Page 50 - 2012 Karácsony
P. 50
ANTROPOZÓFIA 2012 KARÁCSONY 3 szellemi tagjához kellene vezetnie” ; hogy „a Waldorf- a rendszert, azt gondoljuk, büszkék lehetünk arra, 4 iskolának valódi kulturális tetté kell válnia” . A  sok hogy mind a mai napig megőriztük a testvériesség bizonytalanság mellett azt megértettük, hogy a gyakorlásának ezt a formáját és lehetőségét. Wal dorf-iskoláknak – mint általában minden antro- Az iskola megalapításától kezdve állandóan építke- pozóf ai alapú kezdeményezésnek − a konkrét szak- zési kényszerben voltunk, hiszen mindig újabb és mai munkájuk mellett szociális küldetésük is van. újabb tantermekre volt szükségünk a felmenő rend- Ez a mi esetünkben azt jelentette, hogy nem elég szerben kiépülő intézmény új osztályai számára. csak a pedagógiai oldalról színvonalas iskolát létre- Az elmúlt kilenc évben pályázati pénzekből, szülői hoz nunk, hanem az is ugyanolyan fontos, hogy a adományokból és szülői magánhitelből két épüle- tanári-munkatársi-szülői közösség mennyire tudja tet építettünk kb. 85 millió Ft értékben. Az egyik az iskolát egy, a korszellemnek megfelelő szociális épületünk ifj úsági szállóként épült, és hétvégeken, környezet kialakításával működtetni. 5 illetve az iskolai szünetekben kulturált szálláslehe- Amit ebből az új szociális környezetből a legköny- tőséget, valamint minőségi bentlakásos táborozta- nyebben megragadtunk, az a testvériesség eszmé- tást kínál az érdeklődők számára. Az építkezésnek je volt. Kimondtuk, hogy anyagi okok miatt egy jelenleg sincs vége, ismételt szülői összefogással gyermek sem maradhat ki az iskolából. Az iskola ebben a tanévben egy újabb, négy tantermes épület rendszeres, havi támogatását pedig a kezdetektől építésébe kezdünk. önkéntes és családi alapon képzeltük el. A családok Bízunk abban, hogy az eltelt időszak alatt lelkileg és – az iskolába járó gyermekeik számától függetlenül szellemileg is fejlődtünk. Megtanultuk, hogy ha az −, mint az iskola mögött álló „egységek”, mikrokö- egyéni vagy csoportos kezdeményezések a közösség zösségek tesznek felajánlást az iskola támogatásá- egészét tekintve szembe helyezkednek egymással, ra. S bár az elmúlt öt évben többször hangzottak el akkor kölcsönösen kioltják egymást. Így történt, olyan érvek, amelyek „igazságtalannak” ítélték ezt hogy az egy időben lábra kapott saját óvoda és első Az első felső tagozatos osztályunk az ifj úsági szálló épületében 3  Rudolf Steiner: Milyen szempontok szerint jött létre a Waldorf-isko- felső tagozat alapítási kezdeményezésünk mind- la? Stuttgart, 1919. augusztus 24. egyike kudarcot vallott. Megtanultuk, hogy meny- 4  Rudolf Steiner: Általános embertan, mint a pedagógia alapja. Geni- nyire oda kell f gyelni arra, hogy a fenntartói olda- us és Magyar Waldorf Szövetség. (é. n.), 14. lon szerepet vállaló szülőkkel közös lelki-szellemi 5  Az iskolaalapítás további részleteiről ld. Papné Bali Erzsébet: Egy alapokon álljunk, és tegyünk is azért, hogy ez így iskolalapítás emlékezetére Nemesvámosról. Metamorfózis, III. évfo- lyam 10. szám, 38–40. legyen. Megtanultuk, hogy ne akarjunk mindany- 48 48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55