Page 12 - Antropozofia_2013.09_netre_Neat
P. 12
ANTROPOZÓFIA 2013. MIHÁLY-NAP ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN „LEBBENTSÜK FEL A FÁTYLAT…” ember között lelkivé vált, hogyan folytatódik egy korszerû világnézettel felfelé emelõ erõket kell talál- szellemi-lelki világban, ahol ez szellemileg-lelkileg nunk a jelen korunkban meglévõ, a hanyatlásba vivõ meg is tapasztalható. erõkkel szemben. INTERJÚ ROBERTO TROSTLIVAL, A RICHMONDI WALDORF ISKOLA (VIRGINIA, USA) És ekkor – nem a hit alapján, hanem a megismerés És ezzel ma tudatában kell lennie mindenkinek, aki TANÁRÁVAL 2013 NYARÁN, GÖDÖLLÕN alapján – elmondhatjuk: az emberek újra egymásra korszerû világnézetrõl beszél: beszédének, gondol- találnak, amikor átlépnek a halál kapuján. És mivel a kodásának és akaratának összhangban kell lennie szellemi világban a test a szellemi világ meglátásának azzal, amire oly komor korszakunkban a lélek – ha Mesterházi Zsuzsa akadálya, a szellemi világban minden akadály eltûnik sokszor tudattalanul is – törekszik. És azt hiszem – a barátság és a szeretet útjából. Ott az emberek köze- ezzel akarom zárni –, hogy éppen az ilyen világnézeti lebb vannak egymáshoz, mint a testiségben. Ez a megközelítésekben, mint amilyent ma este kifejtet- Roberto Trostli a Pesti Regionális Waldorf Gimnázium alapítóinak kezdeményezésére kapott meghívást elõadások megismerés, amely még elvontnak tûnhet az igazi tem, ezekben megvan valami abból, amire számos megtartására a Magyar Waldorf Szövetségtõl, a Waldorf-tanárok Nyári Akadémiájára, amelyet ebben az évben is pszichológiával összefüggésben, ebben a vallásos ér- lélek törekszik, mert a jelenhez és a közeli jövõhöz a Gödöllõi Waldorf Iskolában rendeztek meg, 2013. június 27. és július 2. között. Részben természettudományos 1 zésben, ebben a vallásos látásban csúcsosodik ki, szükségük van rá mint szellemi tartalomra és élõ témákról tartott elõadásokat, részben a Waldorf-iskolák konferencia-munkájáról. Ez utóbbi elõadásainak összefog- anélkül hogy az a világnézet, amelynek talaján állva szellemi életre. laló címe: „Amint a Mennyben, úgy a Földön is”. Ebben a témakörben 2012 õszén egy hosszabb tanulmánya jelent beszélek, meg akarná sérteni bármelyik vallási fele- meg a Szabad Waldorf Iskolák Szövetsége (Bund der Freien Waldorfschulen) kiadásában, amelyben kifejtette, hogy kezetet. Ez a világnézet toleráns tud lenni, el tudja a mai Waldorf-iskolák tanári konferenciáinak mi a feladata napjainkban az egykori alapító impulzus fényében. Fordította: Nagy Tibor ismerni mindegyik vallási felekezetet, annak teljes A tanulmány jelentõségére tekintettel rövid idõn belül elkészült a magyar fordítás egy kis füzet formájában, amelyet értékében, és gyakorolni is tudja; de ezzel egyide- a Nyári Akadémia minden résztvevõje megkapott. A gödöllõi program egyik hosszabb déli szünetében, az iskola 2 jûleg a vallásos élet segítõjeként megadja e vallásos rajztermében készítettem vele az egyórás interjút, amelyre elõzetesen megkértem. 