Page 13 - 2014.Karacsony
P. 13
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN SZENT ÉJSZAKÁK ÉS LÉNYEK num leégését követõen], s hogy e szenvedésnek mi- Elhatározta, hogy az írott változatban Rudolf Steiner csoda átalakuláson kellett átmennie Rudolf Steiner életútjába is részletesen belebocsátkozik a Karácso- Mindössze kilenc hónappal az Alapkõ-meditáció lelkében, hogy végül a Karácsonyi konferencián tisz- nyi konferencia eseményének perspektívájából, és a német szövegéhez kapcsolódó mély élmény után, ta szeretetté váljék. Prokofjev szerint e folyamat õs- Karácsonyi konferenciát Rudolf Steiner krisztusi 1976 Karácsonyán, nem sokkal 23. születésnapja képe az az út volt, amely a Golgotai Misztériumtól a misztérium-életútjának tetõpontjaként értelmezte elõtt, Szergej Prokofjev elõször volt jelen vendég- pünkösdi események „mindenható szeretetének” – s az egész 20. század legjelentõsebb spirituális ese- ként egy kis csoportban, amely Marija Alekszand- szelleméhez vezetett. ményeként a „fizikai síkon”. Prokofjev késõbb el- rovna Szkrjabina, a zeneszerzõ lányának lakásán mondta, hogy a könyv megírása idején (1980 és 1982 közösen ünnepelte a tizenkét szent éjszakát. Annie Már 1977-ben, amikor Szergej Prokofjev belépett az között) Oroszországban csupán két-három embert Jahn és Karla Kiniger, akik mindketten Ausztriából Antropozófiai Társaságba, úgy tekintett arra, mint érdekelt ez a téma. Ennek ellenére sikerült befejeznie érkeztek, s a tizenkét szent éj megünneplésével – va- „megismerési közösségre”, és világosan látta, hogy a könyvét, amely Nyugatra is eljutott, s ez nagy sze- lamint az Alapkõ-meditáció német és orosz szöve- társaság súlyos vétket követett el Rudolf Steiner el- mélyes kockázatokkal járt. Ám Szergej Prokofjev gének felolvasásával – nemrég indították újra az ant- len, a meg nem értés vétkét, s így komoly adóssága számára az antropozófiával való kapcsolata ekkor ropozófiai munkát Oroszországban. Szergej Prokof- van vele szemben. A Karácsonyi konferencia impul- már olyan alapvetõ, sõt létfontosságú volt, hogy akár jevnek páratlan érzéke volt az antropozófia kozmi- zusát a tagok nem ismerték fel teljes mélységében, s az életét is kockára tette volna érte. kus és hierarchikus dimenzióihoz – és a vele össze- nem ültették át kellõképpen a gyakorlati életbe. köttetésben álló lényekhez: Krisztushoz, Szófiához Szergej Prokofjevnek az volt a belsõ élménye, hogy és Michaelhez –, s ettõl kezdve teljes mélységében csakis e folyamatok megfordítása és a Rudolf Stei- BELSÕ KÖZELSÉG RUDOLF STEINERHEZ kutatta az antropozófiának ezeket az összefüggé- nerrel szembeni „adósságunk törlesztése” lehet az Mûve már 1982-ben megjelenhetett könyv formá- seit. Prokofjev spirituális értelemben otthon volt e antropozófia 20. század végén esedékes „kulminá- jában Stuttgartban – Ursula Preuss gondos fordítá- magasztos szférákban. Késõbb, amikor már Nyu- Szergej Prokofjev és Szofia Prokofjeva ciójának” elõfeltétele. Õ maga ettõl kezdve hihetet- sának köszönhetõen, akivel Szergej Prokofjev a gaton élt, alapvetõ értekezéseket írt Az év körforgásá- len akarattal, elkötelezettséggel és komoly elmé- fordítónõ haláláig és azon túl is szoros kapcsolatban ról mint a Krisztus-lény átéléséhez vezetõ beavatási lyültséggel járta a maga útját, s megpróbálta feldol- maradt. Az elõszóban többek között azt írja, hogy a útról,A tizenkét szent éjszakáról és a szellemi hierarchi- belebetegedett. A betegség csak néhány napig tar- gozni a Karácsonyi konferencia szellemi összképét és mû közzététele „azon feladatok halaszthatatlan- ákról, valamint Az égi Szófiáról és az Antroposzófia tott, de erõteljes volt – s késõbbi halálos betegsé- jelentõségét, hogy helyrehozhassa, amit még lehet. ságának tudatában” történt, amelyek a századvégre lényrõl– e tanulmányok is mutatják, milyen messzire