Page 30 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 30
ANTROPOZÓFIA 2013 JÁNOS-NAP PÁR SZÓ A SZERZÕRÕL Polarität in der Handschrift («Ritmus és polaritás a Roda Wieser (1894–1986) német születésû, osztrák kézírásban» UTB 181 – München-Basel, 1973) címû grafológus. Grafológiai kutatásairól jól ismert szer- mûveiben. Tapasztalatainak összegzését a Hand- zõ, sok éven keresztül az Antropozófiai Társaság schrift. Rhythmus. Persönlichkeit – eine graphologische tagja. Számos könyvet és szakcikket írt. Eredetileg Bilanz (Kézírás. Ritmus. Személyiség – egy grafoló- politológiát tanult, majd 1926 óta látogatta a Zürich giai zárszámadás – München, 1978) hozta nyilvá- melletti Kilchbergben Ludwig Klages kifejezés(tudo- nosságra. mányi)-szemináriumát. 1928-ban a bécsi bíróságok A kézírás, mint rögzített kifejezõ mozgás, különösen hiteles törvényszéki írásszakértõjeként alkalmazták alkalmas arra, hogy a ritmus jelentõségét megmu- és 1929-tõl 1933-ig a Bécsi Egyetem Kriminológiai tassa az embertani kutatás számára. Klagestõl Intézetének (Kriminologisches Institut der Univer- elindulva Dr. Roda Wieser a különbözõ ritmus-fogal- sität Wien) rendkívüli szakasszisztenseként mûkö- mak embertani alkalmazására kibõvített lehetõsé- dött. A büntetendõ személyek pszichológiai szem- geket nyújt. A kézírásban lévõ alapritmus lett az a szögbõl érdekelték, és ennek kapcsán fejlesztette ki téma, melyet Roda Wieser egész élete során kutatott. az úgynevezett „grundritmus” (alapritmus) elmé- A Rhytmus und Polarität címû könyvében a ritmus letét. Itt okfejtéseiben Jean Piaget-vel találkozott poláris dinamikaként kerül a középpontba. Ennek össze, akinél a ritmus szintén központi jelentõségû. végeredményeként jutott el egy olyan, emberhez Roda Wieser széles körben megalapozott kriminál- méltó értékmérõ kidolgozásához, amely kozmikus grafológiai kutatásainak eredményét elõször az tárgyi viszonylatokhoz kapcsolódik. 1938-ban Lipcsében megjelent Der Rhythmus der Az itt közölt fejtegetéseiben a szellemtudományos Verbrecher-Handschrift [A bûnözõ kézírásának embertan néhány alapvetõ kérdésével foglalkozik. ritmusa] címû munkájában közölte (a 2. kiadás Minden elismerést megérdemelnek ezek a goethea- 1952-ben Stuttgartban Der Verbrecher und seine nista metodika talaján álló fejtegetések, melyek gra- Handschrift [„A bûnözõ és kézírása”] címmel, 1956- fológiai elõképzettség nélkül is messzemenõen ért- óta Ernst Reinhardtnál, Münchenben jelent meg). hetõek. Az értelmezõ grafológia, mint a kifejezés tudomá- Paul G. Bellmann (Arlesheim) nyomán nyának (Wissenschaft des Ausdruckes) ágazata, Ludwig Klages filozófus által kapott erõteljes ösztönzést. Eredendõen Klagesból kiindulva, Roda Fordította és jegyzetekkel ellátta: Barna Péter Wieser a Persönlichkeit und Handschrift («Szemé- Szakmailag lektorálta: W. Barna Erika lyiség és kézírás» – München-Basel, 1956) címû könyvében vitatja elõször kritikusan Klages szakmai felfogását, eltávolodva embertani alapjaitól. Roda Wieser munkáinak önálló továbblépéseként értékel- hetjük a két egymással belsõleg összetartozó, lezáró jellegû írását a Grundriß der Graphologie (A grafológia alaprajza – München-Basel, 1969) és a Rhythmus und 14 Lásd például a Rhythmus und Polarität (1973) ismertetését: Andreas Köhler, Erziehungskunst, 38/10 (Oktober 1973) 463–464, http://www.erziehungskunst.de/fileadmin/ archiv_alt/1970-1979/p008EZ-10-1973.pdf 28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35