Page 64 - Antropozofia_2013 Húsvér
P. 64
antropozófia a nyilvánosság előtt lődése (legalábbis a Társaság vezetőségének szint- személyének napjainkban igen elterjedt nivellálása, jén) nem a Karácsonyi konferencia irányában halad, „kontextualizálása” és relativizálása azzal van ösz- és itt az idő, hogy ezen elgondolkodjunk. „Képes-e szefüggésben, hogy az emberek kudarcot vallanak tovább működni a Karácsonyi konferencia ezote- és elakadnak ennél a küszöbnél, nem állnak helyt rikus impulzusa ma és a jövőben az Antropozóf ai e próbatételben. Ez az agresszió egy sajátos formá- Társaság keretei között és főként a Goetheanum- jához vezet, és ezért próbálják meg Rudolf Steinert ban?”(6) Prokofj ev számára Rudolf Steiner halá- „jelentéktelen f guraként”, „korának gyermeke- lának eseményéből következett az, hogy ezeket a ként”, „helyenként rasszistaként” beállítani.(7) kihívásokat éppen Steiner halálának évfordulóján Ellenben ha sikerül elmélyülten foglalkoznunk vizsgálja meg a Goetheanumban, hiszen Steiner ha- Rudolf Steiner lényével és életművével, akkor arra láláért részben az Antropozóf ai Társaság is felelős. a felismerésre jutunk, hogy ő „a szellemi világ va- De semmiképpen sem a felelősök keresésére és fe- lóságának és igazságának képviselője” volt a 20. lelősségre vonására van szükség. Sokkal fontosabb század elején. Christian Morgenstern kifejezésével annak a kérdésnek a valódi és meditatív átgondo- élve „vendég” volt a Földön, és ugyanakkor mégis- lása, hogy az Antropozóf ai Társaság miként viszo- csak egy ember, akiben az igazság „szemmel látható nyul megalapítójához, és hogyan áll helyt Rudolf alakot” öltött, ahogy azt Prokofj ev a Rudolf Steiner Steiner lénye, képességei és az általa támasztott kö- arcával kapcsolatos szívhez szóló fejtegetésében vetelmények előtt. részletesen taglalta a Steiner halálának évforduló- Szergej O. Prokofj ev előadásában nem csupán a ján tartott megemlékezésen. Prokofj ev ebben leírta, Karácsonyi Konferenciát és az ahhoz kapcsolódó hogy egy Rudolf Steinerről készült fénykép semmi- impulzusokat mutatta be, hanem a Rudolf Steiner- képpen sem „ikon”, hanem találkozás egy olyan arc- hez fűződő kapcsolat válságának fő mozzanatait is cal, amelynek ereje és legtisztább átszellemültsége felvázolta. Kifejtette, hogyan válik az egyes ember jóval többet fejez ki, mint pusztán a személyiségét: számára nehéz és drámai próbatétellé a Rudolf Ste- [a Rudolf Steinert ábrázoló fotókon] „nem csupán inerrel való szellemi találkozás, mely már azáltal annak az embernek a személyisége sugárzik át, aki létrejön, hogy az ember valóban komolyan és elmé- egykor a 19. és 20. század fordulóján élt a Földön, lyülten foglalkozik előadásaival és írásaival: el tud- hanem valami abszolút objektív tényező is, valami ja-e viselni Rudolf Steiner nagyságát, vagy össze- sokkal nagyobb, jövőbe mutató dolog, aminek a vilá- roskad annak súlya alatt. Prokofj ev úgy értelmezi az gon minden ember számára jelentősége van.” Szer- ennek során átélt lelki folyamatot, mint közeledést gej Prokofj ev szerint ez Michael valódi ereje, illetve saját magasabb Énünkhöz, amely úgyszólván Ru- „Michael-Krisztus pecsétje”, amely itt az emberi dolf Steiner alakjában jelenik meg a szellemi tanít- testet is átalakítva nyilvánult meg. Ahogy Rudolf vány előtt. Ez az élmény többnyire együtt jár saját Steiner maga is kifejtette, Michael impulzusai „a kudarcunk és jelentéktelenségünk átélésével, és az- szellemből kiindulva az ember egész lényét átjárják: zal, hogy képtelenek vagyunk helytállni akkor, ami- hatással vannak az ember szellemére, onnan a lelké- kor érzékeljük a ténylegesen létező és az ideálisnak re, s onnan pedig a testére.”(8) Rudolf Steiner ilyen elgondolt lényünk, a „földi” és a „magasabb Énünk” szempontból is „modern”, vagyis megelőzi korát, és közti óriási különbséget. A  szerző az előadásához mindenképpen a jövőbe mutat. Ugyanez érvényes fűzött utószóban meggyőzően fejti ki, hogy Christi- a tagoknak átnyújtott egyik utolsó adományára is, an Morgenstern és Rudolf Steiner barátságának ép- Albert Steff en szavaival „a legszentebb kincsre”: a pen az volt az alapja, hogy a költőnek sikerült helyt- Klasse [a Szabad Szellemtudományi Főiskola első állnia ebben a próbatételben. Csupán Morgenstern Osztályának] ezoterikus óráira, melyek feltárják az magas fokú belső fejlettségének köszönhette, hogy utat az ember legbelső lényéhez.(9) Prokofj ev sza- teljes mértékben elismerte Rudolf Steinert, illetve vaival „mindez modern, sőt több mint modern, hi- hogy „megismerésen alapuló tiszteletet” tanúsított szen nem a múltból, hanem a jövőből árad felénk.” iránta. Szergej Prokofj ev március 30-i előadásában Rudolf Steiner még két nappal halála előtt, 1925. (melyet Morgenstern egyik versével fejezett be) úgy március 28-án is tizenhárom új tagot vett föl a Sza- fogalmazott, hogy Rudolf Steiner életművének és bad Szellemtudományi Főiskola első Osztályába. 63 63
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69