Page 16 - 2014.Karacsony
P. 16
ANTROPOZÓFIA 2014. KARÁCSONY ANTROPOZÓFIA AZ ÉLETUTAKBAN UTAM A RUDOLF STEINER ÉS AZ ÚJ MISZTÉRIU- magasztos világban tartózkodtam. Gyermek- és ifjú- vonatkoztathattam volna: „Nem Krisztusban szen- kori verseimben gyámoltalan költõi formában pró- vedünk hiányt, hanem Krisztus megismerésében: MOK MEGALAPOZÁSA CÍMÛ KÖNYVHÖZ báltam kifejezésre juttatni ezt a két alapérzést, me- a krisztusi Ízisz, a krisztusi Szófia terén.” (GA 202: lyek akkoriban kimondhatatlanul éltek a lelkemben. Az új Ízisz, az isteni Szófia keresése, 1920. dec. 24-i AZ ALAPÉLMÉNYEK ÉS AZ ELSÕ TALÁLKOZÁS És még valamit meg kell itt említenem. Családunk- elõadás) Akkoriban az ezoterikus kereszténységre irá- AZ EZOTERIKUS KERESZTÉNYSÉGGEL (1. RÉSZ) ban szinte kivétel nélkül mindenki Wagner zené- nyuló kérdés teljes erõvel élt a lelkemben. jének rajongó híve volt. Gyermekkorom nagy esemé- nyei közé tartozott az a nap, amikor családunk egyik Szergej O. Prokofjev AZ ALAPKÖNYVEK ÉS AZ EZOTERIKUS KE- idõsebb tagja lefordította nekem Wagner Parsifaljá- RESZTÉNYSÉG ÁRAMLATAI nak szövegkönyvét teljesen „blattolva”, s ekkor talál- koztam azzal a témával, amely az azóta eltelt évek- A sors vezetése, amelyet – ha csak sejtve is, de – min- Amikor 1987 õszén a stuttgarti Verlag Freies Geis- Magától értetõdõen minden ember életének több ré- ben szellemileg mindvégig elkísért. Akkoriban oly- denki érzékelhet, ha belsõleg visszatekint a saját tesleben (Szabad Szellemi Élet Kiadó) azzal a kéréssel tege van, s a legkülönbözõbb áramlatokat és impul- annyira Wagner mûvének hatása alatt álltam, hogy múltjára, tehát a sors keze talán éppen akkor nyil- fordult hozzám, hogy a fennállásának 40. évfordu- zusokat tartalmazza. Ezért itt csupán azokról a belsõ egy terjengõs, verses formában én magam is meg- vánul meg a legerõteljesebben és legvilágosabban, lója alkalmából megjelenõ almanachba írjak egy rö- és külsõ indítékokról fogok beszámolni, amelyek próbáltam egy olyan Parsifal-drámát írni, amelyben amikor a külsõ körülmények látszólag ellentmon- vid tanulmányt arról, hogyan jutottam el ahhoz a talán érthetõvé tehetik, hogy mi vezetett ennek a a reinkarnáció gondolata már fontos szerepet ját- danak neki. Így történt, hogy az elsõ Rudolf Steiner- témakörhöz, amely a Rudolf Steiner és az új misztéri- könyvnek a megírásához. szott. Így kerültem elõször érintkezésbe az ezote- könyv, ami a kezembe került, a Wie erlangt man (a umok megalapozása címû könyvem tartalmát képezi, Ezzel összefüggésben két indítékot vagy alapvetõ él- rikus kereszténység áramlatával, s miután magamba Hogyan jutunk a magasabb világok megismeréséhez? akkor az volt az elsõ reakcióm, hogy elutasítom ezt a ményt kell megemlítenem a korai gyermekkorom- fogadtam ezt az impulzust, felmerült bennem a kér- címû könyv) volt. Ez a könyv a kezdet kezdetétõl nem felkérést. Hiszen mindig is arra törekedtem, hogy csupán a vezetõmmé és segítõmmé vált belsõ uta- ból. Egyrészt amióta az eszemet tudom, belsõleg dés, mely egész lényemet betöltötte: Hol található minden „személyes” vonatkozást kizárjak a mun- mon, hanem ez adott választ elõször a „korszerû ezo- mindig is kereszténynek éreztem magam. A csalá- ma ennek a szellemi áramlatnak a korszerû folyta- kámból, ráadásul ennek a könyvnek az elõtörténete terikus kereszténységre” vonatkozó alapkérdésem- dom ebben semmiképpen sem volt rám különösebb tása? és a megírása egyáltalán nem volt könnyû és egyön- re. Hiszen noha Krisztus neve szinte elõ sem fordul hatással. Bár mindnyájan kulturális téren dolgoztak tetû folyamat, hanem bizonyos szellemi és okkult Ez az új, belsõ törekvésem, amely teljesen áthatotta benne, de már a könyv elsõ olvasása után teljesen (a mûvészet és az egzakt tudományok szinte minden élményekkel állt kapcsolatban, amelyeket éppen a lelkemet, késõbb még tovább erõsödött azáltal, világos volt számomra, hogy az emberi lélek Krisz- területe képviseltette magát), ám szellemi szem- ezért nem lehet nyilvánosságra hozni egy tanulmány hogy választ keresve erre a kérdésre, megismerked- tushoz vezetõ útjának a jelenlegi korszellem által pontból nézve