Page 61 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 61
antropozófia 2013 Húsvét épp annak a lelki minőségnek az ájultság-érzése tör a régebbi pszichológia felszínre hozott, szétesni fel, amely képes megf gyelni a szokásos tudatot. látszik annak a kritikának a hatására, amellyel ez a szokásos tudat önmagát illeti. Épp a lelki élet ilyen, a szokásos tudattal történő megf gyelésével összefüggésben jelent meg itt, Másfelől érthető, sőt, azt kell mondjuk, szükséges Bécsben egy sor klasszikus irodalmi mű, amelyek is, hogy korunkban a lélektan nem közvetlenül a lel- mint határkövek szegélyezik a f lozóf ai fejlődést. kiséggel próbál meg foglalkozni, amellyel szemben Annak ellenére, hogy a legkevésbé sem tudok a szokásos tudat ugye ájult állapotban van, hanem hitet tenni e könyvek tartalma mellett, mégis azt kerülőúton, az úgymond lelki eredetű testi jelensé- gondolom, hogy e könyvek éppen a szokásos tudat geken keresztül, és így próbál meg kideríteni bármit szempontjából rendkívüli jelentőségűek. Richard is arról, amit lelki jelenségeknek szokás nevezni. Így Wähle Das Ganze der Philosophie und ihr Ende (A f lo- jött létre a kísérleti pszichológia. A kísérleti pszi- zóf a egésze és vége) c. művére gondolok, amelyben chológia igenis jelenkori világnézetünk és jelenkori az áll, hogy ez a szokásos tudat tulajdonképpen nem kutatási módszereink szükséges terméke. Aki pedig is juthat jelentős eredményekre a lelki életet illető- két lábbal áll a földön, és én így, a földön állva szólok en, és hogy az ebbe az irányba igyekvő f lozóf ai ku- ma Önökhöz, az sohasem fogja tagadni e kísérleti tatást át kellene adni a teológiának, f ziológiának, pszichológia létjogosultságát. Lehet, hogy az egyes esztétikának, szociálpedagógiának. Richard Wähle kutatási utakkal és a kutatási eredményekkel nem e könyv gondolatait még élesebben fogalmazza meg ért mindenben egyet, e kísérleti pszichológia vagy a Mechanismus des geistigen Lebens (A szellemi élet lélektan létjogosultságát azonban nem szabad ta- mechanizmusa) c. könyvében. Azt mondhatjuk: eb- gadni. ben a könyvben aztán igazán megmutatkozik, hogy És épp ebben jelenik meg a lélek másik rejtélye. a szokásos tudat alapjában véve ájult állapotban van ahhoz, hogy bármit is tudjon mondani a lelki élet kérdéseiről. Az Én, a lelki egység, mindaz, amit Fordította: Nagy Tibor 60 60