Page 31 - Antropozofia_2013.06_netre_Neat
P. 31
ANTROPOZÓFIA A GRAFOLÓGIÁBAN RUDOLF STEINER AZ ÍRÁS TUDATOS MEGVÁLTOZTATÁSÁRÓL A NERVOSITÄT UND ICHHEIT (IDEGESSÉG ÉS ÉN-SÉG) CÍMÛ ELÕADÁSBÓL 15 München, 1912. január 11. – az Anthroposophie als Empfindungs-, Erkenntnis- und Lebensgehalt (Az Antropo- zófia mint érzületi, megismerési és élet-tartalom) címû kötetbõl – GA 143 (1994), 15–18 Térjünk át egy másik dologra, ami megint látszólag [toll]vonáshoz és ténylegesen lökésszerûen írnak, egy apróság, viszont mégis rendkívül fontos! Tudják, nem egyenletesen felfelé- és lefelé haladnak [a tollal], hogy az emberi lényben közvetlenül egymásba hatá- hanem lökésszerûen. Ezt láthatják azokon az íráso- rolódik az, amit fizikai testnek és étertestnek nevez- kon, amelyeket így írtak. hetünk. – Az étertest közvetlenül a fizikaiba van be- Egy ilyen állapotot a szellemtudományos ismeretek- kapcsolva, ami azt jelenti, hogy bensõleg áthatják bõl kiindulva most a következõképpen ragadhat- egymást. No már most a mai korunkban megfigyel- nánk meg: A tökéletesen egészséges – a fizikai és hetnek egy sajátos dolgot – amely egyáltalán nem oly étertestét illetõen egészséges – embernél, nevezete- ritka –, melynek mibenlétérõl azok az emberek, aki- sen az étertestnek, melyet az asztrális test vezérel, ken ezt a megfigyelést tesszük, leginkább semmit mindig rendelkeznie kell azzal az abszolút képesség- sem tehetnek. Amennyiben ezt a megfigyelést vé- gel, hogy bele tudjon avatkozni a fizikai testbe, és a gezzük, és egy egészséges, együttérzéssel (mitlei- fizikai testnek mindenütt, minden mozgásában, az dige) bíró lelket hordozunk magunkban, akkor rész- étertest szolgálójává, munkaeszközévé kell tudni véttel leszünk azon emberek iránt, akiken ilyen meg- válnia. Ha a fizikai test saját számlájára hajt végre figyelést végezhetünk. Vagy Önök nem láttak-e még mozgásokat, amelyek túllépnek azon, amit tulajdon- soha például hivatalnokokat a postahivatali ablaknál képpen a lélek akarhat, amit az éteri és asztrális test ülni, vagy más, sokat író embereket, akik egészen sa- akar, akkor az egy egészségtelen állapot, a fizikai test játságos mozdulatokat tesznek, mielõtt nekiállnak, túlsúlya áll akkor fenn az éteri test fölött. Mindazok- hogy egy betût leírjanak, akik a tollal elõször a leve- nál, akiknél az imént leírt állapotok lépnek fel, az gõben egyfajta nekirugaszkodást visznek véghez, éteri test gyengeségével van dolgunk, amely abban mielõtt elkezdenének írni? Még az sem kell, hogy áll, hogy az a fizikai testet már nem tudja tökéletesen idáig jusson a dolog, mert az már egy baljós állapot- vezérelni. Az éteri testnek a fizikai testhez való ek- hoz való kiindulási alap, ha az emberek a hivatá- kénti viszonya okkult szempontból ugyebár minden sukból fakadóan valami ilyet tesznek. Ez maradhat görcs-állapot alapja. Ezek lényegében azzal függnek annyiban, hogy az emberek – figyeljék meg ezt egy- össze, hogy az éteri a fizikai test fölött csekélyebb szer – amennyiben írnak, elõbb úgymond egy bizo- uralmat fejt ki, mint amilyet kellene, emiatt a fizikai nyosfajta lökést kell adjanak maguknak minden dominál és saját szakállára mindenféle mozgásokat végez, miközben egy olyan ember, aki lénytagjait tekintve egészséges, mozdulataival az éteri-asztrális test akaratának van alárendelve. 15 Itt a GA 143 1994-es javított szövegváltozatát közöljük, mely sokkal pontosabb a korábbi, Roda Wieser számára a cikke meg- No mármost, megint csak van egy lehetõség arra, írásakor hozzáférhetõ kiadásokénál. Ugyanakkor megjegyzen- amennyiben ez az állapot nem harapódzott el oly dõ, hogy ez a változat is csak a korabeli résztvevõk viszonylag túlságosan egy embernél, hogy segítsünk neki; csak részletes, gyorsírással készített lejegyzésein alapszik, tehát nem hivatásos gyorsíró által készült, ezért mindenütt ez sem adja éppenséggel az okkult tényekkel kell számolni. Azzal vissza szó szerint a Rudolf Steiner által mondottakat. 29