Page 15 - 2014.Karacsony
P. 15
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN Getszemáni kert próbáját: „Krisztus Jézus három- belsõleg megtapasztalta, s amikor elõször merültek õt, mint aki szellemi hidat alkot Közép- és Kelet-Eu- Kelet-Európa irányításának jogaiért állandó küz- szor szólítja a tanítványokat, s õk háromszor merül- föl benne ezek a gondolatok, amelyek voltaképpen rópa között – s ezt a feladatot Prokofjev önmagához delmet folytató jó és gonosz hatalmak szándékaival nek álomba. Nem tudják magukat olyan tudat- nem neki jutottak elõször eszébe, hiszen Rudolf is igen közelállónak érezte. A 80-es évek végén és a és célkitûzéseivel, akkor nyilatkozhatnak meg elõt- állapotban tartani, amely lehetõvé tette volna szá- Steiner bizonyára tudott róluk, de tanítványai közül 90-es évek elején foglalta írásba azután a Kelet- tünk az egyes tények és jelenségek a maguk valódi mukra a Krisztus-lény és a Golgotai Misztérium elsõként. Európa szellemi forrásairól és a szent Grál jövendõ misz- természetének megfelelõen” – írta a Kelet-Európa világraszóló jelentõségének legmagasabb szintû tériumairól, a Demetriusról, a Prófétai bilináról [orosz szellemi forrásairól és a szent Grál jövendõ megismerését.” Krisztus így teljesen magára ha- BÁTORÍTÁS A TOVÁBBI SZELLEMI MUNKÁRA népi hõsök tetteit elbeszélõ költemények „jövendö- misztériumairól szóló könyve elõszavában, s bízott a gyatva, „kozmikus magányban” élte át a Golgotai léseirõl”], valamint a Közép- és Kelet-Európa szellemi jövõ szempontjából nélkülözhetetlen önálló ítélõ- eseményeket – s e kozmikus magány azóta hozzátar- Rudolf Steiner bizonyos dolgokat szándékosan nem feladatairól szóló jelentõs mûveit. Továbbá társalapí- képesség kifejlesztésében, melynek jelentõségét a tozik az újfajta beavatáshoz, annak elkerülhetetlen fejtett ki teljesen, hanem átengedte azokat az egyéni tója és sokáig országos képviselõje volt az Orosz- napi politika Prokofjev életének legutolsó napjaiig velejárójaként, amit Rudolf Steiner is teljes mérték- munkának. Csupán utalást tett a válaszokra vagy a országi Antropozófiai Társaságnak. megmutatta. ben megtapasztalt. Ismét csak az idõk fordulójának megoldás irányára, hogy tanítványai és munkatársai Szergej Prokofjev említett könyveivel elsõsorban a[z õsképénél maradva, felvetõdik a kérdés, hogy az Ant- „ösztönzést” kapjanak az önálló munkálkodáshoz. Antropozófiai] Társaság tagjaihoz fordult, s mély- Fordította: Korcsog Balázs ropozófiai Társaság vajon mikor kezd „ráeszmélni a „Ezt látva az az érzésünk támadhat, hogy Rudolf reható és átfogó segítséget akart nekik nyújtani Karácsonyi konferenciára”. Steiner azt remélte, sõt el is várta, hogy tanítványai felvegyék ezen iránymutatások és kezdeményezések Közép- és Kelet-Európa jövõbeni együttmûködé- A beszéd 2014. július 29-én hangzott el a dornachi fonalát, s továbbvigyék õket, amire Steiner mindig is sének megértéséhez. Rémülten látta Németország Goetheanum Asztalosmûhelyének (Schreinerei) „A KARÁCSONYI KONFERENCIA KÖZTÜNK VAN!” biztatta a tanítványait (…)” egyre erõsödõ „amerikanizálódását”, hogy még ant- nagytermében, Szergej O. Prokofjev halotti búcsúz- A tanítványok útját a pünkösdi események felé mély ropozófus