Page 13 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
        P. 13
     
       	 ANTROPOZÓFIA  2013.  MIHÁLY-NAP  ANTROPOZÓFIA                                       A PEDAGÓGIÁBAN            „LEBBENTSÜK FEL A FÁTYLAT…” ember között lelkivé vált, hogyan folytatódik egy korszerû világnézettel felfelé emelõ erõket kell talál- szellemi-lelki világban, ahol ez szellemileg-lelkileg nunk a jelen korunkban meglévõ, a hanyatlásba vivõ meg is tapasztalható.  erõkkel szemben.  INTERJÚ ROBERTO TROSTLIVAL, A RICHMONDI WALDORF ISKOLA (VIRGINIA, USA) És ekkor – nem a hit alapján, hanem a megismerés  És ezzel ma tudatában kell lennie mindenkinek, aki   TANÁRÁVAL 2013 NYARÁN, GÖDÖLLÕN alapján – elmondhatjuk: az emberek újra egymásra  korszerû világnézetrõl beszél: beszédének, gondol- találnak, amikor átlépnek a halál kapuján. És mivel a  kodásának és akaratának összhangban kell lennie szellemi világban a test a szellemi világ meglátásának  azzal, amire oly komor korszakunkban a lélek – ha   Mesterházi Zsuzsa akadálya, a szellemi világban minden akadály eltûnik  sokszor tudattalanul is – törekszik. És azt hiszem – a barátság és a szeretet útjából. Ott az emberek köze- ezzel akarom zárni –, hogy éppen az ilyen világnézeti lebb vannak egymáshoz, mint a testiségben. Ez a megközelítésekben, mint amilyent ma este kifejtet-  Roberto Trostli a Pesti Regionális Waldorf Gimnázium alapítóinak kezdeményezésére kapott meghívást elõadások megismerés, amely még elvontnak tûnhet az igazi tem, ezekben megvan valami abból, amire számos  megtartására a Magyar Waldorf Szövetségtõl, a Waldorf-tanárok Nyári Akadémiájára, amelyet ebben az évben is pszichológiával összefüggésben, ebben a vallásos ér- lélek törekszik, mert a jelenhez és a közeli jövõhöz   a Gödöllõi Waldorf Iskolában rendeztek meg, 2013. június 27. és július 2. között.  Részben természettudományos                                                                                   1 zésben, ebben a vallásos látásban csúcsosodik ki, szükségük van rá mint szellemi tartalomra és élõ  témákról tartott elõadásokat, részben a Waldorf-iskolák konferencia-munkájáról. Ez utóbbi elõadásainak összefog- anélkül hogy az a világnézet, amelynek talaján állva  szellemi életre.  laló címe: „Amint a Mennyben, úgy a Földön is”. Ebben a témakörben 2012 õszén egy hosszabb tanulmánya jelent beszélek, meg akarná sérteni bármelyik vallási fele-  meg a Szabad Waldorf Iskolák Szövetsége (Bund der Freien Waldorfschulen) kiadásában, amelyben kifejtette, hogy kezetet. Ez a világnézet toleráns tud lenni, el tudja   a mai Waldorf-iskolák tanári konferenciáinak mi a feladata napjainkban az egykori alapító impulzus fényében. Fordította: Nagy Tibor ismerni mindegyik vallási felekezetet, annak teljes  A tanulmány jelentõségére tekintettel rövid idõn belül elkészült a magyar fordítás egy kis füzet formájában, amelyet értékében, és gyakorolni is tudja; de ezzel egyide-  a Nyári Akadémia minden résztvevõje megkapott.  A gödöllõi program egyik hosszabb déli szünetében, az iskola                                                         2 jûleg a vallásos élet segítõjeként megadja e vallásos   rajztermében készítettem vele az egyórás interjút, amelyre elõzetesen megkértem. 3 élet megismerési alapját. Ma este csak néhány alapvetõ dolgot akartam elmon- dani a korszerû szellemi világnézet lélektanhoz fûzõ-  Mesterházi Zsuzsa (MZs): A Waldorf-iskolák tanári kol- tõjét, hogy ha ezzel a témával szívesen foglalkoznék, dõ viszonyáról. Talán jobban tudom néhány ellenfél-  légiumairól írt tanulmánya és az ezzel egybecsengõ gö- akkor egyedül készítsek-e egy tanulmányt, vagy má- nél, hogy ma még mi minden felhozható kifogás-  döllõi elõadásai igazán meggyõzõek voltak. Úgy tudom,  sokkal közösen írjunk egy publikációt? Korábban ként, amikor egy ilyen világnézet kezdeteit mutatjuk   hogy egy tanulmánykötetet is készül kiadni ebben a té- már elkészítettünk közös munkában egy tanul- be. De azt hiszem, tudom azt is, hogy az ilyen lélek-  makörben. Kérem, beszéljen errõl a kutatómunkájáról!  