Page 37 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 37
ANTROPOZÓFIA A MEZÕGAZDASÁGBAN ban az „óvodás euritmia” foglalkozások voltak, és itt Sokan teszik fel nekem azt a kérdést, hogy miért van állt az „Örjan Skola” Waldorf-iskola is, amelybõl a egyre több tehéntejre allergiásan érzékeny fiatal és hazai Waldorf mozgalomban is sokan merítettek ins- csecsemõ? Meg kell találnunk azokat a pontokat, pirációt. Ide kötõdnek a „Szabadságra nevelés” címû amelyek az allergia, az emberi ellenreakció kiváltá- könyv szerzõi, Frans Carlgren és Arne Klinborg, akik sának valódi okozói. a järnai iniciatívák és a Waldorf-mozgalom meghatá- Rudolf Steiner azt írja, hogy „a tehénnek szarva van, rozó egyéniségei voltak. hogy az asztrálisan és éterikusan alakító erõket be- Eltelt 21 év. Az akkori ismerõsök, barátok és tanárok küldje önmagába. Ezeknek az erõknek el kell jutniok közül többen nincsenek már velünk ezen földi létezé- az emésztõrendszerbe, ahol épp a szarvakból és a pa- sünkben. Többek mellett Arne Klinborg festõmûvész tákból érkezõ sugárzásokból sok munka kelet- és az a németországi svéd barátunk, Gottfried Geiger kezik…” (GA 327, 4. elõadás). is eltávozott, aki a kilencvenes évek elején a magyar- országi biodinamikus oktatásnak helyet adó projek- tünk elsõ idõszakában meghívásomra Magyaror- szágra látogatott, hogy egy – ma már oly egyszerû- nek tûnõ – tehénistálló tervezésében segédkezzen… Ekkortájt õ és felesége voltak a 100 hektáros, 60 fejõs tehenet tartó Nibble ga°rd gazdái. Nem tulajdonosai, hanem gazdái. Rudolf Steiner megfogalmazása szerint „a tehén be- hozza szellemi világból azt, ami megújító erõre a Földnek szüksége van” (GA 230, 3. elõadás). Milyen körülmények kellenek ahhoz, hogy a tehén mint lény e küldetését beteljesíthesse? A most elpusztult tehe- nek más dimenzióban, „lélekben” távolabb kerülve Magyarország (de ezt nyugodtan kiterjeszthetjük: éltek konvencionális módon tartott, szellemi külde- a nyugati világ) tejelõ tehénállománya – a biodina- tésüket nehezebben betölteni képes tehéntársaiktól. mikus gazdaságok állományával szemben – túlnyo- Utóbbiak a nap 24 óráját a kevés mozgást biztosító, mó részben különbözõ eljárásokkal szarvtalanított zárt, sok esetben erõsen automatizált „termelõ- állatokból áll. Valószínûsíthetõ, hogy a fent idézett istállókban” töltik. szellemi megközelítésbõl eredõ erõegyensúly a szarvtalanított állatoknál nehezen jön létre. A kon- A most elpusztult tehenek egy biodinamikus gazda- vencionális gazdaságokban instabil anyagcsere for- ság sokszínû körforgásában éltek, annak szerves ré- galommal és végtagproblémákkal küszködõ állato- szét képezték. Ezek a tehenek szarvukat megtarthat- kat tartanak. Mely állományok tejét – és gazdáját – ták, sõt viselhették. Ezek a tehenek a legelõre menve okolhatjuk a kialakult helyzetért? kedvüket lelték az ösvény szélét kísérõ bokrokhoz való dörgölõzésben, mert azt szerették, és úgy intéz- A tûz, ami ezt a gondolatsort is elindította, 73 min- ték, hogy kitaposott ösvényük éppen azon szúrós den szempontból bio- és biodinamikus tartású tehén bokor mellett vezessen el. Van valami méltóságteljes vesztét okozta. A konvencionális gazdaságokban a abban, ahogy egy tehén a legelõre hajtás, vagy a napi, számítógépes vezérlésû fejõberendezés, azaz a napi részben maga választott rutin során önállóan dönt, fejési munkában közvetlen emberi közremûködést hogy merre megy, mibõl eszik, mikor pihen és mikor nem igénylõ fejõrobot éppen 70-75 tehenet képes mit választ: járást, vagy fekvést, evést, vagy kérõ- ellátni. A tûznek egy éppen ekkora létszámú, de bio- dzést. Nibble gazdaságban ilyen módon tartották a dinamikusan, „méltósággal” tartott tehénállomány teheneket. Az ilyen környezetbõl származó tejet és esett áldozatul. Egy olyan állomány, amely a mi tejterméket fogyasztók ezúton is támogatást kap- szempontunkból tekintve a Föld termékenységének hattak a tiszta gondolkodásukhoz. fennmaradását reprezentálta, és „minden erejével” – 35