Page 51 - 2012 Karácsony
P. 51
ANTROPOZÓFIA A PEDAGÓGIÁBAN nyian mindig minden kérdésben dönteni, hanem a Az elmúlt időszakban több új pedagógiai kezdemé- mandátumrendszert alkalmazva merjük bizalom- nyezés gazdagította életünket. Ezek közül egyik mal átadni a döntéshozatal jogát a közösség kisebb volt az euritmiafesztivál, amelynek keretén belül csoportjainak. És amit folyamatosan tanulunk: minden egyes osztály egy hosszabb-rövidebb bemu- egyenesen egymás szemébe nézni és megköszönni ta tót tartott az adott évben tanult darabokból, il- egymásnak, hogy vagyunk egymásnak. letve vendégelőadók is színesítették a programot. A másik a témahét, amelyet tavaly a hetedik, a nyol- Jelenleg az intézményesedés új fázisát éljük. Tu- datos szervezetfejlesztésben veszünk részt, hogy cadik és a kilencedik osztályoknak szerveztünk, és amelynek során ténylegesen meg tudtuk valósítani megtaláljuk azt az önigazgató szervezeti és műkö- dési formát, amelyben hatékonyan, munkaerő-ta- egy másik pedagógiai célkitűzésünket, a tantárgyak integrációját és a projektalapú oktatást. A témahét- karékosan tudunk dolgozni, és amelyben egyúttal tiszták, átláthatók a felelősségi körök és a feladat- hez is kötődően az egyik legizgalmasabb pedagógiai terület számunkra a közép és a felső tagozat kap- delegálási-döntési utak, és amelyben semmilyen feladat nem marad ellátatlanul. Mindehhez pedig csolódása. szorosan kapcsolódik egy új minőséggondozási Iskolánk kiemelten fontosnak tartja a felnövekvő rendszer kialakítása. nemzedék környezettudatos nevelését. Új épülete- Persze tudjuk, hogy a minőségi pedagógiai munka inket napkollektorokkal szereltük fel, másodszor kulcsa maga a Waldorf-tanár. Ezért az első pillanat- nyertük el az ökoiskola címet. Közvetlen környeze- tól fogva pedagógiai alapelveink közé tartozik, hogy tünkben több biodinamikus gazdaság is bontakoz- az iskola alkalmazásában álló minden tanártársunk tatja szárnyait, így célunk, hogy életünk szerves ré- – amennyiben még nem tette meg – „kötelezően” szévé tegyük ezen kezdeményezések támogatását, a elvégzi a szakirányának leginkább megfelelő Wal- velük való szoros együttműködést. Felismerve, hogy dorf-pedagógiai képzést. Az utóbbi időben egyre szellemi értelemben is az egyik legfontosabb, ha két- nagyobb hangsúlyt fektetünk az új kollégák belső kezi munkával teszünk valamit a föld és azon keresz- mentorálására és belső műhelymunkák szervezé- tül a Föld gyógyításáért, elhatároztuk, hogy a felső sére is. Ezen kívül pedig gyakran fogadunk tapasz- tagozatos diákjaink minden évben elmennek egy- talt tanácsadó tanárokat. Tisztában vagyunk azzal, két hétre biodinamikus mezőgazdasági gyakorlatra. hogy a közös szellemi alap és annak tudatos, folya- matos egyéni és közösségi ápolása a záloga annak, hogy ne csak a nevünkben legyünk Waldorf-iskola. Iskolánk sajátosságához tartozik a sajátos nevelésű gyermekek segítése és integrálása. Három fejlesztő pedagógus dolgozik ezen a területen, akik az egyéni fejlesztés mellett rendszeres szűrővizsgálatokat is végeznek. Mindez része annak a törekvésünknek, hogy igyekszünk minden téren a lehető legnagyobb egyéni f gyelmet megadni diákjainknak, hogy a „lel- kükben lakó szivárvány” idővel teljes pompájában ragyogni tudjon. Így talán az sem véletlen, hogy amikor az első felső tagozatos osztályunk 2011. évi elindítása előtt megkérdeztük az akkori nyolcadi- kosokat, hogy miért akarnak Waldorf-középiskolá- ba járni, akkor egyikük így válaszolt: „Szimpatikus nekem, és jó dolog, hogy a kellő tisztelet megtartása mellett tanár és diák ismeri egymást és odaf gyelnek a tanulókra.” 6 6  Ld. az iskola honlapján: www.feherlof awaldorf.hu. Kertművelés az iskolakertben 49 49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56