nagyon különbözõ volt családunk keretében. Ennek ellenére – hosszas megfontolás tem a keleti, különösen az indiai bölcsesség bizonyos adott leírását tartom a kezemben. összetétele: voltak elszánt idealisták, sõt hívõk, de után – arra az elhatározásra jutottam, hogy megpró- elemeivel. Ezekben valóban megvolt a mély, ezote- voltak meggyõzõdéses materialisták is. Hogy a kü- A legmélyebb benyomást a két utolsó fejezet tette bálom bemutatni az életem néhány olyan vezérmotí- rikus tudás, de hiányzott belõlük a középpont: hi- lönbözõ szellemi irányzatok békéjét és harmonikus rám, amely két teljesen különbözõ érzést váltott ki vumát, amelyek elvezettek ahhoz, hogy az említett ányzott belõlük Krisztus. Néhányszor a „hivatalos együttélését megõrizzük, rendszerint nem beszél- belõlem: az egyik a saját belsõ tökéletlenségem élmé- könyvem végül is megszületett. Elhatározásom fõ egyházhoz” fordultam, hogy valamiféle választ tünk „világnézeti kérdésekrõl”. Ezért ilyen szem- nye volt, amit a szellemi tanítványnak a küszöb Kis oka azonban az az érzésem volt, hogy annak az kapjak kínzó kérdéseimre, de itt sem találhattam pontból teljesen magamra voltam utalva. Ennek Õrével való találkozásáról szóló leírás idézett elõ objektív dolognak, amely minden emberi sors szel- meg annak a szellemi áramlatnak a folytatását, ellenére rendkívül nagy jelentõsége volt számomra bennem; a másik pedig az a közvetlen bizonyosság lemi vezetésének alapjául szolgál, bizonyos feltételek amely Wagner Parsifaljával összefüggésben mutat- annak a körülménynek, amely abban az országban, volt, amit azoknak a szavaknak az olvasásakor érez- mellett más emberek számára is jelentõsége lehet, kozott meg nekem. Bár akkoriban ezt bizonyára nem ahol felnõttem, meglehetõsen ritkaságszámba tem, amelyeket a küszöb Nagy Õre szegez a szellemi különösen azok számára, akik a 20. század második tudtam volna pontos fogalmakkal kifejezni, de úgy ment: hogy kezdettõl fogva hozzáférhettem az evan- tanítványnak – ekkor úgy éreztem: így csak Krisztus felében hasonló belsõ impulzusokkal érkeztek a élt bennem, hogy Keleten a spirituális bölcsesség géliumhoz, az Újszövetséghez. Ez a könyv felekezet- szólhat az emberhez! És ez azt jelentette számomra, Földre. Számukra bizonyára érdekes lehet egy arról hihetetlen kincsei szunnyadtak, amivel szemben a tõl teljesen függetlenül, de az emberiség szellemi hogy a Wie erlangt man (a Hogyan jutunk a magasabb szóló beszámoló, hogy korunkban egy ember, aki keresztény egyházak ezoterikus szempontból alig kultúrájának fontos részeként a mi családunk életé- világok megismeréséhez? címû könyv) a modern ezo- Kelet-Európa igen súlyos szellemi körülményei voltak képesek bármit is felmutatni. Ha azonban a hez is éppúgy hozzátartozott, mint a világirodalom, terikus kereszténység egyik alapmûve. (Akkoriban között született és nõtt fel, ennek ellenére nemcsak kereszténység valóban olyan, amilyennek a lelkem a zene és a festészet egyéb alkotásai. szinte semmit sem tudtam Rudolf Steiner személyi- általánosságban találta meg az antropozófiához ve- mélyén éreztem, akkor még a keleti vallásoknál és zetõ utat, hanem olyan különleges kérdésekre is rá- A másik indíték, amely legkorábbi gyermekkoromig filozófiai rendszereknél is hatalmasabb és magasz- ségérõl, az Antropozófiai Társaságról és a Goethea- talált, amelyek bizonyos értelemben központi kérdé- visszavezethetõ, az az érzés volt, hogy nem elõször tosabb bölcsességkincset kell hordoznia. Ezt az ér- numról.) Késõbb, A szellemtudomány körvonalainak seknek tekinthetõk, s amelyek az új misztériumok- élek a Földön, s ez az érzés összekapcsolódott azzal zést, ahogy akkoriban bennem élt, leginkább talán olvasásakor teljességgel beigazolódott ez a sorsdön- nak az 1923-as Karácsonyi konferencián történt az engem mindvégig elkísérõ sejtelemmel, hogy szü- Rudolf Steiner szavaival lehet kifejezni, amelyeket tõ felismerésem. De nekem személy szerint annak megalapítása köré rendezõdnek. letésem elõtt egy teljesen más, fénylõ és végtelenül – ha ekkor olvastam volna õket – teljesen magamra a ténynek volt nagy jelentõsége, hogy annak fel- 14 15