3 élet megismerési alapját. Ma este csak néhány alapvetõ dolgot akartam elmon- dani a korszerû szellemi világnézet lélektanhoz fûzõ- Mesterházi Zsuzsa (MZs): A Waldorf-iskolák tanári kol- tõjét, hogy ha ezzel a témával szívesen foglalkoznék, dõ viszonyáról. Talán jobban tudom néhány ellenfél- légiumairól írt tanulmánya és az ezzel egybecsengõ gö- akkor egyedül készítsek-e egy tanulmányt, vagy má- nél, hogy ma még mi minden felhozható kifogás- döllõi elõadásai igazán meggyõzõek voltak. Úgy tudom, sokkal közösen írjunk egy publikációt? Korábban ként, amikor egy ilyen világnézet kezdeteit mutatjuk hogy egy tanulmánykötetet is készül kiadni ebben a té- már elkészítettünk közös munkában egy tanul- be. De azt hiszem, tudom azt is, hogy az ilyen lélek- makörben. Kérem, beszéljen errõl a kutatómunkájáról! mányt a Krisztus-impulzusról, utána érdeklõdött a tan utáni vágy, még ha tudattalanul is, de számtalan vezetõség, hogy a tanári konferencia témájában is mai lélekben él, úgyhogy újra és újra el kell mondani: Roberto Trostli (RT): Már évek óta vágytam arra, tudnánk-e hasonlóan együttmûködni. Megírtam ezt ahogy nem kell festõnek lenni ahhoz, hogy megérez- hogy írjak valamit a konferencia-munkával kapcso- a cikket, amit Önök is ismernek, és mások is elkezd- zük egy kép szépségét, úgy nem kell szellemi kutató- latosan, mert vannak sejtéseim arról, hogy ennek tek dolgozni ehhez kapcsolódó, egyéb projektmun- nak sem lenni ahhoz – bár bizonyos mértékben min- hogyan kellene mûködnie, de ezt nem tapasztalom kákon. Nagyon szívesen írnék egy sokkal hosszabb denki lehet azzá –, hogy meg lehessen vizsgálni, sokszor. Tíz évig voltam a tagja a Goetheanum Peda- terjedelmû anyagot is errõl, de végül úgy döntöt- igaz-e, amit itt mondok. Ahogy egy kép szépségét is gógiai Szekciójához kapcsolódó észak-amerikai pe- tünk, hogy hét különbözõ, ehhez hasonló anyagot meg lehet érezni anélkül, hogy festõ lenne az ember, dagógiai kutatócsoportnak. Megkérdeztem a veze- fogunk megjelentetni egy tanulmánykötetben, kü- ugyanúgy a mindennapi józan ésszel be lehet látni, amit a lélek szellemi kutatója mond. Azt, hogy ez 1 Roberto Trostli meghívásának költségeit az Ita Wegman Alapítvány (Budapest) támogatta. A Nyári Akadémia megszervezését a belátható, azt hiszem, jobban igazoltam, mint ahogy Magyar Waldorf Szövetség, illetve a Gödöllõi Waldorf Iskola végezte; az említett tanulmány fordításáról és kiadásáról a Waldorf Ház Pedagógiai Szolgáltató Intézet gondoskodott. felismerni vélem azt, hogyan szomjaznak a lelkek a 2 Roberto Trostli (2012): Wie im Himmel so auf Erden – Die Aufgaben des Lehrerkollegiums im Licht des Gründungsimpulses der Waldorf- lélektan elmélyítésére, az élet lélekkel kapcsolatos pädagogik. In: Lehrerrundbrief. (Übersetzung aus dem Englischen von Lorenzo Ravagli) Bund der Freien Waldorfschulen, Stuttgart. nagy rejtélyének elmélyítésére, hogy mennyire él ez e Oktober, 2012. Nr. 98. S. 6-45. törekvés számtalan emberben, akik hétköznapi tu- Roberto Trostli (2013): Amint a Mennyben, úgy a Földön is. A tanári kollégium feladatai a Waldorf-pedagógia alapító impulzusának fényében. datukkal nem is tudják, mekkora fájdalmat, bánatot, (Fordította: Hegedûs Miklós) Waldorf Ház Pedagógiai Szolgáltató Intézet, Budapest. A magyar változat az alábbi szöveg alapján ké- nélkülözést jelent ez a többi embernek, mindenki- szült:Roberto Trostli: On Earth as it is in Heaven The Tasks of the College of Teacher in Light of the Founding Impulse of Waldorf Education. In: Research Bulletin, Fall/Winter 2011, Vol. 16, 21–32. and Spring 2012, Vol. 17, 9–24. Research Institute for Waldorf Edu- nek, aki komolyan gondolja, hogy ezzel az itt vázolt, cation, USA. 3 Az interjú angol nyelven hangzott el, a felvételt elkészítette és tolmácsolt, illetve az angol szöveget magyarra fordította Gulyás Judit. A fordítást ellenõrizte Kálmán Kristóf. Az interjú felvételekor jelen volt Tóth Tamás, az Antropozófia c. folyóirat tördelõszerkesztõje. 10 11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17