogy otthon is érezhesse ugyanazokat az ízeket, nek, egy sportpályának, könyvtárnak és egyéb szak- után került sor. A napközi épületének oldalánál elte- amelyeket annyira megszeretett nálunk. Ráadásul a Kedves Olvasó, remélem, hogy ebben a dióhéjnyi be- helyiségeknek az építése kezdõdik majd el. Addig is rülõ ágyást elõször talajmaróval fel kellett lazítani, táplálkozás az életérzékkel van szoros kapcsolatban, mutatóban betekintést kaptál az iskola történetébe, lehet örülni és szépíteni kívül-belül a meglevõ ruhá- mert már kõkemény lett. Utána ide is kis cserjéket és így tulajdonképpen az egészséges ételek és étkezés mindennapjaiba és életébe. Ha így van, ez nagy zatot. fákat telepítettek. A kerti munkákat egy kertészeti megismertetésével nagyban hozzájárulhatunk az örömmel tölt el engem. A következõ számban mutat- vállalkozó apuka koordinálta és felügyelte, a legtöbb életérzék megerõsítéséhez. juk be a gyógypedagógiai napközit, ahol jómagam is növényt adomány gyanánt szállította le. A jövõbeni tevékenykedem. Ez az írás személyes beszélgetések, tornacsarnok még üresen tátongó helyére nagy fa- SZÜLÕI MUNKA az iskola koncepciójának, internetoldalának és szó- törzseket fektettek le, köréjük vagy 20 cm magasan A legtöbb szülõ nagyon aktív, szeretnének valamivel apró szemû murvát szórtak le, hogy egy új „élmény- róanyagok felhasználása nyomán keletkezett. õk is hozzájárulni az iskolai élethez. Több szakkör park” álljon a magukat kipróbálni vágyó gyerkõcök van, ahol lelkes szülõk ötletelnek valamin, hogy rendelkezésére. Továbbá a napközi nagy kerti fahá- ADATOK: például a kertben locsolószolgálatot tartsanak káni- zát (5×4 méteres) elsõ alkalommal lealapozták, a má- kulában, vagy az ünnepek, rendezvények (két jóté- sodik szombaton pedig felhúzták. A napközi méhész Parzivâl Iskola, Ackermannstraße 83, D-80797 konysági koncert, bolhapiac, nyitott kapuk napja) házát új cserepekkel fedték le. Az iskolaudvaron le- München | honlap: www.heilende-erziehung.de | elõkészítésébõl nagyban kivegyék a részüket. alapozták a kültéri kemence helyét. Mindkét szom- e-mail: post@heilende-erziehung.de | telefon: 0049- 89-3504330, fax: 0049-89-35043311 | Fenntartó: baton úgy 50-60-an jöttek el szülõk és gyerekek, és A szülõi tanács („Elternrat”) nagyon élvezte mindenki a kötetlen, de dolgos Verein für Heilende Erziehung e.V. (Gyógyító Neve- lés Egyesület) A szülõi tanácsba osztályonként két-két szülõt vá- együttlétet. Ilyenkor otthon sütött-fõzött finomsá- lasztanak. Évente nyolcszor üléseznek, ekkor beszé- gokat is magával hoz mindenki, és beleadja a közös- A Parzivâl Iskola épülete lik meg, hogy van-e valamelyik szülõnek búja-baja be. A munka közben megéhezõk és kitikkadók így (A fotókat a szerzõ készítette.) 22 23