Page 32 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 32
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP kell számolni, hogy az éteri testet, mint olyat, erõsí- A szellemi megismerés jobb elterjedése esetén, ha teni kell. Bizonyos mértékben az étertest létezé- egy ilyen szegény [fickó] visszajön a szabadságból, és sében és erõsítõképességében kell hinni. Tételezzék egy más[fajta kéz]írásra szoktatta rá magát [az ille- fel, hogy egy szegény ember [már] tényleg annyira tõ], úgy a [hivatali] elöljárók, sem mondanák: Micso- lepusztította magát, hogy az ujjaival állandóan rán- da ütõdött egy fickó vagy te, hiszen egészen más az gatódzik, mielõtt az egyik vagy másik betût kezdené írásod! – Egy antropozófus fõnök belátná, hogy ez írni. Nos, az minden körülmények között jó lesz, ha egy lényeges gyógymód. Az ember ugyanis, ha meg- azt a tanácsot adjuk az embernek: Igen, vegyél ki változtatja a kézírását, kényszerítve van rá, hogy szabadságot, írjál kevesebbet egy ideig, és túl fogsz figyelmet fordítson arra, amit tesz; és figyelmet for- jutni ezen a dolgon! – De ez a tanács csak egy fél- dítani arra, amit teszünk, az mindig azt jelenti, hogy tanács; mert sokkal többet tehetnénk, ha egyúttal lényünk legbensõbb magvát bensõséges összefüg- ehhez még egy másikat hozzáadnánk az embernek, a gésbe hozzuk a cselekvésünkkel. Mindaz, ami a lé- tanács második felét, ha ezt tanácsolnánk neki: És nyünk legbensõbb magvát összefüggésbe hozza az- iparkodj – anélkül hogy közben megerõlteted ma- zal, amit teszünk, az éter- vagy élettestünket erõsíti, gad, naponta egy negyed vagy fél óra elégséges hoz- és ezáltal egészségesebb emberekké válunk. És még zá –, iparkodj egy másfajta írásképet kialakítani, az csak nem is lenne oly haszontalan dolog, hogy ha írásjegyeidet megváltoztatni, azért hogy rá légy éppenséggel a nevelésben és az iskolában már fiatal- kényszerítve, hogy ne mechanikusan úgy írj, mint korban szisztematikusan az étertest erõsítésének eddig, hanem szentelj figyelmet arra, hogy miként irányában munkálkodnánk. Itt az Antropozófiának formálod a betûket. Mondjuk, miközben az F-et kü- már ma egy javaslatot kell tennie [ez irányban], lönben ezen a módon írod, írd ezt most meredekeb- amelyet [persze] sokáig még nem fognak megvalósí- ben, és teljesen más formában úgy, hogy oda kelljen tani, mert az Antropozófia a nevelést meghatározó figyelned! Szoktassad magadat rá, hogy a betûket mérvadó tényezõknél még sokáig egyfajta õrült gondosan fessed. dolognak fog számítani; de ez nem tesz semmit. Tételezzük fel, hogy akkor, amikor a gyerekeket írni tanítjuk, akkor egy bizonyos íráspozíciót (Schrift- lage) sajátíttatnánk el velük elõször. Aztán – miután pár éve már így írtak –, arra figyelnénk, hogy egyszer csak minden egyéb ok nélkül változtassák meg az írás karakterét, úgy az írás jellegének ilyenfajta megvál- toztatása és a fokozott figyelem, amelyet érvényre kell juttatni eközben, óriási erõsítõ befolyással lenne a fejlõdõ étertestre, és ezeknél az embereknél ké- sõbbi életükben kevesebb ideges [/idegi alapú zavar-] állapot lépne fel. Fordította és jegyzetekkel ellátta: Barna Péter Szakmailag lektorálta: W. Barna Erika A toll használatáról Diderot-D'Alembert «Encylopédie» Planches I (Vol. 18) 1762 30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37