mányt a Krisztus-impulzusról, utána érdeklõdött a tan utáni vágy, még ha tudattalanul is, de számtalan          vezetõség, hogy a tanári konferencia témájában is mai lélekben él, úgyhogy újra és újra el kell mondani:   Roberto Trostli (RT): Már évek óta vágytam arra, tudnánk-e hasonlóan együttmûködni. Megírtam ezt ahogy nem kell festõnek lenni ahhoz, hogy megérez-  hogy írjak valamit a konferencia-munkával kapcso- a cikket, amit Önök is ismernek, és mások is elkezd- zük egy kép szépségét, úgy nem kell szellemi kutató-  latosan, mert vannak sejtéseim arról, hogy ennek tek dolgozni ehhez kapcsolódó, egyéb projektmun- nak sem lenni ahhoz – bár bizonyos mértékben min-  hogyan kellene mûködnie, de ezt nem tapasztalom  kákon. Nagyon szívesen írnék egy sokkal hosszabb denki lehet azzá –, hogy meg lehessen vizsgálni,  sokszor. Tíz évig voltam a tagja a Goetheanum Peda- terjedelmû anyagot is errõl, de végül úgy döntöt- igaz-e, amit itt mondok. Ahogy egy kép szépségét is   gógiai Szekciójához kapcsolódó észak-amerikai pe- tünk, hogy hét különbözõ, ehhez hasonló anyagot meg lehet érezni anélkül, hogy festõ lenne az ember,   dagógiai kutatócsoportnak. Megkérdeztem a veze- fogunk megjelentetni egy tanulmánykötetben, kü- ugyanúgy a mindennapi józan ésszel be lehet látni, amit a lélek szellemi kutatója mond. Azt, hogy ez  1  Roberto Trostli meghívásának költségeit az Ita Wegman Alapítvány (Budapest) támogatta. A Nyári Akadémia megszervezését a belátható, azt hiszem, jobban igazoltam, mint ahogy   Magyar Waldorf Szövetség, illetve a Gödöllõi Waldorf Iskola végezte; az említett tanulmány fordításáról és kiadásáról a Waldorf Ház               Pedagógiai Szolgáltató Intézet gondoskodott. felismerni vélem azt, hogyan szomjaznak a lelkek a            2  Roberto Trostli (2012): Wie im Himmel so auf Erden – Die Aufgaben des Lehrerkollegiums im Licht des Gründungsimpulses der Waldorf- lélektan elmélyítésére, az élet lélekkel kapcsolatos               pädagogik. In: Lehrerrundbrief. (Übersetzung aus dem Englischen von Lorenzo Ravagli) Bund der Freien Waldorfschulen, Stuttgart. nagy rejtélyének elmélyítésére, hogy mennyire él ez e   Oktober, 2012. Nr. 98. S. 6-45. törekvés számtalan emberben, akik hétköznapi tu-  Roberto Trostli (2013): Amint a Mennyben, úgy a Földön is. A tanári kollégium feladatai a Waldorf-pedagógia alapító impulzusának fényében. datukkal nem is tudják, mekkora fájdalmat, bánatot,   (Fordította: Hegedûs Miklós) Waldorf Ház Pedagógiai Szolgáltató Intézet, Budapest. A magyar változat az alábbi szöveg alapján ké- nélkülözést jelent ez a többi embernek, mindenki-  szült:Roberto Trostli: On Earth as it is in Heaven  The Tasks of the College of Teacher in Light of the Founding Impulse of Waldorf               Education. In: Research Bulletin, Fall/Winter 2011, Vol. 16, 21–32. and Spring 2012, Vol. 17, 9–24. Research Institute for Waldorf Edu- nek, aki komolyan gondolja, hogy ezzel az itt vázolt,               cation, USA.            3  Az interjú angol nyelven hangzott el, a felvételt elkészítette és tolmácsolt, illetve az angol szöveget magyarra fordította Gulyás Judit.               A fordítást ellenõrizte Kálmán Kristóf. Az interjú felvételekor jelen volt Tóth Tamás, az Antropozófia c. folyóirat tördelõszerkesztõje. 10                                                         11
       
       
     