gének elõhírnökeként vagy „csírájaként” fogta fel, tekintettel állnak „az Antropozófiai Társaság és min- jutott Prokofjev rövid idõ alatt – az 1976-os közös úgy, mint ami összefügg a társaság karmájával. AZ ÚJ MISZTÉRIUMOK ALAPVETÉSE den egyes antropozófus elõtt”. Prokofjev késõbb be- karácsonyi ünnepség óta – ezen a téren. Az elsõ Szergej Prokofjev számára már a 70-es évek közepén számolt Rudolf Steiner mint okkult tanító és idõsebb Goetheanum épületének kozmikus és szellemi for- sem jöhetett szóba az 1935-ös „memorandum” pusz- 1979 végén, száz évvel a Michael-korszak beköszön- barát szellemi jelenlétérõl, lelki támogatásáról és manyelvét és szépségét is egyedülálló módon volt tán történeti és intellektuális feldolgozása: „A tör- te után, illetve három esztendõvel azután, hogy elõ- bensõ közelségérõl, melyeket a Karácsonyi konfe- képes felismerni és megérteni. téntek valósága sokkal mélyebben rejlik, s az ember- ször hallotta német nyelven az Alapkõ-meditációt, rencia témájával való munkája során intenzíven és nek ezt el kellett szenvednie ahhoz, hogy legyõzze Szergej Prokofjev elsõ ízben számolt be részletesen valóságosan megtapasztalt. AZ ANTROPOZÓFIAI TÁRSASÁG KARMÁJA azt a hajlamát, hogy az ezzel kapcsolatos kérdéseket munkájának eredményeirõl Moszkvában, négy elõ- pusztán absztrakt és intellektuális eszközökkel akar- adás keretében, amelyekben a Karácsonyi konferen- De úgy érezte, hogy ezáltal még mélyebb össze- Másfelõl azonban Prokofjevnek már az 1970-es évek cia és a [Szabad Szellemtudományi] Fõiskola megala- köttetésbe került az antropozófiai mozgalom sorsá- ja megoldani.” Az 1935-ös „memorandum” elolvasá- közepén, Moszkvában szembesülnie kellett az Ant- pításának ezoterikus jelentõségérõl beszélt. Prokof- val is a világban: „Egy modern michaelita közösség sát követõ fájdalmas hetek és hónapok után Szergej ropozófiai Társaság földi árnyoldalaival is, vagy in- jev számára a Karácsonyi konferencia nem csupán az földi megalapozása, amely korunkban arra hivatott, Prokofjev úgy érezte, lelkileg és szellemileg is kö- kább sorsának (karmájának) irányítása vezette rá õt Antropozófiai Társaság „misztikus ténye” volt, ha- hogy a szent Grál lovagjainak és õrzõinek új testvéri zelebb került Rudolf Steinerhez, sõt csak ekkor érez- erre. Elolvasta, hogyan beszélt Marie Steiner von nem az ezoterikus kereszténység Michael-miszté- közösségévé váljék – ezoterikus síkon ez tûnt szá- te magát igazán az õ ezoterikus tanítványának. Sivers a Karácsonyi konferencia kiadásának elõsza- riumainak kezdete is, amelyek jövõjétõl függ minden momra az Általános Antropozófiai Társaság fõ fel- vában a társaság mélységes „tragikumáról”, illetve Még utolsó, rendkívül figyelemreméltó elõadásában – s nemcsak a társaságon belül, hanem azon kívül is. adatának.” arról, „mit is jelentett Dr. Steiner számára, hogy is, melyet 2012. március 30-án tartott a Goethea- Barátai kérésére késõbb írásban is kidolgozta ezeket magára vette a karmánkat”: „Elhivatottak voltunk num nagytermében – s amelyrõl sejtette, hogy ez az elõadásait és a bennük taglalt felismeréseket, s e Szergej Prokofjev, aki a könyv megjelenésekor mind- ugyan, de nem kiválasztottak.” Nem sokkal késõbb lesz neki az utolsó –, Rudolf Steiner 1923-as kálvá- maga elé tûzött feladat csaknem három év elmélyült össze 28 éves volt, kétségkívül nagy reményeket Prokofjev kezébe került az Ita Wegman és barátai riájáról beszélt, arról, hogy Steinernek milyen szen- munkát igényelt. fûzött ehhez az írásához, illetve annak tematiká- ellen írott 1935-ös „memorandum” (Denkschrift) egy vedéseken kellett keresztülmennie az Antropozófiai jához. Mûvének vége felé leírja, hogy a Krisztust és a eredeti példánya. Az abban foglaltakba fizikailag Társaságban a tûzkatasztrófa után [az elsõ Goethea- tanítványokat összefûzõ kötelék nem állta ki a 10 11