körökben is mily keveset tudnak a német tatóján. Jelentõsen kibõvített és szerkesztett formá- Szergej Prokofjev életének utolsó idõszakában, egy fájdalom övezi – s épp ilyen értelemben van szó im- irodalom és kultúra gazdagságáról, s mennyire isme- ban a Das Goetheanum tagoknak szóló hírlevelében beszélgetés során elmondta, hogy késõbbi szellemi már az Antropozófiai Társaság szempontjából arról, retlen számukra a szellemi Oroszország. „Csak ha jelent meg 2014. augusztus 29-én (Nachrichtenblatt – kutatómunkája során szerzett legmélyebb szellemi hogy e fájdalom és [az Alapkõ-meditációban is el- rálátásunk van e történelmi és történelmen túl- Anthroposophie weltweit, 2014/9.), 2–7. o. és „kegyelmi élményei” között tartotta számon hangzó] szellemi emlékezés, szellemi gondolkodás mutató tablókép hátterére, s ha konkrét ismere- többek között azt, amikor felismerte a különbséget és szellemi szemlélet által újjáteremtsük a kapcsola- tekkel rendelkezünk és teljesen tisztában vagyunk a a fantomtest és a feltámadási test között; amikor tunkat Rudolf Steinerrel és a Karácsonyi konferen- megértette, hogy a Föld belseje az elsõ hierarchia és ciával, s valóra váltsuk annak impulzusát – Szergej a Gonosz mûködésének színhelye, amelyek földrajzi- Prokofjev szerint ez lenne az antropozófia és az lag ugyan közel vannak egymáshoz, de a kozmikus Antropozófiai Társaság „Pünkösdje”: „A Karácsonyi éjfél elválasztja õket; amikor felismerte az össze- konferencia köztünk van! Nekünk kell megküzde- függést az Alapkõ-meditáció és a feltámadási test nünk azért, hogy képesek legyünk eljutni odáig, ahol között – s midõn a 19 Klasse-óra folyamán feltárult az megingathatatlan szellemi valóságként létezik.” elõtte a Jézus-tudattól a Krisztus-tudathoz vezetõ Szergej Prokofjev már elsõ mûvében úgy vázolta fel út. az Alapkõ-meditációt, mint „a hét lénytagból álló, Krisztus által teljesen áthatott ember földi és koz- AZ ELJÖVENDÕ KULTÚRKORSZAK mikus képét, azé az emberé, aki a múlt világából a kozmikus jövõ felé halad, s ezen az úton a jelenben Miután Nyugatra költözött, Szergej Prokofjev szelle- rátalálhat Krisztusra”. Az Alapkõ, e dodekaéder for- mi munkája és annak eredményeként született mû- májú szeretet-kõ lényét, amelyet Rudolf Steiner ho- vei egyebek mellett Közép- és Kelet-Európa legfon- zott létre, s vitte Michael elébe, Prokofjev össze- tosabb kérdései felé fordultak. 33 éves korában függésbe hozza a Grál imaginációjával. Egy szemé- fejezte be Novalisról szóló nagy könyvét: õ volt az, lyes beszélgetés során elmondta, milyen mély szelle- aki szellemileg a legközelebb állt hozzá az elmúlt mi tapasztalás volt számára akkoriban, midõn a évszázadok német kultúrájából, s akire úgy tekin- könyvén való munkája vége felé szellemi valójában tett, mint az eljövendõ, hatodik, szláv kultúrkorszak maga elõtt látta a Grál modern imaginációját. Úgy jánosi kereszténységének jövõbe mutató elõhírnö- érezte, a szellemi világ mintegy áldását adta a mû- kére. Novalis mûvei által tovább mélyült Szergej vére. Hatalmas élmény volt számára, amikor ezt Prokofjev kapcsolata a német nyelvvel, s úgy élte át Szergej O. Prokofjev ravatala 12 13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20